Avatar billede Denise Nybegynder
20. januar 2012 - 13:46 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Child theme (style.css)

Hej

Jeg har oprettet et child theme til mit Wordpress tema. Child-temaet virker og den upload'er også style.css, men hvis jeg skal lave ændringer i css'en, så sker der ingenting.

Som jeg har forstået det, burde den så ikke overskrive "moder-css'en"?

Ved I hvad der kunne være årsagen til at der ingen ændringer sker?

Jeg har hentet mit tema fra Elegant Themes - ved ikke om det generelt bare er deres temaer, der giver lidt bøvl?
Nedenfor er den kode jeg har brugt til child-temaet:

/*
Theme Name:    ChildSky
Theme URI:      http: //www.mitsite.com
Description:    Child theme for the Sky theme
Author:        Mig
Author URI:    http: //www.mitsite.com
Template:      Sky
Version:        1.1
*/

@import url("../Sky/style.css");

Håber meget I kan give et lille finger-preg på, hvad der er galt.

Mvh.
Denise
Avatar billede majbom Novice
20. januar 2012 - 14:14 #1
altså dit child-theme virker lige efter upload, men ikke hvis du ændrer i det uden at slette det og ligge det op på ny, eller hvordan skal det forstås?
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2012 - 15:30 #2
Der burde ikke være nogen problemer hvis du bare skriver dine rettelser efter @import(...) :

@import url("../Sky/style.css");

/* Ny css indsættes herunder */
Avatar billede Denise Nybegynder
20. januar 2012 - 15:58 #3
Når jeg aktiverer mit child-theme, kan jeg se at det arver alt det nødvendige css. Men idet jeg fx vil ændre noget i child-css'en( font-size eller farve osv.) så sker der ingenting.

Og jeg skriver det efter @import url("../Sky/style.css");

Jeg har fulgt en videotutorial, som min underviser har lavet, så derfor er jeg rimelig sikker på at det jeg har lavet er korrekt. Som eksempel bruger han twentyeleven, som jo er standarttemaet for wordpress. Derfor mistænker jeg selve valget af mit tema. Men jeg har ingen anelser om, hvad jeg skal gøre eller hvad der spiller mig et pus. Det kunne være i havde oplevet det før
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2012 - 16:02 #4
Kunne det tænkes at dit "Sky"-tema tilføjer noget dynamisk CSS vha. wp_head()? Det kan nok godt give dig problemer. Tjek det evt. ved at se på kildekoden når du loader siden.
Avatar billede Denise Nybegynder
20. januar 2012 - 17:16 #5
Ikke hvad jeg umiddelbart kan se. Det eneste der har noget som helst med css af gøre, er selve det stylesheet jeg har linket samt e-panel.
Og det er det e-panel jeg tror der måske blokerer noget, selvom man deri kan aktivere et evt. child-css.
Avatar billede olebole Juniormester
20. januar 2012 - 17:33 #6
<ole>

Prøv at lægge et link til siden med en forklaring om, hvad det er, du ikke kan få til at virke

/mvh
</bole>
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
20. januar 2012 - 18:08 #7
Hvis du er sikker på at det er lavet rigtigt, og at det er det theme du har aktiveret i WordPress, så er vi nødt til at se lidt mere, som olebole også siger.

Du kan komme ud for, at du prøver at lave et child-theme af et andet child-theme, og det derfor indeholder en masse overflødige !important regler. Hvis dette er tilfældet, så vil dine ændringer blive ignoreret.

