Avatar billede Newbee1 Novice
11. december 2011 - 12:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Convert txt fil, vb access

Hej

Er der nogen der hjæple mig videre med denne convert fil ?

Jeg skal fjerne linie skift og derefter indsætte linieskift ved tegnet þ

Sub Convert_data()

Const ForReading = 1
Const ForWriting = 2

Dim Infile
Dim Outfile

Infile = "C\test.txt"
Outfile = "C\converted.txt"

Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set objFile = objFSO.OpenTextFile(Infile, ForReading)

....remove linebreak ALL CR/LF......

....convert þ to CR/LF.....

Next

objFile.Close

End Sub
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
11. december 2011 - 13:21 #1
Hvis du læser din fil linie for linie skal du prøve med

Replace(TextLinie, vbCrLf, "", , , vbTextCompare)
Replace(TextLinie, þ, vbCrLf, , , vbTextCompare)

(TextLinie er den variabel hver linie er læst ind i)
Avatar billede Newbee1 Novice
11. december 2011 - 17:40 #2
Hej Hugopedersen

Tak for dit svar

Jeg får syntax error i:

Replace(TextLinie, vbCrLf, "", , , vbTextCompare)

MVH

Tony
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
11. december 2011 - 18:02 #3
Og du har læst en linie in i variablen TextLinie som er en streng?
Avatar billede Newbee1 Novice
12. december 2011 - 17:38 #4
Hej

Jeg er rimelig blank med VB, men prøver at suge alle guldkorn til mig.

Kan du give mig et eksempel ?

MVH

Tony
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2011 - 00:08 #5
Sub convert_data()
    Const ForReading = 1

    Dim Infile, Outfile, objFSO, outfileObj

    Infile = "C:\test.txt"
    Outfile = "C:\converted.txt"

    Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    Set outfileObj = objFSO.createTextFile(Outfile, True)
    With objFSO.OpenTextFile(Infile, ForReading)
        outfileObj.write Replace(Replace(.readAll, vbCrLf, ""), "þ", vbCrLf)
    End With
    outfileObj.Close
End Sub
Avatar billede Newbee1 Novice
13. december 2011 - 17:57 #6
Hej

Det virker perfekt.

Jeg takker mange gange.

Kan du anbefale bøger jeg kan bruge til at blive bedre til VB ?

Kan jeg give dig point ?

MVH

Tony
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2011 - 22:36 #7
Du kan give point til dette, da det er af typen svar.

jeg kender desværre ingen bøger om vb - men en emnesøgning: 'visual basic' på bibliotek.dk giver 413 hits

Bemærk at der er forskel på:
  vba (visual basic for application) - excel, ms-access, word
  vb (visual basic) - programmeringssprog der kræver udviklingsmiljøet visual studio. I vb kan man lave selvstændige programmer.

Forskellen er dog ikke større, end du sagtens kan lære om vba fra en vb bog.

vb og vba interfacer direkte, det der hedder COM. Det er en mekanisme ved windows operativ systemmet der gør det muligt at afvikle kode - kode der som sådan ikke har noget med vb eller vba at gøre. Det er meget smart for på den måde kan en producent distribuere noget (ofte i form af en dll fil) som kan tilgås fra vba (og vb) - imagemagic (billedmanipulation) er et eksempel.

Jeg skriver dette fordi netop de objekter fra Scripting.FileSystemObject i #5 intet har med vb eller vba at gøre - hvilket jo betyder at ingen manuel vedrørende vb eller vba kan beskrive disse - de er beskrevet af producentet af det tilgåes - som her også er microsoft - og det der tilgåes er noget fra vbscript.

En god bog, hvor man kommer rundt om emnerne i en pædagogisk orden kan være en god ting, men man kan ikke klare sig uden manual. I vba-editorer i ms-access, excel, word, visio,... er F1 indgang til manualen og den slår op på det ord cursoren står på.

Min eneste (og nødvendige) kilde til info om vbscript er fra windows 2000 cd'en - antager at filnavnet VBSCRIP5.CHM er særdeles googlebart.
Avatar billede Newbee1 Novice
14. december 2011 - 09:44 #8
Tak

God jul

MVH
Tony