Avatar billede dday Nybegynder
26. januar 2012 - 01:57 Der er 7 kommentarer

Jagtkniv

Efter min fars død har jeg mulighed for at arve en kniv som er "beregnet" til elgjagt. Når jeg skriver beregnet til elgjagt er det helt rigtigt. Men når alt kommer til alt så er det en gave han har modtaget under et arbejdsrelateret ophold i Norge. Længden på bladet er ca. 15 cm. den ligger i en håndciseleret skede, som igen ligger i en æske som nærmest er til udstilling eller opbevaring som minde om opholdet. Skal jeg have våbentilladelse for at arve kniven? Eller skal jeg destruere klingen og beholde resten som et minde om en af min fars mange ture i udlandet?
Avatar billede thov Forsker
26. januar 2012 - 02:45 #1
Nej, bare du lader kniven blive hjemme, så alt i orden.

Du har vel også køkkenknive med blade over den tilladte længde uden våbentilladelse :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
26. januar 2012 - 04:42 #2
thov >> Hmmm, jeg tror nu du forenkler problematikken en smule: http://www.politi.dk/da/servicemenu/baggrund/Vaabenloven_knive.htm

dday >> Hvis du vil være helt sikker, kan du kontakte politiet, de skal nok være behjælpelig.
Avatar billede MADOlsen Forsker
26. januar 2012 - 07:40 #3
I min ungdom var det absolut ikke noget problem at få en blankvåbentilladelse. Ved ikke om det er ændret siden, men det må politiet vide.
Avatar billede Beach Mester
29. januar 2012 - 05:19 #4
#2 - Vejmand
Ja, reglerne er sgu ikke sådan lige til at gennemskue.

Min knægt på 15 laver en del spejderarbejde, og hans "uniform" indebære bla. at han har sin kniv eller dolk i bæltet. Sådan har det jo været med spejdere altid, men han kan efter gennemlæsning af politiets anbefalinger løbe ind i problemer når man læser dit link igennem. At de så både mener det er lovligt og ulovligt på en og samme tid kan da kun som forældre smile lidt ad. Når han har sin uniform på og ellers er på vej til, i gang med eller...  Spejd, så kan det da kun være en meget sur panserbasse der kan finde på at hive blokken frem for at skrive. En lille tanke efter citaterne--->
1/
Forbuddet er generelt og ikke begrænset til offentligt tilgængelige steder. F.eks. vil en spejder ikke uden tilladelse hverken på offentligt område eller privat kunne erhverve, besidde, bære og anvende en dolk, hvis klinge overstiger 12 cm.

2/
Hvornår er et formål anerkendelsesværdigt?
- Andet lignende anerkendelsesværdigt formål: En kniv vil også lovligt kunne bæres og besiddes som led i en lovlig fritidsaktivitet. Dette gælder ifølge lovforarbejderne til våbenloven f.eks. spejdere og andre, der dyrker friluftsvirksomhed såsom vandreture, skovture mv. og i den forbindelse anvender kniv.

Og så lige den sidste bemærkning når man tager ovenstående i mængde. Knægten har næsten altid hans økse i bæltet når de er på hike i div. skove mm. Hvad siger politiet til den. Vil nok mene man kan gøre væsentlig større skade med sådan en satan i bæltet end en lille kniv.
Skal vi gå en smugle videre så er han jo også (no shit, den er god nok!) en habil bueskytte. Han ligger og cykler frem og tilbage både til træning og div. 3D jagter med en compoundbue. Her er der absolut ingen restriktioner og som jeg læser loven så kan han rende rundt i byen med en spændt bue uden de kan give ham en bøde for den.

Reglerne er til for at beskytte os fra de idioter som har et ikke lovligt forsæt når de render rundt og spiller med deres potensforlænger. Men at "lovligt" brug af bla. knive kan komme i bødebogen pga. regler der ikke er skruet ordentligt sammen er i min verden lidt langt ude. Det må de kunne gøre bedre *S*

#0
Hvis du bare skal have din kniv hjemme, og ikke render rundt på gader og stræder med den i fuld offentlighed, så vil du aldrig få problemer med den. Tvivler også på at det ville give de store problemer hvis du har den med til næste familiefest for at fremvise den for onkel Bent og hans kran. Dette skulle da lige være hvis du er noteret for trusler med netop onkel Bent eller hans kone:-)

//B
Avatar billede vejmand Juniormester
29. januar 2012 - 09:11 #5
Citat: Han ligger og cykler frem og tilbage både til træning og div. 3D jagter med en compoundbue. Her er der absolut ingen restriktioner og som jeg læser loven så kan han rende rundt i byen med en spændt bue uden de kan give ham en bøde for den.
Citat slut

Det er jeg nu ikke helt sikker på du har ret i.....
Citat: Bue og pil

Er ikke omfattet af dansk våbenlovgivning

Er kun reguleret via politivedtægter, hvor der er forbud mod skud over vej og at det ikke må foregå på private områder. Personer under 18 år må ikke fragte en bue, med mindre den er emballeret eller ubrugelig. Buejagt (altså mod dyr) må kun foregå, hvis man har gennemført en buejagtprøve.
  Citat slut - sakset herfra: http://leder.fdf.dk/kredsservice/fdf-guiden/regler-i-fdf/vaabenlov/

Jeg vil stadig anbefale at kontakte politiet, hvis man er i tvivl. (Og det er man jo næsten altid, når det handler om lov-tekst.)  :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
29. januar 2012 - 09:21 #6
Og siden 2008 har vi set nogle helt groteske domme, som aldrig var tiltænkt da loven blev vedtaget.
Den nye regering vil ændre den omdiskuterede våbenlov om ulovlige knive, men det er så vidt jeg ved ikke sket endnu.
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2011/11/10/122706.htm
Avatar billede thov Forsker
29. januar 2012 - 12:33 #7
Netop - groteske fortolkninger.
En håndværker på vej i firmabilen, går i 'fælden' med en Stanley-kniv man bruger til at åbne papkasser med, og en kok på vej hjem fra opgave, med eget knivsæt i bilen.

Begge tilfælde er vel 'arbejdsrelateret', men nixenbixen - lovens lange arm mener ulovlig våbenbesiddelse.