Avatar billede Tekstroem87 Nybegynder
27. december 2011 - 03:43 Der er 4 kommentarer

IP-sikret hjemmeside

Hej.

Jeg er i gang med at oprette et forum internt i min afdeling, og det er ikke meningen at dette skal være tilgængeligt for andre end dem, jeg synes.
I den forbindelse har jeg hørt, at man kan "tilføje" en række ip-adresser som skal have adgang til hjemmesiden, og er man ikke tilføjet, bliver man omstillet til en anden hjemmeside. Er der nogle der kender et program der kan sådan noget, og nogle der har erfaringer med hvor sikkert det er?
mvh. Thomas
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
27. december 2011 - 04:49 #1
Hvis i kører jeres server med Apache, kan du benytte .htaccess og dets rewrite modul til dette.

Her har du et eksempel:

RewriteEngine On

RewriteCond %{REMOTE_HOST} !^192\.168\.0\.1
RewriteCond %{REMOTE_HOST} !^192\.168\.0\.2
RewriteCond %{REMOTE_HOST} !^192\.168\.0\.3
RewriteRule ^.*$ http://www.google.dk/ [R=301,L]

Som du måske kan se, så vil serveren nu sende brugeren videre til http://www.google.dk/, hvis deres IP ikke er = 192.168.0.1, 192.168.0.2 eller 192.168.0.3.

Hvis du fx ved at kun jeres afdeling kører på netværksadressen 192.168.5.0, kan du sørge for at kun hosts fra det netværk kan få adgang. Således:

RewriteEngine On

RewriteCond %{REMOTE_HOST} !^192\.168\.5
RewriteRule ^.*$ http://www.google.dk/ [R=301,L]

Mht. sikkerheden, så kan du være fuldstændig sikker på at der ikke kommer andre ind på siden, end dem du har givet tilladelse her. ;)
Avatar billede The_Buzz Novice
27. december 2011 - 09:06 #2
Man kan nu godt fake en IP adresse, men det er meget få der gør og ved hvordan man kan det.

Jeg ville sætte en kombination i stedet.

A: Enkelte IP adresser har adgang
B: Folk får en navn og adgangskode der er unik til dem selv.
C: Session adgang fra ekstern ikke beskyttet side - hvor man først skal hen og sætte en session.
D: Sikkerhedsspørgsmål

Du kan vælge en eller flere af ovenstående.

Desuden vil jeg foreslå en anden end DeeDawg foreslår på apache, for det er ikke sikkert at folk har Rewrite slået til på deres servere - men de har næsten ALTID mod_access slået til, så du kan bruge denne i stedet i en .htaccess fil (Hvis du har lov at bruge .htaccess).

order deny,allow
allow from 123.45.6.7
allow from 119.22.23
deny from all

første allow linie giver 123.45.6.7 adgang til siden
anden linie giver alle 255 numre i range 119.22.23 adgang (altså 119.22.23.0 -> 119.22.23.255)
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
28. december 2011 - 04:51 #3
Nu bliver der efterspurgt en måde, hvor du kan sende folk videre til en anden side. Derfor har jeg givet det eksempel.

Og mht. sikkerheden, så står mit svar stadigvæk ved magt. Selvom det måske er lykkes en person at fake sin IP, har vi jo teknisk set givet ham adgang. ;)
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
28. december 2011 - 04:51 #4
Men jeg vil give dig fuldkommen ret i, at det ikke er en speciel god sikkerhedsforanstaltning, når den står alene. :)