Avatar billede per2edb Praktikant
22. december 2011 - 21:34 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

RadioButton

jeg får fejl i:
if ja.Checked then

Kan i hjælpe.
Her er koderne:

<%@ Page Language="vb" MasterPageFile="~/PageTags2.master" AutoEventWireup="true" CodeFile="~/home.aspx.vb" Inherits="home"
  CodeFileBaseClass="BasePage"

  Title="Service"

  Meta_Keywords="Service"

  Meta_Description="service"

%>

<asp:Content id="Content1" runat="server" contentplaceholderid="ContentPlaceHolder1">

<!-- Begin Content -->
<div class="content" runat="server">

<table style="width: 100%; height: 100%; background-image: url('../Faelles_Sider/images/Baggrundsbilled/service.jpg'); background-repeat: no-repeat; background-position: left top" class="style1">
  <tr>
      <td valign="top">

            <table style="width: 730px; height: 179px;">
                <tr>
                    <td style="width: 241px; height: 49px"></td>
                    <td style="height: 49px"></td>
                </tr>
                <tr>
                    <td style="width: 241px; height: 148px;"></td>
                    <td style="height: 148px">
                    <h4><strong>Adgang til WEB Link</strong></h4>
                    </td>
                </tr>
                <tr>
                    <td style="width: 241px">&nbsp;</td>
                    <td>
                    <fieldset name="Group1" style="width: 93px; height: 70px">
                    <legend>WEB Link</legend>
                    <input name="Radio1" type="radio" id="Ja" checked="True"  />Ja<br />
                    <br />
                    <input name="Radio1" type="radio" id="Nej" />Nej</fieldset></td>
                </tr>
            </table>

            <script  runat="server">
            Sub submit(Sender As Object, e As EventArgs)
            Session.Timeout = 120
            if ja.Checked then

              Session("Service")="JA"

            else
              Session("Service")=""

            end if
            End Sub
            </script>

        </td>
    </tr>
</table>

<!-- End Content -->
</div>
</asp:Content>
Avatar billede keysersoze Guru
22. december 2011 - 22:33 #1
Du har ingen kontrol serveren kan se - enten skal du sætte runat="server på din input, ellers skal du benytte en rigtig .NET checkbox-kontrol.
Avatar billede per2edb Praktikant
23. december 2011 - 11:12 #2
Hej og tak for svaret
Det hjalp med server men der er stadig en fejl.

if Ja.checked    er konstant True selvom jeg trykker nej?

<table style="width: 730px; height: 179px;">
                <tr>
                    <td style="width: 241px; height: 49px"></td>
                    <td style="height: 49px"></td>
                </tr>
                <tr>
                    <td style="width: 241px; height: 148px;"></td>
                    <td style="height: 148px">
                    <h4><strong>Adgang til WEB Link</strong></h4>
                    </td>
                </tr>
                <tr>
                    <td style="width: 241px">&nbsp;</td>
                    <td>
                    <fieldset name="Group1" style="width: 93px; height: 70px">
                    <legend>WEB Link</legend>
                    <input name="Radio1" type="radio" id="Ja" checked="True" runat="server" />Ja<br />
                    <br />
                    <input name="Radio1" type="radio" id="Nej" runat="server" />Nej</fieldset></td>
                </tr>
            </table>

            <script type="text/javascript" language="VB" runat="server">
                Private Sub Page_Load(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs)
                    Session.Timeout = 120
                    if Ja.checked = "True" then

                      Session("Service") = "JA"
                      Session("Web_link") = "Ja"

                    else

                      Session("Service") = ""
                      Session("Web_link") = ""

                    end if
                End Sub
            </script>
Avatar billede keysersoze Guru
23. december 2011 - 22:04 #3
Mit gæt vil være at det kunne have noget med viestaten at gøre så det bedste du nok kan gøre er at skifte til rigtige asp.net kontroller.
Avatar billede per2edb Praktikant
24. december 2011 - 12:06 #4
Jeg ved ikke hvad viestaten er? men det er en rigig asp.net kontrol taget direkte fra expression net 4 værktøjslinie
Avatar billede keysersoze Guru
24. december 2011 - 13:00 #5
Nej - det er et almindelig html input-felt. Alle standard ASP.NET kontroller starter med <asp: og indeholder en runat="server" attribut.

