Avatar billede bech1992 Nybegynder
02. januar 2012 - 13:54 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

QueryString i PHP

Hej Eksperter

Jeg er lige begynde at lære PHP, og sidder med en side hvor jeg jeg gerne vil have den til at hente teksten ud fra databasen, udfra det ID den får fra url'en

fx, hvis brugeren lander på http://eksempel.dk/produkt.php?id=12

Så ser brugeren alt det tekst der er fra det produkt, hvor id'et er 12?

Håber i forstår mig?

Giv gerne kode eksempler :-)
Avatar billede rix Praktikant
02. januar 2012 - 14:13 #1
Hvis jeg forstår dig ret ville du gerne hente id fra URL og finde tekst som passer til id fra URL

For at få fat i id skal du bruge $_GET['id']

så en eks kunne se sådan her ud

"SELECT * FROM Dintabel WHERE id='".$_GET['id']."'"
02. januar 2012 - 14:16 #2
I den fil der genererer eksempel.dk kan du gøre det, at du først placerer id'en i en variabel $id, derefter henter teksten fra databasen og placerer den i en variabel $text, og derefter echoer $text på et passende sted på siden..  I det følgende går jeg ud fra, at du har en mysql tabel 'mytable' med felterne id og text og at du har en fil 'connect.php' der sørger for forbindelsen til databasen.

<?php
$id = $_GET['id'];
require('connect.php');
$text = mysql_result(mysql_query("SELECT text FROM mytable WHERE id = $id"),0)
echo $text
?>
02. januar 2012 - 14:17 #3
rix17172 fik sagt stort set det samme mens jeg var ifærd med at skrive mit indlæg.
Avatar billede bech1992 Nybegynder
02. januar 2012 - 14:44 #4
Tusinde tak for hjælpen begge to :-) Smid et svar og få point :-)
02. januar 2012 - 15:34 #5
Hvis du har nok i rix17172's indlæg, så kom han rent faktisk først.  Mit svar gik lidt videre - du bestemmer om der skal deles points.