Avatar billede chrped Nybegynder
18. januar 2012 - 12:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Skjul/vis celler hvis andre udfyldes

Hej,

Jeg har et nu et ark (ark3), som på baggrund af udfyldt felter i Ark 1, bliver overførte - f.eks. hvis der sættes tallet 1 i F14 i Ark1, så bliver der en linje vist i Ark 3, hvorimod hvis der intet er i Ark1 celle F14, så bliver linjen skjult. Og sådan fortsætter det op til række 1790.

For at ovenstående virker bruges følgende:

Private Sub Worksheet_Activate()
Sheets("Ark3").Range("A16").AutoFilter
Sheets("Ark3").Range("$A$16:$H$2000").AutoFilter Field:=4, Criteria1:="<>"
End Sub

Private Sub Worksheet_Deactivate()
Sheets("Ark3").Range("A16").AutoFilter
Sheets("Ark3").Range("A:H").AutoFilter Field:=4
End Sub

Nu vil jeg så gerne have noget mere - som skal gøres EFTER OVENSTÅENDE!!

Jeg vil gerne have, at hvis man sætte et kryds i I17 i Ark 3, så kommer kolonne j og k frem - hvis der derimod ikke sættes kryds, bliver de skjulte. Dette skal gælde hele vejen ned til række 1790.
Det samme skal så ske før følgende felter/områder:
Kryds i L17 = vis M, N, O, P Q, R.

Da antallet af kolonner der skal vises er forskellige fra område til område, håber jeg at jeg kan se mig ud af det i jeres/din Makro :)

PFT,
Christian
Avatar billede Ialocin Novice
18. januar 2012 - 14:37 #1
Hej Christian

Ved ikke om jeg rammer helt rigtig med følgende ?, men det er da en start :o)

Koden reagerer hvis der tastes X i I17 og L17 på Ark3.

Kopier følgende kode ind i dit arks Change_Hændelse.

Dim cTarget As String

    'sæt cTarget = den aktive celles adresse
    cTarget = Target.Address

        'vælg i forhold til celle adressen
        Select Case cTarget

            'celle I17
            Case "$I$17"

                'hvis der er et x i cellen
                If Ark3.Range("I17").Value = "x" Then

                    'skjul kolonne J:K
                    Ark3.Range("J:K").EntireColumn.Hidden = True

                'ellers
                Else

                    'vis kolonne J:K
                    Ark3.Range("J:K").EntireColumn.Hidden = False

                End If

            'celle L17
            Case "$L$17"

                'hvis der er et x i cellen
                If Ark3.Range("L17").Value = "x" Then

                    'skjul kolonne M:R
                    Ark3.Range("M:R").EntireColumn.Hidden = True

                Else

                    'vis kolonne M:R
                    Ark3.Range("M:R").EntireColumn.Hidden = False

                End If

            End Select

End Sub

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede chrped Nybegynder
18. januar 2012 - 16:06 #2
Hej Nicolai,

Eftersom jeg er helt grøn vedr. makroer, så ved jeg ikke engang hvor og hvordan jeg skal taste det ind henne - ved det er under VBA men ikke mht ark osv. Så når du nævner "Change_Hændelse" så er jeg ikke helt med ?!

Og hvordan får jeg denne makro til at køre automatisk ?
Avatar billede store-morten Ekspert
18. januar 2012 - 19:54 #3
Lægges samme sted som de to overstående
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

