Avatar billede tobrukDk Novice
06. december 2011 - 23:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

omkring asp.net

Hej jeg er lige pt i gang med uddannelse og lige nu har jeg php men har overvejr at gå over til asp.net jeg tror det er mere nemt og man skal kun lave function hvad den skal gøre osv . Men den laver selv connent til database er det rigtigt overvejr nemlig at skifte over til det . Hvad så med log in system er det nemt at lave ? Og er det nemt at lave database osv ?? Håber i kan hjælp mig omkring det ;)
Avatar billede cbm Nybegynder
06. december 2011 - 23:52 #1
Hej,

ja det er ganske simpelt at lave, og der findes mange gode tutorials på nettet.
Hvis du henter Visual Studio 2010 Express kan du starte et web projekt med asp.net hvor den stort set selv opretter en brugerdatabase samt login, registrer osv system.

Om det er lettere end php er nok et spørgsmål om religion :)
Avatar billede keysersoze Guru
07. december 2011 - 00:07 #2
Jeg tror ikke det er nemmere end PHP overordnet set - på nogle punkter lettere og på andre sværere. Fx får du foræret nogle kontroller til eksempelvis håndtering af login og grids, omvendt set (hvis man tager udgangspunkt i webforms og ikke MVC) skal man lære at håndtere kontrollerne og viewstate rigtigt.

Det er korrekt at man med Visual Studio får foræret en masse med drag/drop og "torturials" - men en stor del af disse funktioner virker bedst til fremvisning og hurtige små applikationer. Skal man lave rigtige større applikationer kommer man ikke uden om at sidde og håndkode det meste selv alligevel (i hvert fald hvis man har respekt for sit arbejde).
Avatar billede tobrukDk Novice
07. december 2011 - 05:59 #3
Okay . Tak for svar. Jeg overvejr nemlig st skrifter over til asp.net og jeg har smakke med nogle fra min klasse og de siger det er meget bedre endnu php og det rr utroligt nemt at lave connent til databasen .

Cbm hvad mener du sådan helt med. Omkring det der med databasen jeg forstår det ikke hrlt
Avatar billede tobrukDk Novice
07. december 2011 - 07:03 #4
Jeg synes bare der er meget man skal tænke på når det er php . Jeg tror bare at asp.net  der skal man give et id til det som man skal bruge eller siger jeg noget som ikke passer ?? .
Avatar billede keysersoze Guru
07. december 2011 - 10:01 #5
Det er ikke teknologien men værktøjet der gør det let at connecte til databasen - men det skal samtidig bemærkes, at medmindre man vil forblive maksimalt en middelmådig udvikler bør man stadig vide hvad der sker bag og selv kunne sætte det op og så er det ikke lettere end fx PHP.

Der er mange måder at udvikle ASP.NET på - først og fremmest skal man vælge mellem MVC og webforms og inden for disse to ting kan man arbejde på flere måder med både data, kontroller osv. Disse mange muligheder gør selvfølgelig at der ofte er en let måde at bekæmpe de fleste udfordringer på men der er ingen der siger at det hverken nødvendigvis er den rigtige eller performancemæssigt bedste måde at gøre tingene på - derfor bør man stadig kende til hvad der sker bag udviklingsværktøjet.

.NET giver gennem Entity Framework en ret let måde at arbejde med data på - du slipper som udgangspunkt for at skrive SQL - men som med alt andet bør man undersøge hvad der sker bag da man ellers let kan skabe uhensigtsmæssigheder.

Jeg udvikler selv i .NET og vil til enhver en tid foretrække ASP.NET frem PHP, bla fordi det i mine øjne åbner muligheder for at skifte direkte til udvikling af windowsapplikationer, så jeg vil selvfølgelig ikke forsøge at skræmme dig væk fra ASP.NET, men jeg mener at ASP.NET har en stejlere indlæringskurve end PHP så du skal ikke skifte fordi du forventer på magisk vis betydelig hurtigere og lettere får langt bedre applikationer, du skal skifte for at udvide din horisont.
Avatar billede tobrukDk Novice
07. december 2011 - 15:29 #6
Okay tak for svar og hjælpen . Jeg har også snakke med nogle fra klasse og de siger også at har man php så har man en bedre forståelse fra programmeening . ;)
Avatar billede keysersoze Guru
07. december 2011 - 16:10 #7
Det vil jeg til gengæld gerne erklære mig uenig i - der er mindst lige så mange PHP-udviklere uden forståelse for det de laver som inden for ASP.NET. Det hele handler i bund og grund om hvad man selv lægger i det - den ulempe ASP.NET nok har på den front er værktøjet; lader man værktøjet styre de ting man laver fremfor selv at styre og have forstand på det mister man let kontrollen og PHP har ikke (mig bekendt) helt de samme værktøjer til rådighed og derfor den faldgruppe mindre.

Til gengæld har værktøjet til ASP.NET også nogle fantastiske features man kan vinde en masse på - og altså ikke at forglemme at der åbnes muligheder til fx winforms, silverlight, indbyggede O/R-mapper osv.
Avatar billede tobrukDk Novice
07. december 2011 - 20:28 #8
okay tak kersersoze for svaret :D
Avatar billede tobrukDk Novice
07. december 2011 - 21:22 #9
Så jeg tror bare jeg holder mig til php :)
Avatar billede keysersoze Guru
07. december 2011 - 22:52 #10
det bestemmer du selv :)