Avatar billede jmarques Nybegynder
06. januar 2012 - 20:38 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Felt med indtastet dato skal forsvinde igen

Hej alle,

Jeg har et felt i min formular hvori der tastes en udløbsdato. Når der står noget i feltet er der lavet en betinget formatering der gør baggrundsfarven rød. Når datoen er overskredet bliver baggrunden igen hvid.

Jeg vil meget gerne have at feltet blive helt blankt når datoen er overskredet. Dvs at datoen/tallene også skal forsvinde igen. Er det muligt ?

- Formularen hedder kontaktpersoner.
- Feltet hedder Tekst92 (har ikke fået givet det et bedre navn).
- Inputmasken hedder 99\-99\-9999;0

Inputmasken må meget gerne indeholde klokkeslet der skal indtastes manuelt og altid på samme måde - er det muligt ?
Avatar billede mugs Novice
06. januar 2012 - 20:50 #1
Ikke afprøvet. I formularens current hændelse:

If me.tekst92 < Date() then
Me.tekst92 = ""
Me.tekst92.BackColor = vbWhite
end if

Jeg forstår ikke, hvad en inoutmaske har at gøre med dit spørgsmål, kan du forklare lidt nærmere.
Avatar billede jmarques Nybegynder
06. januar 2012 - 21:14 #2
Hej mugs :-) og godt Nytår !

Inputmasken er sådan set kun for at sikre mig at mine kollegaer der også bruger databasen indtaster på samme måde allesammen.

Klokkeslettet er for at sørge for at den message box du hjalp mig med at lave dukker op om dagen og ikke om natten.

Jeg afprøver koden tak for det (her vil klokkeslettet kunne hjælpe med at teste funktionen uden at skulle vente til kl. 24:00, hvor datoen skifter).

Mvh
Joachim
Avatar billede jmarques Nybegynder
06. januar 2012 - 21:25 #3
Har forsøgt at åbne editoren i current men jeg får ikke lov at indtaste en ny kode ?
Avatar billede mugs Novice
06. januar 2012 - 21:38 #4
Inputmasken kan du lave således:

dd-mm-yyyy hh:nn:ss

der er andre muligheder. I tabellen kan du f.eks. I egenskaben Standardværdi for nye poster blot indtaste Now().

Årsagen til, at du ikke kan indtaste en kode kan jeg ikke rigtig jeg nogen forklaring på. Får du nogen feklmeldinger? Hvis du har det, skal du først resette. Det gør du i menuen Run > Reset.

Var dit tidligere spørgsmål ikke noget med en fortløbende formular. I så fald løber vi nok ind i samme problem som tidligre, hvor alle poster skiftede farve. Men prøv nu min kode, så tager vi det andet senere.
Avatar billede jmarques Nybegynder
06. januar 2012 - 22:23 #5
Tak for inputmasken.

Når jeg åbner formularen i designvisning og åbner current så stiller curseren sig ikke i et nyt felt eller hvad det nu hedder inde i editoren. Den står i en eksisterende kodning.

Det er sikkert meget simpelt men jeg kan ikke få den til at makke ret !
Avatar billede jmarques Nybegynder
06. januar 2012 - 22:27 #6
Nu har jeg klokket i inputmasken og kan ikke skrive i datofeltet ....aaaahh !!

Skal jeg ikke bare copy/paste dd-mm-yyyy hh:nn:ss ind i egenskaber for feltet under inputmasken ?
Avatar billede mugs Novice
06. januar 2012 - 22:37 #7
dd-mm-yyyy hh:nn:ss  > copy og paste.

det andet i VBA editoren har jeg ikke rigtig noget forslag til, kan du prøve at paste den kode markøren står i herind.
Avatar billede jmarques Nybegynder
06. januar 2012 - 22:50 #8
- Det funger ikke rigtigt med inputmasken. Når jeg paster den ind og klikker over i formularen,kommer din kode kun til syne og man kan ikke taste i feltet ?

- VBA vil ikke rykke en linie ned så jeg kan taste ind hvor der er tomt ?
Avatar billede jmarques Nybegynder
06. januar 2012 - 22:59 #9
Når jeg klikker ind i current starten den her:

Private Sub Form_Current()
If Date = Me.Tekst92 Then
MsgBox Me.Fornavn & "" & Me.Efternavn & "" & "Barring er udløbet"
End If
End Sub

Hvis jeg så trykker enter hopper kurseren ned under linien men ned til næste VBA kode ?
Avatar billede mugs Novice
06. januar 2012 - 23:09 #10
Inputmasken er afprøvet og fungerer. Jeg har indtastet inputmasken i tabellen. Hvis du lægger din e-mail kan jeg sende et eksempel.

Koden i VBA skla indsættes efter end if. Prøv at sætte markøren efter if og tasr enter. Hvad sker der?
Avatar billede jmarques Nybegynder
06. januar 2012 - 23:30 #11
Min email er jmarques@me.com

Har tastet enter efter if men der kommer ikke linie skift. Jeg er nødt til at skrive koden ind neden under den anden, men det er måske meningen ?
Avatar billede jmarques Nybegynder
07. januar 2012 - 00:02 #12
Er det formatet det er galt med ?

Hvilket datoformat skal jeg vælge kort, langt eller hvordan.