Avatar billede jdjensen Juniormester
27. januar 2012 - 11:35 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Google Analytics - Problemer med goals og events

Hej,

Jeg har min Google Analytics kode på samtlige sider der ser således ud:

<script type="text/javascript">
  var _gaq = _gaq || [];
  _gaq.push(['_setAccount', 'UA-XXXXXXX-1']);
  _gaq.push(['_trackPageview']);

  (function() {
    var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;
    ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
    var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
  })();
</script>

Desuden har jeg en ekstern js-fil med forskellige goals og events funktioner jeg bruger forskellige steder på mit site. Jeg linker til filen således:
<script src="js/ga-scripts.js" type="text/javascript"></script>

En event-funktion jeg har i js-filen er:

    function GAsubmit() {
        // SUBMIT (EVENT)
        _gaq.push(['_trackEvent', 'Form', 'Submit', 'Send en mail']);
        }

På min markup vil jeg så gerne køre denne funktion flere steder, f.eks. når en formular submittes. Så jeg bruger følgende i mit form-tag:

<form class="form" action="" method="post" onSubmit="GAsubmit()">
...
</form>

Men jeg synes ikke min event bliver registeret? Har jeg lavet en fejl/overset noget?
Avatar billede jokkejensen Novice
27. januar 2012 - 13:54 #1
Smider den 2 alerts når du gør sådan her ? - din analytics del ser umiddelbart korrekt ud

    function GAsubmit() {
alert(_gaq);
_gaq.push(['_trackEvent', 'Form', 'Submit', 'Send en mail']);
alert('efter');
return true;
        }

Og hvad står der i den første popup ?
Avatar billede jdjensen Juniormester
27. januar 2012 - 14:44 #2
1. popup:

URL
[object Object]

---

2. popup:

URL
efter

---

Hvad fortæller det? :)
Avatar billede jokkejensen Novice
27. januar 2012 - 15:02 #3
Det betyder at objectet _gaq eksitere (som ønsket), og at det ikke fejler ved "_gaq.push(['_trackEvent', 'Form', 'Submit', 'Send en mail']);". Eller at _gaq i hvert fald håndtere fejlen.

Så det er ikke bare fordi du er utålmodig ? og først kan se resultaterne i morgen ?
Avatar billede jdjensen Juniormester
27. januar 2012 - 15:09 #4
Hehe det sidste kan godt være. Men har oplevet at mine Events kommer ret hurtigt ind i rapporterne? Det virker dog lidt tilfældigt.

Men måske jeg bare kan bruge den popup metode til at tjekke mine funktioner med så jeg ikke behøves at vente en hel dag på at se om det virker eller ikke virker?

Vil du egentlig anbefale at jeg flytter den standard analytics-kode der ligger på samtlige sider ind i min eksterne GA-scriptfil sammen med de andre forskellige GA-funktioner jeg har liggende derinde?

Tak for hjælpen, du kan bare smide svar. :)
Avatar billede jokkejensen Novice
28. januar 2012 - 13:14 #5
Hej.

Enig i at analytics hurtigere registrere events mm hurtigere end før. Er det lykkedes at se resultatet i analytis idag ?

Der er umiddelbart ingen problemer i at indlæse GA i en ekstern fil, slet ikke når du bruger den asynkrone/nye metode til at indlæse GA. Men husk at ligge den i <head> som de beskriver, og ikke i bunden som den gamle.
Avatar billede jdjensen Juniormester
29. januar 2012 - 14:41 #6
Det er underligt. Jeg har testet det både igår og idag.

Under Content > Events har den registeret "1 unique events" men ikke værdierne for "kategori", "action" og "event" jeg sender med.

Jeg tænker om der kan være noget der gør at min "onSubmit" i form-tagget ikke bliver kørt. Om det er fordi min action er tom eller noget andet med selve formularen. Alt bliver jo kørt på samme side når der trykkes submit og ikke bearbejdet i en ekstern process.php fil.

<form class="form" action="" method="post" onSubmit="GA_Form_Submit()">
Avatar billede jdjensen Juniormester
29. januar 2012 - 14:43 #7
Mente værdien for "label", ikke "event" i andet afsnit.
Avatar billede jdjensen Juniormester
08. august 2012 - 13:09 #8
lukker