'Tolkebokse
If Not Intersect(Range("I17:I1790"), Target) Is Nothing Then
Range("J:K").EntireColumn.Hidden = True
For i = 17 To 1790
    If Range("I" & i) = "x" Then Range("J:K").EntireColumn.Hidden = False
Next
End If
'Panel
If Not Intersect(Range("L17:L1790"), Target) Is Nothing Then
Range("M:R").EntireColumn.Hidden = True
For i = 17 To 1790
    If Range("L" & i) = "x" Then Range("M:R").EntireColumn.Hidden = False
Next
End If
'Talerstol
If Not Intersect(Range("S17:S1790"), Target) Is Nothing Then
Range("T:W").EntireColumn.Hidden = True
For i = 17 To 1790
    If Range("S" & i) = "x" Then Range("T:W").EntireColumn.Hidden = False
Next
End If
'Podier
If Not Intersect(Range("X17:X1790"), Target) Is Nothing Then
Range("Y:AA").EntireColumn.Hidden = True
For i = 17 To 1790
    If Range("X" & i) = "x" Then Range("Y:AA").EntireColumn.Hidden = False
Next
End If
'Mikrofon
If Not Intersect(Range("AB17:AB1790"), Target) Is Nothing Then
Range("AC:AD").EntireColumn.Hidden = True
For i = 17 To 1790
    If Range("AB" & i) = "x" Then Range("AC:AD").EntireColumn.Hidden = False
Next
End If
'Projekter + lærred
If Not Intersect(Range("AE17:AE1790"), Target) Is Nothing Then
Range("AF:AG").EntireColumn.Hidden = True
For i = 17 To 1790
    If Range("AE" & i) = "x" Then Range("AF:AG").EntireColumn.Hidden = False
Next
End If
'Skærm
If Not Intersect(Range("AH17:AH1790"), Target) Is Nothing Then
Range("AI:AJ").EntireColumn.Hidden = True
For i = 17 To 1790
    If Range("AH" & i) = "x" Then Range("AI:AJ").EntireColumn.Hidden = False
Next
End If
'Taletidstimer
If Not Intersect(Range("AK17:AK1790"), Target) Is Nothing Then
Range("AL:AM").EntireColumn.Hidden = True
For i = 17 To 1790
    If Range("AK" & i) = "x" Then Range("AL:AM").EntireColumn.Hidden = False
Next
End If
'Kamera
If Not Intersect(Range("AN17:AN1790"), Target) Is Nothing Then
Range("AO:AQ").EntireColumn.Hidden = True
For i = 17 To 1790
    If Range("AN" & i) = "x" Then Range("AO:AQ").EntireColumn.Hidden = False
Next
End If
'Teleslynge
If Not Intersect(Range("AR17:AR1790"), Target) Is Nothing Then
Range("AS:AT").EntireColumn.Hidden = True
For i = 17 To 1790
    If Range("AR" & i) = "x" Then Range("AS:AT").EntireColumn.Hidden = False
Next
End If
'TV
If Not Intersect(Range("AU17:AU1790"), Target) Is Nothing Then
Range("AV:AY").EntireColumn.Hidden = True
For i = 17 To 1790
    If Range("AU" & i) = "x" Then Range("AV:AY").EntireColumn.Hidden = False
Next
End If
'Banner
If Not Intersect(Range("AZ17:AZ1790"), Target) Is Nothing Then
Range("BA:BD").EntireColumn.Hidden = True
For i = 17 To 1790
    If Range("AZ" & i) = "x" Then Range("BA:BD").EntireColumn.Hidden = False
Next
End If
'Backdrops
If Not Intersect(Range("BE17:BE1790"), Target) Is Nothing Then
Range("BF:BI").EntireColumn.Hidden = True
For i = 17 To 1790
    If Range("BE" & i) = "x" Then Range("BF:BI").EntireColumn.Hidden = False
Next
End If
'Blomster
If Not Intersect(Range("BJ17:BJ1790"), Target) Is Nothing Then
Range("BK:BN").EntireColumn.Hidden = True
For i = 17 To 1790
    If Range("BJ" & i) = "x" Then Range("BK:BN").EntireColumn.Hidden = False
Next
End If
'Strøm
If Not Intersect(Range("BO17:BO1790"), Target) Is Nothing Then
Range("BP:BR").EntireColumn.Hidden = True
For i = 17 To 1790
    If Range("BO" & i) = "x" Then Range("BP:BR").EntireColumn.Hidden = False
Next
End If
'Fax
If Not Intersect(Range("BS17:BS1790"), Target) Is Nothing Then
Range("BT:BU").EntireColumn.Hidden = True
For i = 17 To 1790
    If Range("BS" & i) = "x" Then Range("BT:BU").EntireColumn.Hidden = False
Next
End If
'Fastnet
If Not Intersect(Range("BV17:BV1790"), Target) Is Nothing Then
Range("BW:BX").EntireColumn.Hidden = True
For i = 17 To 1790
    If Range("BV" & i) = "x" Then Range("BW:BX").EntireColumn.Hidden = False
Next
End If
'Kablet internet
If Not Intersect(Range("BY17:BY1790"), Target) Is Nothing Then
Range("BZ:CA").EntireColumn.Hidden = True
For i = 17 To 1790
    If Range("BY" & i) = "x" Then Range("BZ:CA").EntireColumn.Hidden = False
Next
End If
'Kaffemaskine
If Not Intersect(Range("CB17:CB1790"), Target) Is Nothing Then
Range("CC:CD").EntireColumn.Hidden = True
For i = 17 To 1790
    If Range("CB" & i) = "x" Then Range("CC:CD").EntireColumn.Hidden = False
Next
End If
'LYS
If Not Intersect(Range("CE17:CE1790"), Target) Is Nothing Then
Range("CF:CI").EntireColumn.Hidden = True
For i = 17 To 1790
    If Range("CE" & i) = "x" Then Range("CF:CI").EntireColumn.Hidden = False
Next
End If
'Inventar
If Not Intersect(Range("CJ17:CJ1790"), Target) Is Nothing Then
Range("CK:CP").EntireColumn.Hidden = True
For i = 17 To 1790
    If Range("CJ" & i) = "x" Then Range("CK:CP").EntireColumn.Hidden = False
Next
End If

