Avatar billede dallan2007 Nybegynder
04. januar 2012 - 12:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Delphi springer et udtræk over?

Det er lige godt pokkes, men Delphi er begyndte at springe et ADO-udtræk over når jeg henter fra en Accessdatabase.

Og det er et meget simpelt udtræk:

procedure TForm1.Updater;
var
Temp,Teller: integer;
begin

  Temp := 1;

  ADODataset.CommandText := 'select * from kalender';
  ADODataset.Open;

  While not ADODataSet.Eof do begin
  Lars[Temp] := ADODataSet.FieldByName('Lars').AsString;

  showmessage(inttostr(temp)+' '+Lars[Temp]);
  ADODataSet.Next;
  Inc(Temp);
end;

I databasen er der skrevet noget på linierne 1, 10, 40, 41, 42, 80, 81, 82, 83, 91 og 92. Der er i alt 366 linier (skudår).

Den der showmessage skriver alt helt korrekt, dvs. "1 bilservice", "10 kunder", "40 kursus", "41 kursus", "42 kursus" men når der kommer til 83 så skriver den kun tallet 83 fra Temp og ikke det som står i feltet, og på næste popup skriver den så 84 samt det der står i felt 83. Det giver overhovedet ingen mening. Det virker som om den lige laver en ekstra Inc(Temp) efter 82, men ????
Avatar billede dallan2007 Nybegynder
04. januar 2012 - 12:43 #1
Problemet ser ud til at opstå, når jeg tilføjer en ektra linie i databasen. Dvs. ved 365 linier er der ingen problemer, men ved 366 så springer den.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. januar 2012 - 12:54 #2
Jeg gætter på at din SELECT ikke giver dine rækker i forventet rækkefølge. Du skal nok sætte en passende ORDER BY på.
Avatar billede dallan2007 Nybegynder
04. januar 2012 - 13:14 #3
Åhhhh FFS lol! Du har helt ret, "ORDER by ID asc" løste problemet. Jeg vil meget gerne give dig point, men vil du have dem?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. januar 2012 - 13:19 #4
;) Nej tak. Svar selv, og accepter dit eget svar.
Avatar billede dallan2007 Nybegynder
04. januar 2012 - 14:16 #5
Jeg takker og lukker :o)