Avatar billede buxxy Praktikant
10. januar 2012 - 11:16 Der er 1 løsning

Optimering af SQL-forespørgsler

Hej Eksperter.

Jeg har flg. kode til en dropdown menu. Dog synes jeg der bruges for mange forespørgsler - som stiger i takt med oprettede menupunkter:

//  ============================== Main Menu Start ============================== //
$msql = dbquery("SELECT * FROM ".DB_MENUS." WHERE menu_cat='0' ORDER BY menu_order");
if (dbrows($msql) != 0) {
  echo "<ul id='nav'>";
  while ($mdata = dbarray($msql)) {
    if (checkgroup($mdata['menu_access'])) {
      $link_target = ($mdata['menu_window'] == "1" ? " target='_blank'" : "");
        if(dbrows(dbquery("SELECT menu_cat FROM ".DB_MENUS." WHERE menu_cat='".$mdata['menu_id']."'"))) {
          $div_class = " class='down'";
          } else {
            $div_class = "";
          }
            if ($mdata['menu_name'] !== "---" && $mdata['menu_link'] == "---") {
              if (preg_match("!^(ht|f)tp(s)?://!i", $mdata['menu_link'])) {
                echo "<li class='top'><div".$div_class."><a href='".$mdata['menu_link']."'".$link_target." class='top_link'>".parseubb($mdata['menu_name'], "b|i|u|img|color")."</a></div>\n";
              } else {
                echo "<li class='top'><div".$div_class."><a href='".BASEDIR.$mdata['menu_link']."'".$link_target." class='top_link'>".parseubb($mdata['menu_name'], "b|i|u|img|color")."</a></div>\n";
              }
            } else if ($mdata['menu_name'] !== "---" && $mdata['menu_link'] == "") {
              if (preg_match("!^(ht|f)tp(s)?://!i", $mdata['menu_link'])) {
                echo "<li class='top'><div".$div_class."><a href='".$mdata['menu_link']."'".$link_target." class='top_link'>".parseubb($mdata['menu_name'], "b|i|u|img|color")."</a></div>\n";
              } else {
                echo "<li class='top'><div".$div_class."><a href='".BASEDIR.$mdata['menu_link']."'".$link_target." class='top_link'>".parseubb($mdata['menu_name'], "b|i|u|img|color")."</a></div>\n";
              }
            } else if ($mdata['menu_name'] == "---" && $mdata['menu_link'] == "---") {
              echo "<li class='top'><hr />\n";
            } else {
              if (preg_match("!^(ht|f)tp(s)?://!i", $mdata['menu_link'])) {
                echo "<li class='top'><div".$div_class."><a href='".$mdata['menu_link']."'".$link_target." class='top_link'>".parseubb($mdata['menu_name'], "b|i|u|img|color")."</a></div>\n";
              } else {
              echo "<li class='top'><div".$div_class."><a href='".BASEDIR.$mdata['menu_link']."'".$link_target." class='top_link'>".parseubb($mdata['menu_name'], "b|i|u|img|color")."</a></div>\n";
              }
//  ============================== Sub Menu 1 Start ============================== //
      $msql1 = dbquery("SELECT * FROM ".DB_MENUS." WHERE menu_cat='".$mdata['menu_id']."' ORDER BY menu_order");
      if (dbrows($msql1) != 0) {
        echo "<ul class='sub'>";
        while ($mdata1 = dbarray($msql1)) {
          if (checkgroup($mdata1['menu_access'])) {
            $link_target = ($mdata1['menu_window'] == "1" ? " target='_blank'" : "");
              if(dbrows(dbquery("SELECT menu_cat FROM ".DB_MENUS." WHERE menu_cat='".$mdata1['menu_id']."'"))) {
              $link_class = " class='fly'";
              } else {
                $link_class = "";
              }
                if ($mdata1['menu_name'] !== "---" && $mdata1['menu_link'] == "---") {
                  echo "<li><b>".parseubb($mdata1['menu_name'], "b|i|u|left|center|right|img|color")."</b>\n";
                } else if ($mdata1['menu_name'] == "---" && $mdata1['menu_link'] == "---") {
                  echo "<li><hr />\n";
                } else {
                  if (preg_match("!^(ht|f)tp(s)?://!i", $mdata1['menu_link'])) {
                    echo "<li><a href='".$mdata1['menu_link']."'".$link_target."".$link_class.">".parseubb($mdata1['menu_name'], "b|i|u|left|center|right|img|color")."</a>\n";
                  } else {
                    echo "<li><a href='".BASEDIR.$mdata1['menu_link']."'".$link_target."".$link_class.">".parseubb($mdata1['menu_name'], "b|i|u|left|center|right|img|color")."</a>\n";
