Avatar billede tobrukDk Novice
16. januar 2012 - 17:41 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

lave en dropdown "menu"

Hej

Det er sådan jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gøre det men  tænker lidt på at gøre sådan at når man f.eks ligger på Cd-afspiller så skal den sende det hen til den kategori

<form action="indhold_opret.php" method="post">
              <input type="text" name="title" placeholder="Title" value="<?php echo $row['title'];?>"><br />
              <input type="text" name="title_pro" placeholder="Title Pro" value="<?php echo $row['title_pro'];?>"><br />
              <textarea name="tekst" placeholder="tekst" style="width:200px; height:100px;"><?php echo $row['tekst'];?></textarea><br />
              <input type="text" name="priser" placeholder="Prise" value="<?php echo $row['priser'];?>"><br />
              <input type="text" name="kategori" placeholder="kategori" value="<?php echo $row['kategori'];?>"><br />
              <br />
              <input type="submit" name="opret_indhold" value="Opret Indhold">
              </form>

Der hvor der stå kategori den skal jeg have lavet om til en dropdown menu eller hvad man kan kalder det og den skal hente alle menu så man ikke skal skrive et tale eller ligne sådan det er men alt dropmenu har navn på hver side og vise dem frem og så taler frem til input form så man ikke skal skrive eller ligne hvis i har nogle ide :)

Spørger mig hvis du vil vide mere ?
Avatar billede olebole Juniormester
16. januar 2012 - 18:15 #1
<ole>

Jesper, jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår dig 100%, men er det noget i denne stil, du mener?  =)

$sql = 'SELECT FROM `tabel_navn`';
$res = mysql_query($sql) or die (mysql_error());

$select = '<select name="kategori">';
while ($row=mysql_fetch_assoc($res)) {
    $select .= '<option value="'.$row['kategori'].'">'.$row['kategori'].'</option>'
}
$select .= '</select>';

print $select;

/mvh
</bole>
Avatar billede Herover Nybegynder
16. januar 2012 - 18:17 #2
W3Schools har et godt eksempel om dette.
Forstår ikke om det er et php specifikt problem du har?
Avatar billede Herover Nybegynder
16. januar 2012 - 18:18 #3
Sorry, sorry, læste ikke ordenligt x(
Avatar billede olebole Juniormester
16. januar 2012 - 18:25 #4
w3schools.com har masser af eksempler, men ikke mange gode. Det site er proppet med mangler, udeladelser og alvorlige fejl, og indehaveren er tydeligvis ikke interesseret i at gøre det bedre. Desværre skader han mere, end han gavner!
Avatar billede tobrukDk Novice
16. januar 2012 - 18:29 #5
Det er noget i den her still jeg skal bruge til det :)

<select name="cars">
<option value="volvo">Volvo</option>
<option value="saab">Saab</option>
<option value="fiat" selected="selected">Fiat</option>
<option value="audi">Audi</option>
</select>
Avatar billede tobrukDk Novice
16. januar 2012 - 18:31 #6
Men hvordan skal jeg gøre sådan at den tag det som jeg har valgt ud til den kategori så den tal bliver skrevet ind i databasen :)
Avatar billede olebole Juniormester
16. januar 2012 - 18:36 #7
Hvis brugeren vælger et bilmærke kan du finde valget på serveren med $_GET['cars'] eller $_POST['cars'].

Jeg ved ikke rigtig, hvad du mener med "så den tal bliver skrevet ind i databasen". Valget vil jo være en streng - ikke et tal  =)
Avatar billede pstidsen Novice
16. januar 2012 - 18:45 #8
Sæt value til 1, 2, 3 og 4, så skriver den tallet i stedet for bilmærket.
Avatar billede tobrukDk Novice
16. januar 2012 - 19:01 #9
http://localhostr.com/files/wVwCmZN/capture.png

fk_kat der kan du se hvad jeg helt mener med det :D

det er sådan at den ved hvor den skal ligge det hen, f.eks 1 det er cd-afspillere osv.. :)

spørger lige hvis du ikke kan se hvad jeg mener ;)
Avatar billede tobrukDk Novice
16. januar 2012 - 19:02 #10
her er et billede af kategori table

http://localhostr.com/files/OsvYPvU/capture.png
Avatar billede danco Nybegynder
16. januar 2012 - 19:28 #11
$sql = 'SELECT * FROM `kategorier`';
$res = mysql_query($sql) or die (mysql_error());

$select = '<select name="kategori">';
while ($row=mysql_fetch_assoc($res)) {
    $select .= '<option value="'.$row['id'].'">'.$row['navn'].'</option>'
}
$select .= '</select>';

print $select;

Jeg har lige rettet eksemplet fra #1 så det passer til det jeg forstår du skal bruge. Nu vil du have en dropdown menu hvor databasens ID er værdien og navnet er din tekst. Afhængigt af dit behov og din form kan du så få den valgte værdi ved hjælp af $_GET['kategori'] eller $_POST['kategori'] som vil indeholde et tal.
Ovenstående kunne godt skrives meget pænere men det bør være funktionelt.
Avatar billede tobrukDk Novice
16. januar 2012 - 19:55 #12
Det virker ! :)
Danco Takker for hjælp vil du have noget for det? da jeg ved at olebole ikke gider have noget for det da jeg kender ham personligt lidt :D
Avatar billede danco Nybegynder
16. januar 2012 - 21:56 #13
Svar fra mig så bestemmer du om vi skal dele.
Avatar billede tobrukDk Novice
16. januar 2012 - 22:13 #14
Jeg synes vi skal del da det vare mere ole som komme med svar men samme tid sæt du det også sammen så du for halv af det så håber det helt iorden med dig da du har mange Point .. frem for mig :P haha
Avatar billede tobrukDk Novice
16. januar 2012 - 22:14 #15
Skriver lige til mig hvis du mener noget andet :D men som sagt takke til alle sammen også dig olebole :) da du var en del af det :D
Avatar billede olebole Juniormester
17. januar 2012 - 14:56 #16
Selvtak. Jeg var ude og slubre kaffe hos en af mine søde døtre i går aftes, så det var godt, danco kunne give en hånd  *o)