Avatar billede poul10 Nybegynder
15. december 2011 - 10:15 Der er 13 kommentarer

Hvilke teknologier/teknikker skal jeg sætte mig ind i?

Hej med jer,
Jeg vil gerne udvikle mig som udvikler og lære nye teknikker/måder at gøre tingene på, ny teknologi som vil være populært fremadrettet.

Så mit spørgsmål er:
Hvad skal jeg sætte mig ind i for at være med hvor det sker og være attraktiv som udvikler i fremtiden?
Avatar billede poul10 Nybegynder
15. december 2011 - 10:40 #1
Det er et ret bredt spørgsmål. Pt arbejder jeg med Web/Win udvikling og regner lidt med at de fleste bevæger sig hen mod at være web-only (hvis muligt) så jeg tænker det er indenfor web-udvikling at jeg skal finde på nye ting at lære, men jeg er ikke sikker og vil der være andre, mere oplagte, emner at tage fat på?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. december 2011 - 14:56 #2
Der vil vaere efterspoergsel efter baade web og fat client fremover.

Nu skriver du ikke saerligt praecist hvad du arbejder med idag, men jeg mener ikke at du vil gaa helt galt ved at kigge lidt paa:

- Windows 8 & WinRT udvikling
- Android udvikling
- et funktionelt programmerings sprog som f.eks. Scala
Avatar billede arne_v Ekspert
15. december 2011 - 14:58 #3
Det var saa ikke specielt .NET orienteret, hvis du specifikt oensker .NET teknologier saa er der ikke de store overraskelser:

WPF
ASP.NET MVC
WCF
EF (eller maaske snarere NHibertnate)
det nye asynch
Avatar billede janus_007 Nybegynder
15. december 2011 - 21:11 #4
Jeg skønner at EF dør inden længe, det er en fadæse af format Microsoft har begået der.

Ellers enig med Arne :)

Jeg vil dog lige tilføje MSSQL.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. december 2011 - 21:30 #5
Man ved aldrig hvad fremtiden vil bringe, men indtil videre bakker MS op omkring EF.

http://msdn.microsoft.com/en-us/data/bb525059.aspx

We do, however, expect that the bulk of our overall investment will be in the Entity Framework, as this framework is built around the Entity Data Model (EDM). EDM represents a key strategic direction for Microsoft that spans many of our products, including SQL Server, .NET, and Visual Studio. EDM-based tools, languages and frameworks are important technologies that enable our customers and partners to increase productivity across the development lifecycle and enable better integration across applications and data sources.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. december 2011 - 21:30 #6
Personligt foretraekker jeg NHibernate.
Avatar billede poul10 Nybegynder
19. december 2011 - 11:00 #7
Hej med jer,
Beklager det sene svar.

Jeg synes EF er interessant at arbejde med, men hvis der er mere fremtid i NHibernate (efter janus' post) og at Arne foretraekker det, så vil jeg da hellere kigge på det?.

Nu påstod jeg jo at flere folk vil smide deres ting på internettet i stedet for at have en fat client, men det er måske skudt ved siden af? Rent jobmæssigt er det så ikke mere attraktivt at have flere kompetencer indenfor web-udvikling end fx winforms?

Jeg ved ikke meget om cloud computing men kunne det være interessant også?
Avatar billede poul10 Nybegynder
19. december 2011 - 13:16 #8
En anden ting omkring ASP.NET MVC.
Jeg har læst lidt omkring det og bl.a. videoer på microsofts side siger, at det kommer an på hvilken baggrund man kommer fra hvad man bør vælge.

Fx:

Web forms: Hvis man er vant til at lave winforms + Hvis man har lyst til at arbejde med sharepoint (da dette bygger på webforms)

MVC: Hvis man kommer fra en webudviklings-baggrund og gerne vil have 100% styr på HTML og CSS.

Jeg gik og troede at MVC var "fremtiden" og langt mere smart end webforms? Jeg er ikke nogen ekspert på området som mit spørgsmål antyder, men hvis det ikke skriger til himlen at man skal skifte til MVC, så er det da værd at tænke over
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2011 - 15:01 #9
EF vs NH er nok mere om man er til at faa alt fra samme sted (MS) eller om man shoppe omkring efter hvad man synes er bedst.

----

Der har vaeret en trend fra desktop apps til web apps. Men der er stadig masser af desktop apps. Og apps er ogsaa kommet lidt tilbage i form af mobil apps. Saa det er nok godt at kunne begge dele.

----

Win forms er gammelt. WPF kom paa banen for en ca. 4 aar siden og Metro/WinRT er lige om hjoernet.

----

Jeg tror ikke at web forms er paa vej ud. Men hvis du har arbejdet med et MVC framework saasom PHP ZF, RoR etc. saa er ASP.NET MVC nok det rigtige for dig.
Avatar billede poul10 Nybegynder
20. december 2011 - 15:30 #10
Tak for svarende, lader til jeg må i gang med at kigge på noget WPF, ASP.NET MVC, WCF og EF :)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. december 2011 - 15:43 #11
Hvis du kan det er du ihvertfald uptodate med det mest job relevante indenfor .NET teknologi.

Hvis du vil kigge paa noget lidt mere eksotisk, saa kan du jo kigge paa F# !
Avatar billede arne_v Ekspert
20. december 2011 - 15:44 #12
og maaske noget Azure (MS cloud)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2012 - 22:02 #13
poul?