Avatar billede olehaahr Nybegynder
27. november 2011 - 18:55 Der er 2 kommentarer

Undertrykke dropdown i combobox.

Hej

Jeg har en combobox, hvor jeg ønsker at kalde en form, i stedet for den normale dropdown. Dette kald har jeg lagt på dropdown-triggeren.

Men hvordan forhindrer jeg comboboksen i at lave dropdown-listen, efter at jeg har lavet mit kald. (Der findes ikke nogen "e.handled=true"...)

Jeg har lavet følgende lille eksempel, som kalder en Messagebox.
Hvad skal jeg gøre, for at undertrykke at dropdown-listen kommer frem, når jeg har trykket OK til messageboksen.

public partial class Form1 : Form
    {
        public Form1()
        {
            InitializeComponent();
        }

        private void comboBox1_DropDown(object sender, EventArgs e)
        {
            MessageBox.Show("hello world");
        }

Avatar billede Syska Mester
28. november 2011 - 00:26 #1
Dvs ... du vil have funktionen af en tekstboks med en Form under? Hvorfor bruge Combobox?
Avatar billede olehaahr Nybegynder
28. november 2011 - 07:30 #2
Korrekt.

Jeg vil bruge den samme "metodik" som anvendes i Concorde XAL og Concorde C5, til et lille C#-program jeg er ved at lave.

I Concorde XAL anvendes en combobox, når et felt i en tabel, er relateret til en et felt i en anden tabel.

F.eks. hvis man opretter en ordre, og skal vælge en debitor, så kan man klikke på comboboksen, hvorved der vises en ny form, med søgefunktionalitet etc. (Det kaldes en listbox).

Da der kan være rigtig mange poster i den relaterede tabel, kan en alm. combobox ikke bruges.

Har dog i mellemtiden selv fundet en løsning, nemlig at override combo-boksens wndproc-metode...

Men måske andre har brugt en anden løsning.

Mvh Ole