End Sub
Avatar billede Ialocin Novice
18. januar 2012 - 22:36 #4
Hej Christian

Okay ... jeg skal prøve at guide dig igennem :o)

- Åben din Excel fil
- Tast ALT + F11, hvilket gør, at du åbner VBA editoren.
- tast CTRL + R, hvilket åbner Projekt Exploreren.

Nu burde du ha´ overblik over de enkelte ark i filen ??

- Dobbeltklik på Ark3, hvorefter kodevinduet for arket åbnes.
- I dropdownboksen, øverst til venstre, vælges Worksheet
- I dropdownboksen, øverst til højre, vælges Change

Nu burde der være oprettet en tom hændelses rutine/procedure ?? med følgende udseende:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

End Sub

Imellem rutinens start og slut linie kopieres selve koden der skal aktiveres, når der sker en ændring på Ark3.

Så kopier denne kode ind umiddelbart under Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range):

Dim cTarget As String

    'sæt cTarget = den aktive celles adresse
    cTarget = Target.Address

        'vælg i forhold til celle adressen
        Select Case cTarget

            'celle I17
            Case "$I$17"

                'hvis der er et x i cellen
                If Sheet1.Range("I17").Value = "x" Then

                    'skjul kolonne J:K
                    Sheet1.Range("J:K").EntireColumn.Hidden = True

                'ellers
                Else

                    'vis kolonne J:K
                    Sheet1.Range("J:K").EntireColumn.Hidden = False

                End If

            'celle L17
            Case "$L$17"

                'hvis der er et x i cellen
                If Sheet1.Range("L17").Value = "x" Then

                    'skjul kolonne M:R
                    Sheet1.Range("M:R").EntireColumn.Hidden = True

                Else

                    'vis kolonne M:R
                    Sheet1.Range("M:R").EntireColumn.Hidden = False

                End If

            End Select

Luk herefter VBA editoren og du burde være kørende ... om det så er det du ønsker ???

Hændelsen aktiveres hver gang Ark3 ændres, men selve koden udføres kun hvis ændringen sker i celle I17 eller L17.

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede store-morten Ekspert
18. januar 2012 - 23:02 #5
#Nicolai

Jeg vil gerne have, at hvis man sætte et kryds i I17 i Ark 3, så kommer kolonne j og k frem - hvis der derimod ikke sættes kryds, bliver de skjulte. Dette skal gælde hele vejen ned til række 1790.
Det samme skal så ske før følgende felter/områder:
Kryds i L17 = vis M, N, O, P Q, R.

et kryds i I17 i Ark 3, så kommer kolonne j og k frem - hvis der derimod ikke sættes kryds, bliver de skjulte.
Skal gælde for I17:I1790 ikke kun I17 men alle 1773 rækker.

Så hvis der ikke er x i celle I17 men et x i celle I1200 så skal kolonne j og k frem
Hvis der ikke er x i cellerne I17:I1790 skal kolonne j og k skjules.
Avatar billede Ialocin Novice
18. januar 2012 - 23:38 #6
Hej Store-Morten

Du har sikkert ret ... ?

Hvis Morten har svaret, så følg #4 og kopier Store-Mortens koden ind mellem:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

End Sub

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede store-morten Ekspert
27. januar 2012 - 14:14 #7
Hej Christian

Jeg lægger et 'Svar' så du kan tildele point. :-)