Avatar billede zipzi Nybegynder
19. januar 2012 - 12:55 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Egne indtastet data skal blive, når der opdateres.

Jeg har et excel ark som henter data fra en database.
Hvergang jeg trykker refresh opdatere arket og henter selvfølgelig nye oplysninger fra databasen.

Jeg vil gerne tilføje egne værdier/noter/oplysninger i en ny kolone ud for de hentede oplysninger. Men hvordan får jeg disse til at blive og følge den række/de oplysninger jeg har skrevet dem ud for?

Hvis jeg skriver dem nu, forsvinder de næste gang jeg opdatere (fordi dennn oplysning ikke er at finde i databasen.)
Eller hvis ikke oplysningen står som resten af tabellen, følger den ikke den linie jeg ville skrive oplysningen til..

Håber det er til at forstå, ellers må i endelig stille spørgsmål.

/På forhånd tak.
Avatar billede kabbak Professor
19. januar 2012 - 16:34 #1
Lav et tomt ark, hvori du har dine oplysninger.
lav 2 kolonner den første med id på dine hentede data og den anden med dine oplysninger.

Marker begge kolonner og kald området for MINEDATA

på arket med dine hentede data, i en kolonne som ikke opdateres, et Lopslag

= Lopslag(ID;MINEDATA;2;Falsk)
ID står f.eks. i A kolonnen
= Hvis(a2<>"";Lopslag(A2;MINEDATA;2;Falsk);"")
det er  en formel i række 2.

så henter den selv dine bemærkninger, bare træk den nedad så langt du vil
Avatar billede zipzi Nybegynder
20. januar 2012 - 08:05 #2
Det lyder meget godt - men jeg kan ikke lige se hvordan jeg får "mineData" til at følge de rigtige rækker i de hentede data..:

De hentede data er bemærkninger jeg skal tage stilling til: "Min fejl" og denne oplysning giver jeg koden "Rød" osv.:

| Min fejl |          |Rød |
| Systemete gik ned | |Grøn|

Når jeg trykker refresh i regnarket, sætter den de nye bemærkninger ind fra toppen og ned, så mine koder rød/grøn osv. skal flytte med ned af, "rød" følger "min fejl" osv.

Kan sagtens følge dig, søger i første omgang om det kan lade sig gøre i det ark jeg henter oplysninger fra databasen - det er knap så overskueligt at skulle skrive i et andet ark, og være sikker på at der kommer de rigtige koder ud for de rigtige bemærkninger.
Avatar billede Ialocin Novice
20. januar 2012 - 09:09 #3
Hej Begge

Kigger lige med over skulderen.
Lyt og lær :o)

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede kabbak Professor
20. januar 2012 - 11:25 #4
Hvis ikke der er et unik ID med i dine data, et løbenummer eller lignende, så kan du ikke bruge min løsning
Avatar billede r_alexandersen Nybegynder
22. januar 2012 - 10:06 #5
Hvis muligt kan du sørge for at sortere dit data input så det altid kommer i samme rækkefølge - f.eks. i fakturanummer rækkefølge med mindste først (og så kræver det selvfølgeligt at alle de gamle rækker medtages i dit datagrundlag så der ikke pludseligt forsvinder nogle rækker) så vil det kunne lykkedes.
Avatar billede zipzi Nybegynder
23. januar 2012 - 11:41 #6
Alle gamle data medtages altid :)
Og jeg kunne selvfølgeli godt sorter data så den ældste ligger øvers - selv om jeg altid bruger den nyeste - er sorteret på dato..
Men nogle gange har jeg brug for at sorter data lidt anderledes end jeg som standart har sat op, vil mine data så blive på deres pladser..
Jeg tester lige og vender tilbage.. :)
Avatar billede zipzi Nybegynder
23. januar 2012 - 11:44 #7
@ Kabbak: Der er et unikt ID i mine data - så som dato + klokkeslet..
Og det jeg er bekymret for ved din ellers fine løsning, er at jeg ikke har behov for at have 2 ark kørende, jeg har behov for en mere simpel løsning.
Hvor jeg bare kan skrive data ud for ønskede felter og så bliver, de ud for næste gang jeg opdater data - måske det ikke kan lade sig gøre, men nu søger jeg alligevel om det kan.. :)
Avatar billede zipzi Nybegynder
23. januar 2012 - 11:54 #8
Desuden så skal jeg måske nævne, at de data jeg selv skriver på, er en del af det jeg skal kunne måle på i en piviot.
Avatar billede zipzi Nybegynder
26. januar 2012 - 09:50 #9
Tak for hjælpen.!

Eneste lille minus:
Når jeg >opdatere< og får nye data ind. Flytter de noter jeg har skrevet til, den før, sidste række. Sig til den nu sidste række..
Men p.t. er jeg bare opmærksom på det når jeg opdatere og får flyttet mine noter op til den række hvor de høre til :o)