Avatar billede klaus-dk Praktikant
11. december 2011 - 12:24 Der er 11 kommentarer

Bærbar vil ikke koble op på vores trådløse net

Vi aht et velfungerende trådløst net (Linksys), men den ene bærbare skal altså bæres næsten helt hen til routeren for at hoppe på. Derefter virker den i hele huset. Denne bærbare er ikke særlig gammel og kører Vista.
Er der noget at gøre ved det?

mvh

Klaus
Avatar billede fhansen82 Mester
11. december 2011 - 19:34 #1
Hvordan er signalstyrken? Hvor er routeren fysisk placeret (højde, afstad til yderpunkter)
Avatar billede klaus-dk Praktikant
12. december 2011 - 11:59 #2
Signalstyrken er rigtig god. Routeren er placeret i et bryggers med mange rør og i nærheden af el-tavlen,  altså ikke ideelt. Ca 1 meter over gulvhøjde.

Men det er kun den ene bærbare der ikke vil hoppe på - og andre bærbare, også ungernes når de kommer på besøg, har ingen problemer.
Og som sagt, når problembarnet først har fået kontakt, fungerer den fint på nettet.

mvh

Klaus
Avatar billede fhansen82 Mester
12. december 2011 - 16:52 #3
Hmm, ja. Det må siges at være en dårlig placering. Kan du som et forsøg, trække et LAN kabel fra bryggers, og til et centralt sted i huset, og så koble router på her? Derefter test, om PC kobler nemmere på efterfølgende (prøv flere steder i huset).
Avatar billede klaus-dk Praktikant
12. december 2011 - 17:46 #4
Men vi har jo netop samlet al "teknik" (el, varme, telf) i brygger.

Kan det være noget software?
Avatar billede fhansen82 Mester
12. december 2011 - 18:02 #5
Netop, hvorfor? Forstår ikke hvad du mener med "netop". Det giver måske mening i din verden, men vi kender jo ikke dit hus :O)
En router skal sidde frit og højt. Hvis der er antenner monteret, skal disse rettes imod de områder hvor forbindelsen benyttes.
Prøver du at følge forslaget, kan du få en indikering af om hvorvidt det er placeringen der spiller en rolle. Det kan være at netkortet i den bærbare er mere påvirkeligt end i de andre PC'er.
Men som skrevet før. En router skal placeres så centralt som muligt, således dækningsgraden er størst. Hvis du fx. kun benytter den trådløse forbindelse i stuen, så giver det mening at placere routeren her, selvom stuen er placeret i den ene ende af huset. Men hvis din stue er placeret centralt, og hele huset skal benytte den trådløse forbindelse, så placer routeren i stuen. Håber du forstår hvad jeg vil frem til :O)
Avatar billede klaus-dk Praktikant
12. december 2011 - 18:08 #6
Jo, jeg forstår hvad du mener. Jeg håbede bare at problemet kunne løses på den syge bærbare.

Kræver det bedre signalstyrke for computeren at tilslutte end at fungere bagefter?
Avatar billede fhansen82 Mester
12. december 2011 - 18:12 #7
Der må jeg være et svar skyldig. Mener også man kan opsætte tilkobling til netværk med kraftigste signal. Mener det er inde i Trådløse netværk oversigt. Men hæng mig ikke op på det :O)
Avatar billede klaus-dk Praktikant
12. december 2011 - 18:17 #8
I hvert fald tak for hjælpen :) Prøver mig lige frem.

mvh

Klaus
Avatar billede fhansen82 Mester
12. december 2011 - 18:22 #9
Et sidste forslag. Prøv at opdater netkortets firmware og software.
Avatar billede klaus-dk Praktikant
12. december 2011 - 18:26 #10
God idé. Takker.
Avatar billede klaus-dk Praktikant
25. januar 2012 - 12:23 #11
Vi har fået ny router!

Tak for alle indspark!