Avatar billede bigtime Nybegynder
29. november 2011 - 22:21 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Skift url navn med en pæn url

hejsa,
hvordan skifter jeg min url ud så det bliver en pæn en
du har jeg en der hedder www,domæne.dk/kategori.php?k=1 og sådan forsætter den der op af men hvordan ændre jeg det ?
Avatar billede CasperFischer Nybegynder
29. november 2011 - 22:40 #1
Du skal bruge url rewriting i filen .htaccess.

Idéen er at når du navigere til en side såsom www.domæne.dk/kategori/1

Og så via regular expressions tjekker du url´en og omskriver den (usyndligt) til den normale url.

Eksempelvis (taget ud fra din url):

RewriteEngine on
RewriteRule ^/kategori/([0-9]+)/$ kategori.php?k=$1

For at forklare kort:
I første linie tænder vi Rewrite engine.
I linie 2 starter vi med at bruge command RewriteRule, der efter bruger vi regular expressions til at matche en url i form af "/kategori/" og siger så yderligere der kan være hvad som helst efter.

Så når du indtaster www.domæne.dk/kategori/2428924
Så bliver urlen i virkeligheden omskrevet til www.domæne.dk/kategori.php?k=2428924 , så vi lander det rigtige sted og ligeledes php kan læse dine GET variabler.

Der findes bla. denne artikkel fra phpartikler.dk du kan læse op på: http://phpartikler.dk/artikler/htaccess.php

Hvis du ønsker at gøre længere ud og bruge det i mere avanceret og dynamiske tilfælde vil jeg foreslå du læser et par tutorials om regular expressions

God fornøjelse :)
Avatar billede bigtime Nybegynder
29. november 2011 - 22:44 #2
det er bare min kategori.php?k=1 er Action kategorien og kategori.php?k=2 er Adventure osv osv hvordan laver jeg så til når jeg skriver www.domæne.dk/Adventure så går den ind på www.domæne.dk/kategori.php?k=2
Avatar billede CasperFischer Nybegynder
29. november 2011 - 22:53 #3
Prøv kig på linket jeg sendte, det hele handler bare om regular expressions, at du finder et match og giver et svar.

Men her :

RewriteEngine on
RewriteRule ^/Action^$ kategori.php?k=1
RewriteRule ^/Adventure^$ kategori.php?k=2

Altså, vi finder et match på "/Action" og videresender til kategori.php?k=1