Avatar billede simsen Mester
05. januar 2012 - 09:05 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Endnu et åbn form fra anden form med tvist af menu som usercontrol - bruge metoder

Hej,

Normalt når jeg åbner en form, hvor jeg skal bruge metoder/hente variabler fra parent form, så gør jeg det ved i parent form at skrive:

TimeRegServer.ImportExport importexport = new TimeRegServer.ImportExport(this);
importexport.ShowDialog();

I Child formen skriver jeg så;

private Server _owner;

        public ImportExport(Server owner)
        {
            InitializeComponent();

            _owner = owner;
        }

Nu kan jeg så på child formen tilgå metoder/variabler fra hovedformen. Godt så så langt...

Nu har jeg så en tvist - på min hovedform har jeg inkluderet en usercontrol som er en menu. Den skal jeg så åbne en ny form med og samtidig kunne tilgå hovedformens variabler og/eller metoder. Hvordan gør jeg det?

TimeRegServer.ImportExport importexport = new TimeRegServer.ImportExport(this);
            importexport.ShowDialog();

Altså jeg kan ikke bare skrive this. Jeg har også forsøgt, om jeg kunne bruge en this.Parent - det vil den heller ikke godtage.....

Hvad skal jeg skrive der hvor der står this?
Avatar billede platik Nybegynder
05. januar 2012 - 09:25 #1
På din usercontrol. Kan this.ParentForm ikke bruges?
Avatar billede simsen Mester
05. januar 2012 - 09:42 #2
platik

Nej, som skrevet så æder den ikke den. Men har så Googlet mig 3 sider frem og fundet løsningen;

Server myForm = FindForm() as Server;

            TimeRegServer.ImportExport importexport = new TimeRegServer.ImportExport(myForm);
            importexport.ShowDialog();
Avatar billede platik Nybegynder
05. januar 2012 - 10:18 #3
Husker du at caste parentform også?

Men ellers er de 2 løsningen mere eller mindre ens.
Avatar billede simsen Mester
05. januar 2012 - 13:22 #4
Lukker - fandt selv svaret denne gang :-)