Avatar billede mjballum Nybegynder
27. november 2011 - 21:10 Der er 10 kommentarer

Fiber net

Hej vi skal have fiber net lagt ind i næste uge men da jeg nægter at betale syd energi over 1100 kr fo at trække en ledning indtil tv'et fra den boks som de sætter op inde i huset ved os. Tja derfor har jeg fået det lille problem at jeg ikke er helt sikkert på hvilket kabel jeg skal have fra den boks også ind til den boks der skal sluttes til tv'et plus om det er det samme kabel der skal gå til routeren ved pc'en ? På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede richardjensen Seniormester
27. november 2011 - 21:20 #1
Har du spurgt syd energi ?
Avatar billede milter Ekspert
27. november 2011 - 21:37 #2
Har du kablet inde i huset allerede?

Er du klar over, hvor meget arbejde der er involveret i at føre det kabel ind i huset? Vidste du, at kablet skal graves 45 cm ned i jorden?

Prøv at læse linket herunder. Når du har gjort det, synes du måske ikke, 1100 kr. er så dyrt :-)

http://www.se.dk/Kundeservice/FAQ/Media/Installation+og+tilslutning.aspx
Avatar billede mjballum Nybegynder
27. november 2011 - 21:40 #3
Ja men da jeg gerne ville bestille det på nettet da det er billigst og hvis jeg bestille det i dag har jeg det til tirsdag hvor de kommer og sætte det op
Avatar billede mjballum Nybegynder
27. november 2011 - 21:52 #4
Syd energi sætte boksen op som er sluttet til deres ledning ude fra så det er 1100 kr for at trække en ledning rundt i huset sætte et stik på i begge ender og tænde tv boksen og tjek om det køre derhen syntes det er lidt dyret og hvis du skal have en pc eller et tv mere til koste det igen 1100 pr stk. Men for at komme tilbage til mit spørgsmål så skal man bruge en kat 5 kabel. Men mit spørgsmål er hvis jeg skal bruge ca 30 meter fra fiber boks og til tv boks kan i hjælpe med et ledning navn og måske en ca pris så jeg ikke gi for meget. Mange tak for jeres hjælp allesammen er først kommet på her inde i dag og syntes det er en god side
Avatar billede milter Ekspert
27. november 2011 - 22:06 #5
#4.

Hvis du ikke har arbejdet med den slags før, vil jeg helt sikkert anbefale at få det installeret af SE i første omgang.

Og jeg har endnu ikke helt forstået dig. Hvor meget har du i forvejen? Har du kun tilslutningsboksen udenfor ved vejen, som sikkert har stået der et stykke tid, eller hvad? Den er plomberet, og den kan du ikke selv åbne og plombere igen.

Hvis du vil forberede systemet til flere tilslutninger, skal du også have en splitter på, måske endda en forstærker.

Hvis lor... ikke virker, efter du selv har installeret det hele, er du nødt til at få dem ud, og det bliver sikkert dyrere end de 1100.
Avatar billede milter Ekspert
27. november 2011 - 22:12 #6
#3 + 4.

Og så skal du selv skrive som en "Kommentar", ikke et "Svar". Prøv at læse linkene herunder, men det er en rigtig god ide at læse hele FAQ'en igennem. Det øger dine muligheder for at få gode og hurtige reaktioner fremover :-)

http://www.eksperten.dk/faq#faq-5
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
Avatar billede mjballum Nybegynder
27. november 2011 - 22:22 #7
Se der er lagt fiber kabel ind til boksen på husets yderside syd energi kommer og trække ledning ude fra og ind til en boks inde i huset som skal bruges som hoved boks hvor alt fiber halløj i huset skal forbindes til. Og man skal bare sætte er stik ned i den boks også derfra vider hen til boksen under tv'et og en ledning op til pc'eren og hvis ønsker mere så skal man bare træk en ledning der til og hen til tv eller hvad nu ellers der skal sættes til. Men bare glem det jeg har vidst fundet ud af det. Så jeg siger mange tak for dine beskeder
Avatar billede mjdigital Nybegynder
27. november 2011 - 22:48 #8
Ved ikke om du kan få Waoo, men de har kvit og frit trukket fra vejen til mit hus, sat boks op osv.

Måske de kunne overvejes, hvis det er i området.
Avatar billede mjballum Nybegynder
27. november 2011 - 23:12 #9
Tak for hjælpen hygge
Avatar billede thov Forsker
27. november 2011 - 22:56 #10
Man kan købe alle stumperne på nettet.
cat5 i 100m rulle.
Løse rj45 stik.
En tang til at klemme kablet fast i stikket.
Vægdåser med 2 udtag.
Tang til at montere kablet i vægdåsen.

Altsammen for ca. det halve af et enkelt teknikerbesøg.

Vægdåser fra LK-Nes er lidt pænere, og kræver ikke specialværktøjet til monteringen.
Til gengæld koster de en bondegård, sammenlignet med de 39kr./stk., jeg gav.