Avatar billede sievers Nybegynder
25. januar 2012 - 10:32 Der er 8 kommentarer

sammensæt tekst til ny kolonne

Jeg har to kolonner i excel, indeholdende tekst, som jeg gerne vil have sammensat i en ny tredje kolonne, således at f.eks. ab og cd bliver til abcd. Hvordan gør jeg det nemmest, således det bliver gjort for hele kolonnen på en gang?
Avatar billede kedde65 Praktikant
25. januar 2012 - 10:37 #1
Du skriver formlen

=A1&B1 i celle C1 og så kopierer du formlen hele vejen ned :)
Avatar billede sievers Nybegynder
25. januar 2012 - 10:44 #2
Det skulle helst gøres via VBA så det kører automatisk.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
25. januar 2012 - 10:53 #3
Well - den hurtigste måde at får en grov, måske lidt ineffektiv kode til det, er at gøre som #2 foreslog, mens du optager en makro.

Har du nogen viden om VBA?
Avatar billede ggxdg Nybegynder
25. januar 2012 - 11:17 #4
er der data i alle kolonnerne hele vejen ned?
Avatar billede sievers Nybegynder
25. januar 2012 - 11:22 #5
Det er et stort regneark så det kommer til at tage for lang tid på den måde. Jeg håbede der var en smart kode man kunne skrive i sin VBA kode.
Jeg har af og til skrevet noget VBA.
Avatar billede sievers Nybegynder
25. januar 2012 - 11:23 #6
Ja det er der.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
25. januar 2012 - 11:27 #7
Flg. makro finder brugte range i et regneark. Det brugte range tæller så også alle celler der har stået data i, med mindre cellen selv har været slettet (ved f.eks at slette rækkerne, og/eller kolonnerne som har indeholdt data).
Den skriver så indholdet af første og anden kolonne over i 3. kollonne.

Sub Makro4()
    With ActiveSheet
        For i = 1 To .UsedRange.Rows.Count
            .Cells(i, 3).Value = .Cells(i, 1).Value & .Cells(i, 2).Value
        Next i
    End With
End Sub
Avatar billede sievers Nybegynder
02. februar 2012 - 12:20 #8
Brugte forslaget fra #7.