Avatar billede denero Juniormester
22. januar 2012 - 09:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Erstatte samme værdi flere steder i samme kolonne - (Del 2) "problemer"

Skal bruge nedenstående kode til at rette numre på 4 forskellige ark.
Ved test uden data på arkene køren den fint, men så snart der kommer data på flere ark går det galt og excel "låser". Jeg må have overset et eller andet.

Rem Version 2
Dim ræk As Integer, erstatRække As Integer
Private Sub CommandButton1_Click()
Rem Ark2
    erstatRække = findRække(Sheets(2), "B:B", Me.ComboBox1)
    If erstatRække > 0 Then
        Do Until findRække(Sheets(2), "B:B", Me.ComboBox1) = 0
            erstatRække = findRække(Sheets(2), "B:B", Me.ComboBox1)
            Range("B" & erstatRække).Value = Me.TextBox1
        Loop
    End If

Rem Ark3
    erstatRække = findRække(Sheets(3), "B:B", Me.ComboBox1)
    If erstatRække > 0 Then
        Do Until findRække(Sheets(3), "B:B", Me.ComboBox1) = 0
            erstatRække = findRække(Sheets(3), "B:B", Me.ComboBox1)
            Range("B" & erstatRække).Value = Me.TextBox1
        Loop
    End If

Rem Ark6
    erstatRække = findRække(Sheets(6), "B:B", Me.ComboBox1)
    If erstatRække > 0 Then
        Do Until findRække(Sheets(6), "B:B", Me.ComboBox1) = 0
            erstatRække = findRække(Sheets(6), "B:B", Me.ComboBox1)
            Range("B" & erstatRække).Value = Me.TextBox1
        Loop
    End If

Rem Ark8
    erstatRække = findRække(Sheets(8), "B:B", Me.ComboBox1)
    If erstatRække > 0 Then
        Do Until findRække(Sheets(8), "B:B", Me.ComboBox1) = 0
            erstatRække = findRække(Sheets(8), "B:B", Me.ComboBox1)
            Range("B" & erstatRække).Value = Me.TextBox1
        Loop

    Me.CommandButton1.Enabled = False

    UserForm7.Hide
    UserForm8.Show

    End Sub
Avatar billede oyejo Nybegynder
22. januar 2012 - 10:59 #1
Prøv å erstatte dim as Integer med
Dim as Variant
Avatar billede kabbak Professor
22. januar 2012 - 11:05 #2
Dim ræk As Integer, erstatRække As Integer

lav det om til
Dim ræk As Long, erstatRække As Long
Avatar billede kabbak Professor
22. januar 2012 - 11:10 #3
den kode du har nu, kan erstattes af denne

Rem Version 2
    Dim ræk As Long, erstatRække As Long
Private Sub CommandButton1_Click()
    Dim Ws As Variant, I As Integer
    Ws = Array(2, 3, 6, 8)    ' sæt flere ark nummere ind hvis de skal med
    For I = 0 To UBound(Ws)
        erstatRække = findRække(Sheets(Ws(I)), "B:B", Me.ComboBox1)
        If erstatRække > 0 Then
            Do Until findRække(Sheets(Ws(I)), "B:B", Me.ComboBox1) = 0
                erstatRække = findRække(Sheets(Ws(I)), "B:B", Me.ComboBox1)
                Range("B" & erstatRække).Value = Me.TextBox1
            Loop
        End If
    Next
End Sub
Avatar billede kabbak Professor
22. januar 2012 - 11:11 #4
Jeg glemte lige slutningen

Rem Version 2
    Dim ræk As Long, erstatRække As Long
Private Sub CommandButton1_Click()
    Dim Ws As Variant, I As Integer
    Ws = Array(2, 3, 6, 8)    ' sæt flere ark nummere ind hvis de skal med
    For I = 0 To UBound(Ws)
        erstatRække = findRække(Sheets(Ws(I)), "B:B", Me.ComboBox1)
        If erstatRække > 0 Then
            Do Until findRække(Sheets(Ws(I)), "B:B", Me.ComboBox1) = 0
                erstatRække = findRække(Sheets(Ws(I)), "B:B", Me.ComboBox1)
                Range("B" & erstatRække).Value = Me.TextBox1
            Loop
        End If
    Next

  Me.CommandButton1.Enabled = False

    UserForm7.Hide
    UserForm8.Show

    End Sub
Avatar billede denero Juniormester
22. januar 2012 - 12:06 #5
Vender tilbage senere på dagen, men umiddelbart låser det stadig mappen på den måde nu, at knappen på userformen bliver inde og jeg kan kun lukke ved hjælp af afslut job.
Avatar billede kabbak Professor
22. januar 2012 - 14:00 #6
Rem Version 2
    Dim ræk As Long, erstatRække As Long
Private Sub CommandButton1_Click()
    Dim Ws As Variant, I As Integer, RW As Long
    Ws = Array(1, 2, 3, 6, 8)  ' sæt flere ark nummere ind hvis de skal med
    For I = 0 To UBound(Ws)
        UserForm1.Caption = "Ark(" & Ws(I) & ")"
        Me.Repaint
        RW = Sheets(Ws(I)).Range("B65536").End(xlUp).Row
        erstatRække = findRække(Sheets(Ws(I)), "B1:B" & RW, Me.ComboBox1)
        If erstatRække > 0 Then
            Do Until findRække(Sheets(Ws(I)), "B1:B" & RW, Me.ComboBox1) = 0
                erstatRække = findRække(Sheets(Ws(I)), "B1:B" & RW, Me.ComboBox1)
                Sheets(Ws(I)).Range("B" & erstatRække).Value = Me.TextBox1
            Loop
        End If
    Next
    Me.CommandButton1.Enabled = False
    UserForm7.Hide
    UserForm8.Show
End Sub

der manglede arknavn på linjen

    Range("B" & erstatRække).Value = Me.TextBox1

skal være

Sheets(Ws(I)). Range("B" & erstatRække).Value = Me.TextBox1

Jeg har også lavet så den ikke kikker på hele kolonnen, men kun dem med data i.
Avatar billede denero Juniormester
22. januar 2012 - 17:05 #7
Virker, men det har jeg jo skrevet før. Lægger du et svar
Avatar billede kabbak Professor
22. januar 2012 - 17:27 #8
;-))