Avatar billede ricky Nybegynder
10. januar 2000 - 11:15 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Farvekodning

Kan det lade sig gøre at farvekode et felt alt efter data i et datasheet (eller continuous form)?

Jeg har brug for at f.eks. en dato der er overskrevet bliver rød...
Avatar billede sjensen Nybegynder
10. januar 2000 - 15:20 #1
Du skal bruge macroer til det og det er ikke så svært hvis du kan en lille smule Visual basic. Det er samme type macroer som men anvendr i Word.

I en macro vil du f.eks. kunne skrive:

if sheet1.cell[x,y].dato > dagsdato then sheet1.cell[x,y].color := red

Syntaxen er ikke helt korrekt, ligesom det er nødvendigt med en konvertering af indholdet af en celle til en dato før du kan teste på den, men i princippert er det sådan det foregår.

sjensen
Avatar billede ricky Nybegynder
10. januar 2000 - 15:56 #2
Skal man bruge makroer ? (jeg hader makroer!)

man må da kunne kode sig ud af det i et eller andet event ???

I Access kan man ikke lave if sætninger i en makro - så er det iif() du mener ?

- jeg har siddet og fedtet med iif sætninger - men lige så snart jeg får et true - bliver resten af tabellen farvet med samme farve.
Avatar billede sjensen Nybegynder
10. januar 2000 - 16:04 #3
Ja, du kan selvfølgeligt også bruge en event. Det skal i givet fald være changed eventen eller exit eventen, og i denne skal du så checke at det kun er den celle du forventer og kun udføre dit check hvis det er. Eventen bliver formentligt kaldt for hver celle, så du er nødt til at checke på navnet.

sjensen
Avatar billede fdata Forsker
21. januar 2000 - 18:28 #4
Quick-and-dirty løsning:
I den underliggende Query opretter du et nyt felt, der tester på datoen. Er den overskredet, sætter du feltet til datoen, ellers til ingenting.
Ex: Overskredet:iif(Datoen<=Date();Datoen;Null)
I din Continous Form placerer du en Control, der indeholder feltet Overskredet, og som er formateret med rød tekst OVENPÅ din dato. Hvis datoen er overskredet, vises den i rødt ovenpå den "rigtige", ellers ser man bare den "rigtige".
Where's the catch: Man kan ikke rette i datoen, idet der nu ligger to felter oven på hinanden.
Som skrevet: Quick-and-dirty.
Avatar billede tma Juniormester
24. januar 2000 - 08:44 #5
Du kan gøre det i en rapport. Jeg har endnu ikke kontrolleret det i en form. På en rapport skal du vælge hændelsen 'Ved formattering' i detaljesektionen og derefter oprette noget lignende:
Private Sub Detaljesektion_Format(Cancel As Integer, FormatCount As Integer)

If [Værelsenr] = 100 Then
    [Nr].ForeColor = RGB(255, 0, 0)
Else
    [Nr].ForeColor = RGB(0, 255, 0)
End If

End Sub
Avatar billede rw2001 Nybegynder
28. september 2000 - 11:26 #6
Hej Ricky !!
Hvis du ikke har fået løst dit problem endnu,
så send en mail på følgende adr. logica@sol.dk
så sender jeg en eks. db. med forklaring på problemet.
Det kan rent faktisk lade sig gøre uden kode!!

m.v. rw2001
Avatar billede ricky Nybegynder
28. september 2000 - 11:38 #7
rw2001>> ok - sender mail...
Avatar billede fdata Forsker
02. oktober 2000 - 18:02 #8
>>>rw2001
Al respekt for at du vil hjælpe; men al den udveksling af info udenom Eksperten er jo lidt i modstrid med sitets ånd. Læg svaret på Eksperten i stedet. Det kunne jo være, at der var andre, der var interesseret i at se, hvordan opgaven bliver løst - specielt uden kode i Continuous Forms.
Avatar billede rw2001 Nybegynder
03. oktober 2000 - 11:28 #9
Er der mulighed for at uploade en zipfil til dette forum?
Den eks. db jeg omtalte kan findes på følgende adresse: http://www.mvps.org/access/forms/frm0024.htm
som er en del af \"The Access Web\" på denne adresse: http://www.mvps.org/access/
Jeg håber det bøder lidt på det !!!!
m.v.h. rw2001
Avatar billede ricky Nybegynder
03. oktober 2000 - 12:04 #10
rw2001>> Lige det jeg søgte - tak for det.
Avatar billede fdata Forsker
03. oktober 2000 - 19:14 #11
>>>rw2001
Se, det er jo en perfekt fremgangsmåde. Det var ikke så slemt ment ;o)