Se eksempelvis RadioButtonList Web Server Control
Avatar billede per2edb Praktikant
25. december 2011 - 17:48 #6
Det virker heller ikke. Kan du hjælpe

    <tr>
                    <td style="width: 301px; height: 54px;"></td>
                    <td style="height: 54px; text-align: left;">
                    <fieldset name="Group1" style="width: 143px">
                    <legend style="height: 13px" align="center">Adgang</legend>
                    <asp:RadioButton id="Ja" runat="server" GroupName="Group1" Text="Ja" />
                    <br />
                    <asp:RadioButton id="Nej" runat="server" GroupName="Group1" Text="Nej" />
                    </fieldset></td>
                </tr>

            </table>

            <script type="text/javascript" language="VB" runat="server">
                Private Sub Page_Load(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs)
                    Session.Timeout = 120
                    if Ja.checked= then

                      Session("Service") = "JA"
                    ,= "Ja"

                    else

                      Session("Service") = ""
                    ,= ""

                    end if
                End Sub
            </script>
Avatar billede keysersoze Guru
26. december 2011 - 12:49 #7
Samme fejl eller hvad sker der? Hvad er grunden til at du har sat en type="text/javascript" på?
Avatar billede per2edb Praktikant
29. december 2011 - 18:00 #8
Jeg kan stadig ikke få det til at virke - HJÆLP!
Jeg kan ikke få fanget Ja/nej

<table style="width: 730px; height: 179px;" align="left">
                <tr>
                    <td style="width: 301px; height: 49px"></td>
                    <td style="height: 49px"></td>
                </tr>
                <tr>
                    <td style="width: 301px; height: 148px;"></td>
                    <td style="height: 148px">
                    <h4><strong>Adgang til WEB Link</strong></h4>
                    </td>
                </tr>

                <tr>
                    <td style="width: 301px; height: 54px;"></td>
                    <td style="height: 54px; text-align: left;">
                    <fieldset name="Group1" style="width: 143px">
                    <legend style="height: 13px" align="center">Adgang</legend>
                    <asp:RadioButton id="Ja" runat="server" GroupName="Group1" Text="Ja" Checked="True" />
                    <br />
                    <asp:RadioButton id="Nej" runat="server" GroupName="Group1" Text="Nej" />
                    </fieldset></td>
                </tr>

            </table>

            <script runat="server">
              Sub SubmitBtn_Click(Sender As Object, e As EventArgs)

                    Session.Timeout = 120
                    if Ja.checked= then

                      Session("xx") = "JA"

                    else

                      Session("xx") = ""

                    end if
                End Sub
            </script>
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2011 - 19:16 #9
Hvis du nu, som efterspurgt i #7, fortalte hvilken fejl du fik ville det hele blive lidt lettere. Men et gæt ved være at din onclick skal se sådan ud;

Session.Timeout = 120
If Ja.Checked Then
  Session("xx") = "JA"
Else
  Session("xx") = ""
End If
Avatar billede per2edb Praktikant
29. december 2011 - 20:06 #10
Problemet var klikket ikke blev "fanget" i If then else
i koderne beskrevet #6
På din opfordring ændrede jeg til ren asp.net som vist #8
herefter får jeg kompilerings fejl

Som jeg har koderne ovenfor i #8 får jeg fejlen:
Kompileringsfejl
Beskrivelse: Der opstod en fejl under kompilering af en ressource, der er påkrævet ved behandling af denne anmodning. Læs følgende detaljer om fejlen, og foretag de nødvendige ændringer af kildekoden.

Fejlmeddelelse om kompileringsfunktion: BC30201: Udtryk var forventet.

Fejl i linie 59

Kildefejl:

Linje 57:
Linje 58:                     Session.Timeout = 120
Linje 59:                     if Ja.checked= then
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2011 - 20:19 #11
Det er også svært at se den totale sammenhæng når der er udeladt en noget kode. Anyway - hvordan går det så med koden fra #10?
Avatar billede per2edb Praktikant
29. december 2011 - 21:36 #12
Koden fra #10 - det forstår jeg ikke!.
Jeg begynder forfra:

Jeg får en kompileringsfejl i:
if Ja.checked= then

  <script runat="server">
              Sub SubmitBtn_Click(Sender As Object, e As EventArgs)