Men det er et skud i tågen.
Avatar billede Denise Nybegynder
20. januar 2012 - 18:59 #8
Okay, men sitet er ikke online, så ved ikke om I kan se det.

http://malachowicz.net/

!important regler - uha, det ved jeg slet ikke noget om. Jeg er ikke så meget inde i alt kodningen. Jeg kan det basale, vil jeg mene.
Avatar billede olebole Juniormester
20. januar 2012 - 19:03 #9
Så mangler vi bare forklaringen på, hvad vi skal lede efter  =)
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2012 - 19:18 #10
Ok, jeg ser denne kode:

<link rel="stylesheet" href="http://ChildSky/style.css" type="text/css" media="screen" />

hvilket jeg går ud fra er et link, fra din header.php, til dit child stylesheet. Har du selv ændret i header.php eller oprettet din egen header.php i dit child theme? Linket virker i hvert fald ikke. Du skal nok bruge

bloginfo('stylesheet_directory')

hvis du skal linke til nogle stylesheets i dit child theme.

Jeg ved ikke om det kan være det, men undrede mig bare over at der bliver linket til et stylesheet som ikke findes.
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2012 - 19:19 #11
Forresten er det omkring linje 30 i koden jeg fandt det der link. Så ved du/I det...
Avatar billede olebole Juniormester
20. januar 2012 - 19:36 #12
@voldum: Mon ikke det er et forsøg på at inkludere denne fil - som bliver inkluderet længere oppe i koden:

<link rel="stylesheet" type="text/css" media="all" href="http://malachowicz.net/wp-content/themes/ChildSky/style.css" />
Avatar billede Denise Nybegynder
20. januar 2012 - 19:49 #13
Olebole>
Jeg ved ikke, hvad du/I skal kigge efter, da jeg ikke ved hvor problemet ligger. Jeg ved bare, at jeg har lavet et child stylesheet. Og når jeg prøver at style siden, sker der intet. Og da jeg ikke har så meget forstand på det, tyr jeg til jer eksperter :)

Voldum>
Nej jeg har intet ændret. Jeg har kun fulgt den videotutorial, og alt der blev gjort i den, var det første jeg skrev med at importere stylesheetet, samt oprettet en index.php, som er en tro kopi af den oprindelige.

Jeg har hverken ændret eller oprettet en header.php. Kun index.php og style.css. Så jeg aner intet om det, men jeg vil da lige prøve at kigge på det.
Avatar billede olebole Juniormester
20. januar 2012 - 19:59 #14
Sålænge du ikke fortæller, hvad du prøver at sætte i hvilket stylesheet, har du fuldstændig ret. Derfor har jeg to gange bedt dig forklare, hvad det er, vi skal lede efter  =)

Hvad er det præcis, du prøver at sætte, men som ikke virker - og i hvilket stylesheet? Hvis vi ved det, ved vi, hvad vi skal lede efter. Ellers kan vi kun quizze
Avatar billede Denise Nybegynder
20. januar 2012 - 20:10 #15
Nåå, undskyld.

Efter @import url("../Sky/style.css");(mit chil stylesheet) Vil jeg fx gerne style overskriften, hvor der står Welcome. Så font-size kun er 12px fx.

Men uanset om jeg styler i body'en eller h1 osv., så ændrer den ingenting.

Jeg kan godt debug den, og finde de rigtige id'er og i firebug ændre det, men når jeg så vil gøre det permanent, så ændrer den ingenting.

Jeg har gjort det ført med en anden side og med et andet tema, og der fungerede det fint.

Var det det du ville vide? :)
Avatar billede olebole Juniormester
20. januar 2012 - 20:23 #16
Såvidt jeg kan se, så har h1#page-title en font-size på 70px
Avatar billede olebole Juniormester
20. januar 2012 - 20:26 #17
Da selectoren h1#page-title er mere specifik end h1, overskriver den, hvad du måtte skrive for h1
Avatar billede Denise Nybegynder
20. januar 2012 - 20:48 #18
Ja, den har jeg selv kigget på. Jeg har efterhånden prøvet at ændre alt der har med h1 af gøre. Men må jeg spørge, hvordan ville du style den?
Avatar billede olebole Juniormester
20. januar 2012 - 21:06 #19
Hvis du vil sætte noget på overskriften 'Welcome', er det helt klart under selectoren h1#page-title
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
20. januar 2012 - 21:08 #20
Og for at skære det ud i pap:

h1#page-title{
    font-size: 12px;
}
Avatar billede Denise Nybegynder
20. januar 2012 - 21:32 #21
Og det er så også, det jeg har prøvet hele tiden, men... Der sker ikke rigtig noget :)

