Avatar billede mllarsen Nybegynder
07. januar 2012 - 19:57 Der er 11 kommentarer

Print makro i excel som udskriver til Pdf (uden at bekræfte dokumentnavn og folder, altså autonavn på pdf printet).

Hej
Er det muligt at lave en makro i excel som udskriver til pdf printer, og at pdfdokumentnavn autodannes til en bestemt folder?
(Printer kunne også være et microsoft image writer).
Avatar billede Thorp Praktikant
09. januar 2012 - 17:11 #1
Kan du bruge denne:

        ActiveWorkbook.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
            WB_Filename, Quality:=xlQualityStandard, _
            IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, OpenAfterPublish:= _
        True

WB_Filename er sti til placering + navn på dokument eks.:

WB_Filename = "C:\Documents and Settings\My Documents\WBReport_" & Today()& ".pdf"
Avatar billede mllarsen Nybegynder
12. januar 2012 - 08:31 #2
Hej
1. problem)
Den stopper ved "Today" og skriver "Sub or funktion not defined"
(køre office 2003)
Avatar billede Thorp Praktikant
12. januar 2012 - 09:42 #3
OK - Today bruges egentlig kun som en unik identifier, så den kan udelade helt. ellers prøv med now() istedet.
Avatar billede Thorp Praktikant
12. januar 2012 - 10:27 #4
WB_FileName skal selvfølgelig står først :-)

Denne burde virke:

Sub Printtest()

'WB_Filename er sti til placering + navn på dokument eks.:

    wb_filename = "C:\Documents and Settings\My Documents\WBReport_" & Weekday(Now(), vbMonday) & "_" & WorksheetFunction.WeekNum(Now(), 1) & ".pdf"

  ActiveWorkbook.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
            wb_filename, Quality:=xlQualityStandard, _
            IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, OpenAfterPublish:= _
        True

End Sub

Weekday og Weeknum anvender jeg her til at danne det unikke filnavn
Avatar billede mllarsen Nybegynder
12. januar 2012 - 11:17 #5
Hej
Så siger den
"Objekt does´t support property or method"

"ActiveWorkbook.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
            WB_Filename, Quality:=xlQualityStandard, _
            IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, OpenAfterPublish:= _
        True"
Hilsen Mll
Avatar billede Thorp Praktikant
12. januar 2012 - 12:08 #6
Så virker den nok ikke på 2003. Hvis du har installeret en PDF printer kunne du evt. forsøge dette:

ActiveWorkbook.PrintOut ActivePrinter:="PDFPrinter"

hvor PDFPrinter er navnet på den installerede PDF printer eks. "PDFCreator"

Med PDF Creator gemmes dokumentet så manuelt via en dialogboks.
Avatar billede mllarsen Nybegynder
12. januar 2012 - 12:37 #7
Hej

Jeg går ud fra at jeg kan kopier direkte in i en makro. Det ser sådan ud. Men den stopper allerede på navngivning af filen, hvis jeg bytter rundt.

Skal jeg evt. fjerne noget?
Hilsen Mll

Sub Makro26()
'
' Makro26 Makro
' Makro indspillet 2012-01-12
'
    wb_filename = "h:\PDFer\WBReport_" & Weekday(Now(), vbMonday) & "_" & WorksheetFunction.WeekNum(Now(), 1) & ".pdf"
    ActiveWorkbook.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
    wb_filename, Quality:=xlQualityStandard, _
    IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, OpenAfterPublish:= _
    True
    Range("I19").Select
End Sub
Avatar billede Thorp Praktikant
12. januar 2012 - 13:13 #8
Prøv at fjerne "& Weekday(Now(), vbMonday) & "_" & WorksheetFunction.WeekNum(Now(), 1)" så burde den gemme under navnet WBReport_.pdf
Avatar billede mllarsen Nybegynder
12. januar 2012 - 13:58 #9
Dutter ikke. Så stopper den stadig ved førstnævnte problem.
Hilsen M
Avatar billede Thorp Praktikant
12. januar 2012 - 20:24 #10
Hvis du installere PDFCreator (er gratis) og aktivere PDFCreator objektet (Under Tools - Referencer), så virker denne.

Sub PrintTest()

Dim PDFJob As PDFCreator.clsPDFCreator
Dim PDFPath As String
Dim PDFName As String

Set PDFJob = New PDFCreator.clsPDFCreator

PDFPath = "H:\Documents\"
PDFName = "WBReport_1.pdf"

With PDFJob

    .cOption("UseAutosave") = 1
    .cOption("UseAutosaveDirectory") = 1
    .cOption("AutosaveDirectory") = PDFPath
    .cOption("AutosaveFilename") = PDFName
    .cOption("AutosaveFormat") = 0
    .cClearCache

End With

ActiveWorkbook.PrintOut ActivePrinter:="PDFCreator"
Avatar billede mllarsen Nybegynder
11. april 2012 - 09:22 #11
Hej
Eftersom det er det eneste svar jeg får, så lukker jeg. Er dog ikke helt optimal løsning.
Mvh marianne