                    Session.Timeout = 120
                    if Ja.checked= then

                      Session("xx") = "JA"

                    else

                      Session("xx") = ""

                    end if
                End Sub
            </script>
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2011 - 21:50 #13
Mente #9 og ikke #10 - tag koden fra mit eksempel i tråd nummer 9. Hvis du ikke allerede sidder med Visual Studio eller WebMatrix vil jeg stærkt råde dig til at få et af dem hentet - de burde uden problemer kunne sige at det hedder Checked og ikke checked samt at du ikke bare kan afslutte en sammenligning med =.
Avatar billede per2edb Praktikant
30. december 2011 - 16:15 #14
Hej. Ja der havde sneget sig et = ind ved en fejl undervejs så nu er der ingen kompileringsfejl men det egentlige problem er stadig ikke løst.
Som jeg skriver i #10:

Problemet er klikket ikke går ind i:
Sub Submit(Sender As Object, e As EventArgs)
og aktiverer: If then else.

<table style="width: 730px; height: 179px;" align="left">
                <tr>
                    <td style="width: 301px; height: 49px"></td>
                    <td style="height: 49px"></td>
                </tr>
                <tr>
                    <td style="width: 301px; height: 148px;"></td>
                    <td style="height: 148px">
                    <h4><strong>Adgang til WEB Link</strong></h4>
                    </td>
                </tr>

                <tr>
                    <td style="width: 301px; height: 54px;"></td>
                    <td style="height: 54px; text-align: left;">
                    <fieldset name="Group1" style="width: 143px">
                    <legend style="height: 13px" align="center">Adgang</legend>
                    <asp:RadioButton id="Ja" runat="server" GroupName="Group1" Text="Ja" Checked="True" />
                    <br />
                    <asp:RadioButton id="Nej" runat="server" GroupName="Group1" Text="Nej" />
                    </fieldset></td>
                </tr>

            </table>

        <script runat="server">

            Sub Submit(Sender As Object, e As EventArgs)

                Session.Timeout = 120
                if Ja.Checked then

                  Session("xx") = "JA"

                else

                  Session("xx") = ""

            end if

          End Sub

        </script>
Avatar billede keysersoze Guru
30. december 2011 - 16:32 #15
Hvor er den knap hvor klik-eventen skal køres på?
Avatar billede per2edb Praktikant
30. december 2011 - 16:53 #16
Det ligger da i en standard asp.net RadioButten som 2 rund "enten eller" der kan klikkes.

  <tr>
                    <td style="width: 301px; height: 54px;"></td>
                    <td style="height: 54px; text-align: left;">
                    <fieldset name="Group1" style="width: 143px">
                    <legend style="height: 13px" align="center">Adgang</legend>
                    <asp:RadioButton id="Ja" runat="server" GroupName="Group1" Text="Ja" Checked="True" />
                    <br />
                    <asp:RadioButton id="Nej" runat="server" GroupName="Group1" Text="Nej" />
                    </fieldset></td>
                </tr>
Avatar billede keysersoze Guru
30. december 2011 - 17:12 #17
joh - men der er ingen steder du fortæller at en eller begge knapper skal køre den pågældende event. Godt nok kan ASP.NET meget magi men ikke så meget.

<asp:RadioButton id="Ja" runat="server" GroupName="Group1" Text="Ja" OnCheckedChanged="RB_CheckedChanged" />
<br />
<asp:RadioButton id="Nej" runat="server" GroupName="Group1" Text="Nej" OnCheckedChanged="RB_CheckedChanged" />

Protected Sub RB_CheckedChanged(sender As Object, e As System.EventArgs)
  'din kode
End Sub

Der er ikke en click-event på RadioButtons, kun en checkchanged - så enten skal du som i mit eksempel ikke have en RB der er valgt som standard, ellers skal du indsætte en egentlig knap.
Avatar billede per2edb Praktikant
30. december 2011 - 19:57 #18
Hej
Der manglede bare AutoPostBack="True" så virkede det
Tak for hjælpen

Det har været bøvlet. Kan du anbefale et sted på netted hvor der er eksempler på løsning af sådanne problemer.
Avatar billede keysersoze Guru
30. december 2011 - 20:09 #19
Ikke umiddelbart nej - fejl som denne kræver fejlmeddelelsen, koden og øjne til at kigge på det. Ved at se på de fejl du dog har været igennem (store/små bogstaver, opsætning af events osv) vil mit umiddelbare gæt være at brug af programmet (VS eller WebMatrix) kan være til enddog meget stor gavn - der er masser af videoer på www.asp.net.