Jeg prøver at starte forfra og tage den derfra. Tusind tak til jer alle! og til jeres tålmodighed :)
Avatar billede olebole Juniormester
20. januar 2012 - 21:38 #22
Der står 70px i den regel på nuværende tidspunkt. Har du prøvet at slette det og skrive noget andet?
Avatar billede Henrik_B Praktikant
27. januar 2012 - 00:17 #23
Hejsa.

Jeg har nøjagtig samme problem med en hjemmeside, jeg laver for en lille forening. Se http://test.kilokillers-frb.dk/

Siden er baseret på twentyeleven. Min Style.css ser sådan ud :

/*
Theme Name:    kkfrb
Description:    Kilokillers Frederiksberg theme fra twentyeleven
Author:        Webmaster kkfrb
Version:    0.1
Template:      twentyeleven

(optional values you can add: Theme URI, Author URI, Version)
*/

@import url("../twentyeleven/style.css");

#site-title a {
    color: #008800;
}

/* test 1 */
#site-title a:hover,
#site-title a:focus,
#site-title a:active {
    color: #009900;
}

Det skulle sætte nogle andre farver på overskriften, men der sker ikke noget.
Avatar billede Henrik_B Praktikant
27. januar 2012 - 00:19 #24
Glemte lige at sige at jeg har brugt vejledningen fra http://codex.wordpress.org/Child_Themes
Avatar billede olebole Juniormester
27. januar 2012 - 01:02 #25
@fs-manden: Du overskriver koden i style.css med koden i dark.css. Derudover er store dele af CSS'en temmelig sort. Hvad mon f.eks. begrundelsen for de mere end spektakulære værdier i denne kode kan være:

margin: 0 0 0 -0.8125em;

- eller denne:

margin: 0 -22.25% 1.625em;

Der er også en hel del absolutte positioneringer (og så meget andet), jeg undrer mig over.

Jeg tror måske, din kode fortjener helt sin egen tråd  =)
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
27. januar 2012 - 06:58 #26
@fs-manden: Som olebole siger, så burde du have oprettet din egen tråd. Du har altså 2 muligheder for at få dette til at virke nu.

Som det fremgår af artiklen på deres Codex, så kan du tilføje !important til dine ændringer. Fx:

#site-title a {
    color: #008800 !important;
}

Selvom dette kan være okay for få ændringer, er det stadigvæk en lappeløsning, og det er bestemt ikke optimalt for større child themes. Hvad jeg ville foreslå dig at gøre, er at få inkluderet dine ændringer efter dark.css. Således:

style.css
/*
Theme Name:    kkfrb
Description:    Kilokillers Frederiksberg theme fra twentyeleven
Author:        Webmaster kkfrb
Version:    0.1
Template:      twentyeleven

(optional values you can add: Theme URI, Author URI, Version)
*/

@import url("../twentyeleven/style.css");

main.css
#site-title a {
    color: #008800;
}

/* test 1 */
#site-title a:hover,
#site-title a:focus,
#site-title a:active {
    color: #009900;
}

functions.php
<?php
    add_action(
        "twentyeleven_enqueue_color_scheme",
        function(){
            $url = get_stylesheet_directory_uri()."/main.css";
            wp_enqueue_style("kilokillers-frb-main-style", $url);
        }
    );
?>

Du kan selvfølgelig kalde main.css lige hvad du vil, bare du husker at rette det til i functions.php også. ;)
Avatar billede Denise Nybegynder
06. februar 2012 - 12:03 #27
Undskyld, det sene svar.

Jeg har fundet ud af problemet. Det lå slet ikke i childtemaet, men derimod i min Dreamweaver. Jeg var nødt til at afinstallere programmet installere det igen.

Mange tak for jeres hjælp!:)
Og igen undskyld det sene svar.