Avatar billede Slettet bruger
21. december 2011 - 17:02 Der er 9 kommentarer

ASP problem - start af database

Jeg får følgende fejl, når jeg forsøger at oprette forbindelse til databasen i min lokale udgave af II7:

    ADODB.Connection fejl '800a0e7a'

    Provideren kan ikke findes. Den er muligvis ikke installeret korrekt.

    /bombay/inc/besognr.inc, linje 12

De linier der giver fejlen er følgende:

    Set db = Server.Createobject("ADODB.Connection")
    'DECLARING DATABASE CONNECTIVITY CONSTANTS
    DBN = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath( "\" ) & "\db\bombay2.mdb"
    Set  db = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    db.open DBN

Det fungerer fint hos min webudbyder, bare ikke lokalt. Nogen bud på hvordan jeg løser det problem?

Jan
Avatar billede Monkeybrain Juniormester
21. december 2011 - 18:27 #1
er det bare mig men mangler der ikke et ekstra " efter source
Avatar billede Monkeybrain Juniormester
21. december 2011 - 18:29 #2
det er bare mig :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
21. december 2011 - 18:46 #3
jeg går ud fra, at databasen ligger på
http://localhost/db/bombay2.mdb
prøv at fjerne en \, så det bliver
DBN = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath( "db\bombay2.mdb" )
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2011 - 10:30 #4
Desværre - ingen effekt med ny server.mappath. Jeg tror ikke problemet er i koden, men derimod opsætning m.v. af min lokale ii7. Som sagt kører koden perfekt hos min webudbyder.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. december 2011 - 11:07 #5
mappen /db skal være med fuld skriveadgang - ellers kan du ikke opdatere noget.
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2011 - 11:41 #6
Det er den også - det er ikke der problemet er. Er der ikke skriveadgang, viser det sig vel først, når man forsøger at skrive til databasen.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. december 2011 - 15:53 #7
jeg kunne jo også bare slå efter:
http://social.msdn.microsoft.com/forums/en-US/adodotnetdataproviders/thread/372f6d82-ed6c-41f7-aec7-6d7bebbb93ca/
"Unfortunately there is no 64-bit Jet OLEDB Provider, which would account for the error message you are receiving."
og
"There are two workaround, according to this link:
http://kbalertz.com/942977/Error-message-DataGridView-control-Access-database-Microsoft-Visual-Studio-occurred-provider-registered-local.aspx
1) Compile to 32-bit
2) Use a different database, SQL Express is free."

jeg har selv en virtualbox med en gammel xp kørende i.
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2011 - 17:23 #8
Jeg har også "forsket" lidt, men det ligger lige på kanten af min viden. Lad mig se om jeg har fået fat i det - jeg kan ikke køre Jet i Windows 7 og burde måske skifte til en anden database. Det er dog ikke aktuelt lige nu, og det fungerer jo fint hos min udbyder. Jeg kan i stedet via Virtualbox køre en anden Windows version og bruge den, når jeg kan se mine sider.

Har jeg fanget det?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. december 2011 - 20:07 #9
det er korrekt - du skal bare tilbage til 32bit kode - så er windows atter windows-kompatibel....

Jeg har så valgt https://www.virtualbox.org/
der kan jeg oprette en pseudo-maskine med plads til mit brug (giv den bare fx 20gb - den bruger kun den plads, der er nødvendig)
Maskinen kan så køre med min gamle xp, og der virker IIS uden problemer (husk den skal have sin egen viruskontrol)
Du kan sætte den virtuelle maskine op, så den har fuld/delt adgang til en mappe på din win7 - så du kan kopiere filer frem og tilbage.