Avatar billede JC73 Nybegynder
29. november 2011 - 22:10 Der er 3 kommentarer

$_SERVER_???

Hejsa,

Jeg har et spørgsmål angående hvorvidt man kan "opdage" hvis nogen forsøger at logge ind på en php side med henblik på at "gætte" sig frem til variabler og disses værdier? f.eks. hvis nogen forsøger at: http://www.minside.her/script.php?admin=knud?Password=abc1234

findes der en måde at logge den url som bliver anvendt incl. variablerne?

Jeg kunne godt tænke mig at lave et script der blokerer ved f.eks. 3 mislykkedes logins på denne måde.
Avatar billede stigma Nybegynder
30. november 2011 - 01:01 #1
I det link som du har, bruger du $_GET til at sende brugernavn og kodeord, hvilket man normalt ikke gør, i stedet skal du bruge $_POST, som ikke vises i URL'en.

For at tjekke om en bruger har tastet forkerte oplysninger ind 3 gange, kunne man evt. bruge sessions til at registrer det med.

session_start();

if (!isset($_SESSION['attempts'])) {
  $_SESSION['attempts'] = 1;
}

if (($_POST['password'] != $thePassword) || ($_POST['username'] != $theUsername)) {
  $_SESSION['attempts']++;
}

Så hvis $_SESSION['attempts'] skulle overskride 3, så kunne man sende bruger tilbage til login siden med en besked

Jeppe.
Avatar billede webweaver Praktikant
30. november 2011 - 20:37 #2
Der findes en funktion, som tager variabler med i URL's, hvis du skulle ønske det af en årsag, fx hvor der prøves noget manipulation via URL.

Brug

$_SERVER['REQUEST_URI']

istedet for

$_SERVER['REQUEST_URL']

og få variablerne med i registreringen.
Avatar billede JC73 Nybegynder
30. november 2011 - 22:28 #3
#1 Jeg var nok ikke helt god nok til at forklare mit egentlige problem, mit problem var mere som forstået i #2, men jeg har prøvet at bruge $_SERVER['REQUEST_URI'] for at opsnappe variablerne, jeg kunne dog ikke få det til at fungere efter hensigten. Men jeg tænkte slet ikke på $_GET funktionen, så ved at bruge denne på mine nøglevariabler har jeg faktisk haft held til at få min kode til at virke som ønsket :-) så skriv lige et svar og få dine point, for det virkede jo, mange tak!