Avatar billede exAHSacto Nybegynder
12. december 2011 - 16:45 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

XML encoding problem - fil skabt i VBA

Hej alle,

Jeg håber, at jeg rammer de rigtige eksperter i denne del af forumet (eller skal spørgsmålet stilles i VBA-afsnittet??) :)

Jeg har problemer med encoding i XML, da den vil ikke vise æ,ø,å. Et problem jeg kan se, som mange har haft. Mit problem er dog noget anderledes.

Jeg har sat VBA til at loope en masse celler i gennem i et Excel ark, for at skrive disse til XML filen. Mit problem opstår når den rammer "æ,ø og å".

Jeg skriver dette i starten af VBA koden:

Print #1, "<?xml version=""1.0"" encoding=""UTF-8"" standalone=""no""?>"

Når jeg åbner filen i Notepad++, da vises å'erne fx som "xC5". Hvis jeg manuelt ændrer dette til Å i Notepad++, og derefter tester filen fx i Firefox, da er der ingen problemer...

Er der nogen som kan hjælpe mig? Eller skal jeg beskrive problemet bedre.

mvh
Anders
Avatar billede arne_v Ekspert
12. december 2011 - 17:33 #1
Virker det med:

Print #1, "<?xml version=""1.0"" encoding=""ISO-8859-1"" standalone=""no""?>"

?
Avatar billede exAHSacto Nybegynder
12. december 2011 - 17:40 #2
Nej desværre.

For at sikre mig, at det ikke var de dobbelte citationstegn som gjorde udfaldet, da har jeg lagt koden ned i en celle.

Dette er fejlmeddelelsen:
"Invalid byte 2 of 2-byte UTF-8 sequence"
Avatar billede jokkejensen Novice
12. december 2011 - 17:50 #3
Du skal nok lige sikre at du læser det excel ark som utf-8 også ?
Avatar billede jokkejensen Novice
12. december 2011 - 17:53 #4
og du er obs  på at et xslx ark kan læses som et xmldocument ?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. december 2011 - 17:56 #5
Du proever med ISO-8859-1 og faar at vode at det er en ulovlig UTF-8 sekvens, hmmm ??
Avatar billede exAHSacto Nybegynder
12. december 2011 - 21:24 #6
jokke > Hvor kan jeg se Excels nuværende encoding? Jeg er med på, at man kan omdøbe en XLSX til zip og dermed se det om XML. Jeg ønsker dog, at beholde mit Excel ark og skrive forskellige ting til XML filen.

arne > nej fejlmeddelelsen stammer fra da jeg prøvede med UTF-8. Undskyld forvirringen.

/Anders

PS. Jeg kan først teste igen i morgen
Avatar billede arne_v Ekspert
12. december 2011 - 21:30 #7
Og hvilken fejl fik du saa med ISO-8859-1 ?
Avatar billede exAHSacto Nybegynder
13. december 2011 - 09:24 #8
Jeg får en besked om, at dokumentet ikke er UTF-8 encoded og at det skal det være.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. december 2011 - 14:59 #9
OK

saa skal der naturligvis staa UTF-8

og du skal skrive alt i UTF-8

UTF-8 er ogsaa kendt som codepage 65001 i windows
Avatar billede exAHSacto Nybegynder
14. december 2011 - 09:11 #10
Jeg skriver alt fra Excel, så skal jeg ændre Excels tekstformat til UTF-8? Excels standard tekstformat er vist Unicode.

Og kender du i såfald VBA koden til at gøre dette?

jeg har prøvet mig lidt frem i VBA, men det har ikke fungeret endnu.

/Anders
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2012 - 22:10 #12
Anders?
Avatar billede exAHSacto Nybegynder
06. februar 2012 - 16:48 #13
Hej Arne,

Undskyld det sene svar.

Jeg takker for hjælpen, men jeg har lagt XML'en lidt på hylden. Måske jeg tager spørgsmålet op igen om et par måneder. Du kan smidde et svar, så sender jeg nogle point i din retning.

mvh
Anders
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2012 - 00:04 #14
ok