Avatar billede Nizzle94 Nybegynder
01. januar 2012 - 20:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Trapez

Hej alle!!!

Jeg har fået en opgave som lyder " I trapezet er siderne AD og BC parallelle og det oplyses at AD=9.0 cm, AB=8.1cm, Vinkel A=70 grader og Vinkel D= 61 grader Beregn de manglende stykker i trapezet.

Jeg har så fundet ud af at:
Vinkel B=110 grader
Vinkel C=119 grader

Til sidst mangler jeg så at finde længderne på BC og CD
Det eneste jeg ikke ved er hvordan man gør det

Er der nogen af jer der har en ide om hvordan den kan løses?

Takker:)
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. januar 2012 - 20:31 #1
Undskyld men hvordan  kan der være 2 paralelle sider i en trapez?
http://da.wikipedia.org/wiki/Trapez_(matematik)
Avatar billede claes57 Ekspert
01. januar 2012 - 20:32 #2
når du kender ad og ab, samt vinklen imellem dem, så kan du også finde højden = afstand mellem ad og bc.
Når du har den kan du finde cd, og derefter bc
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. januar 2012 - 20:33 #3
Undskyld se bort fra øverste linie læste ikke ordentlig.
Avatar billede Nizzle94 Nybegynder
01. januar 2012 - 20:44 #4
Men hvordan vil du gøre det ud fra de tal jeg har Claes?
Avatar billede louisek Mester
01. januar 2012 - 23:51 #5
du skal se trapezen som en figur der består af to trekanter (i siderne) og et rektangel (i midten) ... så burde du kunne løse opgaven
Avatar billede Nizzle94 Nybegynder
01. januar 2012 - 23:57 #6
Jeg forstår det ikke kan du prøve og beregne det for mig eller sådan noget?