Avatar billede |shiva Nybegynder
23. januar 2012 - 10:18 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Skift mellem Chart alt efter column selection

Hejsa

Jeg har et regneark, som er bygget op med et hovedark, hvor forskellige data er skrevet i nogen kolonner. Derudover er der flere ark bagved, hvor der udfra data i hovedarket, er dannet nogle charts. I hovedarket er der et felt/cell, hvori der skal vises en af disse charts.

Mit ønske er at den viste charts, skal bestemmes udfra hvilken kolonne der er markeret i hovedarket. Så jeg kunne godt tænke at spørge om dette var muligt, og i så fald, i hvilken retning skal jeg arbejde i?

VH Casper
Avatar billede Thorp Praktikant
23. januar 2012 - 14:53 #1
Du kunne evt. navngive serienavn, serieværdier og X_værdier i grafen ved brug af en forskydningsformel, der afhænger af den valgte kolonne.
Avatar billede |shiva Nybegynder
24. januar 2012 - 13:31 #2
Jeg var ikke helt sikker på hvad du mente, men du satte nogen gode tanker i ideer i gang. Jeg endte med at lave en VB kode på det, der endte ud i:

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Dim MyColumn As Integer
Dim MyColumnLetter As String
Dim title As String

MyColumn = ActiveCell.Column

If MyColumn > 26 Then
    MyColumnLetter = Chr(Int((MyColumn - 1) / 26) + 64) & Chr(((MyColumn - 1) Mod 26) + 65)
Else
    MyColumnLetter = Chr(MyColumn + 64)
End If

title = Cells(8, MyColumn).Value

With ChartObjects("Chart 1").Chart
    .SeriesCollection(1).Values = "'measurement report result'!$" & MyColumnLetter & "$23:$" & MyColumnLetter & "$222"
    .HasTitle = True
    .ChartTitle.Text = title
    With .Axes(xlValue)
        .MaximumScale = 1
        .MinimumScale = 0
    End With
ChartObjects("Chart 1").Left = Columns(1).Left
ChartObjects("Chart 1").Top = Rows(9).Top

End Sub