Avatar billede Fuscus Nybegynder
27. december 2011 - 22:25 Der er 8 kommentarer

Søge i et helt dokument med flere rækker af data på en gang...

Hej

Hvis jeg har et dokument med x antal af felter med tilhørende data (det kunne f.eks. være postnumre) og jeg gerne vil se om disse fremgår i et andet dokument, kan det så lade sig gøre på en enkel forespørgsel? Især hvis de fundne rækker så kan fremhæves med farvning af felt, ville det være optimalt. Eller noget der ligner?

Tak.
Avatar billede Ialocin Novice
27. december 2011 - 23:13 #1
Hej Fuscus

Taler vi søgning på flere worksheets i den samme workbook ? og hvordan kan det tænkes, at du vil vælge søgekriteriet/aktivere søgningen ?

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede Ialocin Novice
28. december 2011 - 00:49 #2
Hej Fuscus

Ved ikke om det ligner det ønskede ?, men her er lidt til en start ...

Jeg har følgende procedure, som ligger i et modul.
Proceduren finder og farver celler med den ønskede værdi på alle worksheet i hele workbook´en.
Værdien indtastes i en dialogbox, hvorefter søgningen går i gang.

Der søges i et defineret område - I eksemplet søges der f.eks i kolonne 1 og 2 samt række 1 og 2.

Sub SøgVærdi()
Dim WS As Worksheet
Dim Søg As String
Dim lRow As Long
Dim lCol As Long

    'tildel variablen søg værdien på det der skal søges
    Søg = InputBox(" Søg efter ", "SØG")

    'søg på hvert worksheet i hele workbook´en
    For Each WS In ActiveWorkbook.Sheets

      'vælg worksheet
        WS.Select

            'søg i række 1 til 2
            For lRow = 1 To 2

                'søg o kolonne 1 til 2
                For lCol = 1 To 2

                    'hvis den aktuelle celle har den ønskede værdi
                    If Cells(lRow, lCol).Text = Søg Then

                        'sæt baggrundsfarven i den aktuelle celle
                        Cells(lRow, lCol).Interior.ColorIndex = 17

                    End If

                'næste kolonne
                Next lCol

            'næste række
            Next lRow

    'næste worksheet
    Next

End Sub

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede Fuscus Nybegynder
28. december 2011 - 19:38 #3
Hej Lalocin

Tak for din hjælp og tid. Det drejer sig om to forskellige workbooks. Det er således at jeg sidder med en fil og får en anden fil fra en udefrakommende. Jeg vil gerne krydstjekke om det data som står i cellerne fra den udefrakommendes fil passer overens med min egen fil og det data som står i cellerne....med andre ord for at se om der mangler nogen. Jeg har ikke før prøvet mig med makro i Excell, men minder om andet programmeringssprog som jeg har arbejdet med....Jeg kiggede på dine makroer og lagde dem ind via min excells Basic Editor og gemte dem. Hvad gør jeg herfra når denne makroformel er lavet? Jeg har sørget for at makroen er aktiv, men hvordan søger jeg på det data som jeg selv gerne vil vælge?...
Avatar billede Fuscus Nybegynder
28. december 2011 - 21:43 #4
Der er rodet lidt mere med det. Nu virker det nogenlunde ihvertfald og dog...Når jeg kører min makro (søgVærdi) kan den kun vise og farve en funden celle ad gangen. Det jeg gerne vil i min søgeforespørgsel er at den kan søge på alle disse numre som jeg har fra eksterne celler og så farve dem på en gang. Kan jeg virkelig ikke kopiere et antal cellers indhold og lave en form for copy/paste og føre ind i mit søge-felt?...
Avatar billede Ialocin Novice
28. december 2011 - 23:24 #5
Hej Fuscus

Er ikke helt med ?

Som jeg læser #4 så vil du gerne kunne søge på flere forskellige værdier på samme tid ... hvis det er korrekt ?, så tror jeg ikke, at jeg har de vise sten - og om de overhovedet findes er jeg ikke så sikker på ?

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede Fuscus Nybegynder
28. december 2011 - 23:55 #6
Rigtig forstået ja. Med den søgemakro du har genereret til mig så er den der næsten. Li´som når man kører det oldschool og bare skal søge på et enkelt ord i et dokument (Ctrl B)...Ligesom på denne normale søgefunktion burde det da være muligt at indsætte flere ord i søgefeltet? Jeg formår bare ikke finde ud af hvordan jeg adskiller ordene ligesom med mellemrum....ihvertfald ikke semikolon....
Avatar billede Ialocin Novice
29. december 2011 - 10:42 #7
Hej Fuscus

Jeg vil gerne granske lidt nærmere i det, uden at love noget :o)

Sidder der andre derude, som har løsningen ?, så fyr endelig løs.

med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede Fuscus Nybegynder
29. december 2011 - 13:53 #8
Det er bare fint Nikolai. Jeg prøver også selv at gøre mig klogere på de makroer. Takker.