Avatar billede concepo Nybegynder
15. januar 2012 - 03:35 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Oprette genvej / makro i excel (Dato + tid)

Hej !

Jeg har på mit arbejde behov for mange gange dagligt at indtaste
dato + tid (dd-mm-åååå tt:tt)

Normalt kan jeg bruge disse 2 genveje
Ctrl + shift + ; = nuværende dato
Ctrl + shift + : = nuværende tid
Så jeg får f.eks 15-01-201215:34 (ugen mellemrum mellem dato+tid)

Kan jeg selv oprette en makro / genvej, så jeg får disse 2 faktorer, samt mellemrum mellem dato & tid ?

Og er der evt. en som kan skære det ud i pap ;)

På forhånd tak ;)
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2012 - 08:25 #1
For eksempel:

Indsæt følgende i et VBA modul

Sub Timestamp()
With ActiveCell
    .Value = Now
    .NumberFormat = "dd-mm-yyyy hh:mm"
End With
End Sub

tilbage i Excel kan du trykke på Macros og på knappen Options og herefter i Shortcut key feltet skrive eksempelvis k. Herefter kan du generere det ønskede ved i den aktive celle at trykke Ctrl+k (forudsat du ikke bruger Ctrl+k som anden shortcut).

Alternativt kan du bruge en brugerdefineret funktion som:

Public Function Timestamp_2() As Date
    Timestamp_2 = Now()
End Function

men her er det nødvendigt at du manuelt formaterer de relevante celler til det ønskede format.
Avatar billede finb Ekspert
15. januar 2012 - 11:50 #2
læser med... mvh finb
Avatar billede store-morten Ekspert
15. januar 2012 - 13:12 #3
Sub Dato_Tid()
  ActiveCell.FormulaR1C1 = Now
End Sub
Avatar billede store-morten Ekspert
15. januar 2012 - 13:49 #4
Tip!
Ctrl-kombinationerne Ctrl+E, Ctrl+J, CtrlL+M og Ctrl+Q er i øjeblikket ikke-tildelte genvejstaster.
http://gupl.dk/671919/
Avatar billede concepo Nybegynder
16. januar 2012 - 23:11 #5
Hej !
Mange tak for svarene ;)

Men har lige et par spørgsmål...

Hvordan, og hvad er et VBA-modul ?? (vel noget med visial basic)

Kan I evt. skære det endre mere ud i pap (er ikke så meget excel-mand endnu ;)

Skal det være under "Funktioner" -> "Makro" -> "Indstil marko"

På forhånd tak ;)
Avatar billede store-morten Ekspert
16. januar 2012 - 23:40 #6
Avatar billede concepo Nybegynder
30. januar 2012 - 14:18 #7
Mange tak.. Det virkede
Avatar billede store-morten Ekspert
30. januar 2012 - 16:15 #8
Det var godt :-)

Men det virker ikke så godt, at du vil tildele point, for løsningen ;-)
Avatar billede concepo Nybegynder
18. april 2012 - 22:02 #9
Hej !
Vil meget gerne give point... Men kan ikke helt finde ud
af hvordan jeg gør? (Har læst FAQ uden at blive klogere)

Højrere oppe står der "accepteret svar - 30 point tildelt"
Burde jeg så ikke have givet point ?
Avatar billede store-morten Ekspert
18. april 2012 - 22:12 #10
Nej, du har taget pointne selv :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
18. april 2012 - 22:30 #11
Du skal som spørgsmål stiller kun bruge Kommentar (til forslag)

Når og hvis du får løst opgaven, beder du den der kom med løsningen, om at lægge et 'Svar' til point. Svar (til løsninger og pointgivning) Som du så kan acceptere, se film:
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo

Hvis der ikke kommer brugbar løsning kan du selv lægge et 'Svar'
Brug så selv Svar (til løsninger og pointgivning) Så du kan lukke, med en forklaring om at problemet ikke blev løst.

Du er ikke den eneste der laver denne fejl ;-)
Andre har løst det sådan:

Opret et nyt spørgsmål med overskriften: Point til [Brugernavn]
Og hendvis til spørgsmålet, ved at indsætte følgende tekst:

Vedrønde forkert point tildeling se: http://www.eksperten.dk/spm/955280