Avatar billede JC73 Nybegynder
07. december 2011 - 21:45 Der er 8 kommentarer

omregning af sekunder til timer, minutter og sekunder

Hej, jeg er kørt godt og grundigt fast i en finurlig sag ang. omregning af en variabel.

Jeg har min variabel: $Sekunder = 56234

hvordan kan jeg omregne den så jeg kan skrive den som:

Timer:Minutter:Sekunder
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2011 - 21:52 #1
$timer = $sekunder / (60 * 60);
$sekunder = $sekunder % (60 * 60); // eller $sekunder - $timer * 60 * 60;
$minutter = $sekunder / 60;
$sekunder = $sekunder % 60; // eller $sekunder - $minutter * 60;
Når du skriver dem ud, så skal du lige tjekke om der skal et 0 foran minutter og sekunder hvis de er mindre end 10 (hvis du gerne vil have dem vist med to cifre).
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2011 - 21:57 #2
Du skal nok også tilføje en floor på divisionerne for at få et heltal. F.eks.:
$timer = floor($sekunder / (60 * 60));
Avatar billede lars_ Nybegynder
07. december 2011 - 22:52 #3
Brug date() funktionen : http://php.net/manual/en/function.date.php

Den tager 2 parametre. Den første er hvilket format du vil have tiden eller datoen i. anden parameter er et antal sekunder, som default er antal sekunder fra unix-epoc.
Avatar billede lars_ Nybegynder
07. december 2011 - 22:55 #4
<?php

print date("G:i:s", 56234)."\n";

?>
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2011 - 23:28 #5
Det virker så ikke hvis det er over 24 timer. Og så vil resultatet også afhænge af hvad tidszone man benytter.
Avatar billede JC73 Nybegynder
08. december 2011 - 12:25 #6
Jeg skal ikke bruge det i en tidsfunktion der er dato styret eller lign. Så #1 løsning er helt perfekt i mit tilfælde, det virke fuldstændig som jeg ønskede (kombineret med #2). Så jeg takker mange gange! @tolamaps, Skriv lige et svar så du kan høste dine point.
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2011 - 18:34 #7
Dem må du godt høste til dig selv. :)
Avatar billede JC73 Nybegynder
10. december 2011 - 19:48 #8
ok :-) mange tak!