                  }
//  ============================== Sub Menu 2 Start ============================== //
            $msql2 = dbquery("SELECT * FROM ".DB_MENUS." WHERE menu_cat='".$mdata1['menu_id']."' ORDER BY menu_order");
            if (dbrows($msql2) != 0) {
              echo "<ul>";
              while ($mdata2 = dbarray($msql2)) {
                if (checkgroup($mdata2['menu_access'])) {
                  $link_target = ($mdata2['menu_window'] == "1" ? " target='_blank'" : "");
                    if(dbrows(dbquery("SELECT menu_cat FROM ".DB_MENUS." WHERE menu_cat='".$mdata2['menu_id']."'"))) {
                    $link_class = " class='fly'";
                    } else {
                      $link_class = "";
                    }
                      if ($mdata2['menu_name'] !== "---" && $mdata2['menu_link'] == "---") {
                        echo "<li><b>".parseubb($mdata2['menu_name'], "b|i|u|left|center|right|img|color")."</b>\n";
                      } else if ($mdata2['menu_name'] == "---" && $mdata2['menu_link'] == "---") {
                        echo "<li><hr />\n";
                      } else {
                        if (preg_match("!^(ht|f)tp(s)?://!i", $mdata2['menu_link'])) {
                          echo "<li><a href='".$mdata2['menu_link']."'".$link_target."".$link_class.">".parseubb($mdata2['menu_name'], "b|i|u|left|center|right|img|color")."</a>\n";
                        } else {
                          echo "<li><a href='".BASEDIR.$mdata2['menu_link']."'".$link_target."".$link_class.">".parseubb($mdata2['menu_name'], "b|i|u|left|center|right|img|color")."</a>\n";
                        }
//  ============================== Sub Menu 3 Start ============================== //
                  $msql3 = dbquery("SELECT * FROM ".DB_MENUS." WHERE menu_cat='".$mdata2['menu_id']."' ORDER BY menu_order");
                  if (dbrows($msql3) != 0) {
                    echo "<ul>";
                    while ($mdata3 = dbarray($msql3)) {
                      if (checkgroup($mdata3['menu_access'])) {
                        $link_target = ($mdata3['menu_window'] == "1" ? " target='_blank'" : "");
                          if ($mdata3['menu_name'] !== "---" && $mdata3['menu_link'] == "---") {
                            echo "<li><b>".parseubb($mdata3['menu_name'], "b|i|u|left|center|right|img|color")."</b>\n";
                          } else if ($mdata3['menu_name'] == "---" && $mdata3['menu_link'] == "---") {
                            echo "<li><hr /></li>\n";
                          } else {
                            if (preg_match("!^(ht|f)tp(s)?://!i", $mdata3['menu_link'])) {
                              echo "<li><a href='".$mdata3['menu_link']."'".$link_target.">".parseubb($mdata3['menu_name'], "b|i|u|left|center|right|img|color")."</a></li>\n";
                            } else {
                              echo "<li><a href='".BASEDIR.$mdata3['menu_link']."'".$link_target.">".parseubb($mdata3['menu_name'], "b|i|u|left|center|right|img|color")."</a></li>\n";
                            }
//  ============================== Sub Menu 3 End ============================== //
                        }
                    echo "</ul>\n";
                  }
                  echo "</li>\n";
//  ============================== Sub Menu 2 End ============================== //
                }
              echo "</ul>\n";
            }
            echo "</li>\n";
//  ============================== Sub Menu 1 End ============================== //
          }
        echo "</ul>\n";
      }
      echo "</li>\n";
//  ============================== Main Menu End ============================== //
    }
  echo "</ul>\n";
}

Jeg har ladet mig vide at det skulle være de 4 while løkker der laver de mange forespørgsler, men jeg kan desværre bare ikke se hvordan man evt. kan undlade dem - og så stadig at menuen virker.

Er her mon et skarpt hovede der kan hjælpe ?

Mvh.
Buxxy.
Avatar billede buxxy Praktikant
10. januar 2012 - 11:17 #1
Hovsa - opretter lige en ny tråd. Den her fik da nul point som "belønning" - det var absolut ikke meningen..