Avatar billede Blueeyez Mester
29. januar 2012 - 14:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

dropdown menu i html5

Jeg er igang med en dropdown menu, jeg ved godt det er basis og nok nemt for mange.. men jeg har følgende som virker, dog virker det ikke somhensigten:

<select size="2" onchange="if(this.value!=-1){window.open(this.value,'_self')}">
  <option value="http://javadl.sun.com/webapps/download/AutoDL?BundleId=58139">Java online installer</option>
  <option value="http://javadl.sun.com/webapps/download/AutoDL?BundleId=58124">Java offline installer</option>
</select>

Som det står lige nu så skal man klikke på 1 af følgende for at download begynder, men jeg vil godt have en download knap ovenfor, hvordan laver jeg sådan en og henviser til følgende liste? Håber man kan sige den skal fungere på alle.. altså så når man markerer 1 af mulighederne og klikker på knappen så hentes filen som det markerede henviser til..
Avatar billede Blueeyez Mester
29. januar 2012 - 14:52 #1
Samt kan man fjerne den scroll bar der er i højre side? Ligesom på hjemmesider?
Avatar billede Kaa85 Praktikant
29. januar 2012 - 16:10 #2
Hvis du giver din liste et id, kan du gennem javascript finde den valgte værdi.
Så du skal indsætte en knap der finder listens værdi og åbner vinduet, så:

<input type="button" value="Download" onclick="if(document.getElementById('idPåSelect').value!=-1){window.open(document.getElementById('idPåSelect').value,'_self')}" />

ville nok være en okay løsning..
Avatar billede Kaa85 Praktikant
29. januar 2012 - 16:12 #3
Mht. scrollbaren, mener jeg ikke du kan fjerne den desværre.

Men er ikke sikker, så måske en anden ligger inde med den viden?
Avatar billede Blueeyez Mester
29. januar 2012 - 16:36 #4
#2 Kan du ikke lige lave selve koden med den dropdown jeg har smidt kode til? :S

Har følgende nu:

<input type="button" value="Download" onclick="if(document.getElementById('download').value!=-1){window.open(document.getElementById('idPåSelect').value,'_self')}" />

<select size="2">
<id="download">
  <option value="http://javadl.sun.com/webapps/download/AutoDL?BundleId=58139">Java online installer</option>
  <option value="http://javadl.sun.com/webapps/download/AutoDL?BundleId=58124">Java offline installer</option>
</id="download">
</select><br />

Men det ser ikke rigtigt ud så vidt jeg kan se, men jeg ved heller ikke hvad der er rigtigt..
Avatar billede olebole Juniormester
29. januar 2012 - 17:59 #5
<ole>

En smule helt grundlæggende HTML-viden er aldrig af vejen, når man skrive websider  =)

<input type="button" value="Download" onclick="window.location.href=document.getElementById('download').value">

<select id="download" size="2">
  <option value="http://javadl.sun.com/webapps/download/AutoDL?BundleId=58139">Java online installer</option>
  <option value="http://javadl.sun.com/webapps/download/AutoDL?BundleId=58124">Java offline installer</option>
</select>

/mvh
</bole>
Avatar billede Blueeyez Mester
29. januar 2012 - 22:32 #6
#5 Mange tak :D Smid endeligt et svar, koden virker som ønsket :D
Avatar billede olebole Juniormester
29. januar 2012 - 22:38 #7
Ellers tak, jeg samler ikke point  =)
Avatar billede Blueeyez Mester
30. januar 2012 - 19:28 #8
#7 Ja okay :)

Kaa85 smid et svar :)
Avatar billede Blueeyez Mester
06. februar 2012 - 21:44 #9
Lukker :)