Avatar billede codecow Nybegynder
25. november 2011 - 15:47 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

lave en omvendt join i nhibernate

Hej

Jeg vil gerne finde alle entities i en tabel hvor de opfylder et antale kriterier og hvor deres id'er IKKE optræder i en anden tabel. Dvs en omvendt join.

Nedenstående funktion fungerer men jeg ville helst lave det i et hug mod databasen

Er der nogen der har en smart metode i nhibernate?

Mvh

Henrik

        /// <summary>
        /// Find alle patienter der er overført til ORTO behandling, siden vi
        /// søgte sidst, så vi kan oprette dem i det eksterne system
        /// </summary>
        private IList<Patient> FindNewOrtoReferredPatients(ISession session, DateTime fromTime, DateTime toTime)
        {
            IList<Patient> retVal = new List<Patient>();
            var patientRepository = new PatientRepository(session);
            var patienter = (from x in patientRepository.GetQuery()
                where x.VisiterTilOrto == true
                    &&
                    (
                        (x.Log.OprettetTid > fromTime && x.Log.OprettetTid < toTime)
                    ||
                        (x.Log.RettetTid > fromTime && x.Log.RettetTid < toTime)
                    )
                orderby x.Fornavne
                select x).ToList()
                ;

            // Check mod overført listen 'OrVisiteret', og find ud af om der skal oprettes eller opdateres
            // Kun hvis de skal oprettes tilføjes de til retVal
            var ortoVisiteretRepository = new OrtoVisiteretRepository(session);
            var ortoVisiterede = ortoVisiteretRepository.GetAll();
            bool allreadyCreated = false;

            // FIXME: det her er noget lort. Det har en worst case O-tid på N^2 - det må sgu da kunne laves i DB direkte
            foreach (var p in patienter)
            {
                foreach (var o in ortoVisiterede)
                {
                    if (p.Id == o.Patient.Id)
                    {
                        allreadyCreated = true;
                        break;
                    }
                if(!allreadyCreated)
                {
                    retVal.Add(p);
                }
                allreadyCreated = false;
            }
            return retVal;
        }
Avatar billede Syska Mester
25. november 2011 - 15:54 #1
Hvordan ser dine tables ud og hvordan er din mapning i NH?

Du burde jo bare kunne lave en left join og så kun tage de result som har den ene del til null.

mvh
Avatar billede arne_v Ekspert
26. november 2011 - 01:42 #2
WHERE NOT IN som SQL, HQL og LINQ:

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;

using MySql.Data.MySqlClient;

using NHibernate;
using NHibernate.Cfg;
using NHibernate.Linq;

namespace E
{
    public class Person
    {
        public virtual string Navn { get; set; }
        public virtual string Adresse { get; set; }
        public virtual int Postnr { get; set; }
    }
    public class Post
    {
        public virtual int Postnr { get; set; }
        public virtual string Bynavn { get; set; }
    }
    public class Program
    {
        public static void TestDataReader()
        {
            using(MySqlConnection con = new MySqlConnection("Server=localhost;Database=test;User Id=root;Password="))
            {
                con.Open();
                MySqlCommand sel = new MySqlCommand("SELECT navn,adresse,postnr FROM person WHERE postnr NOT IN (SELECT postnr FROM post)", con);
                MySqlDataReader rdr = sel.ExecuteReader();
                while(rdr.Read())
                {
                    string navn = (string)rdr[0];
                    string adresse = (string)rdr[1];
                    int postnr = (int)rdr[2];
                    Console.WriteLine(navn + " " + adresse + " " + postnr);
                }
                rdr.Close();
            }

        public static void TestNHibernateHQL()
        {
            Configuration cfg = new Configuration();
            cfg.Configure("hibernateconfig.xml");
            cfg.AddXmlFile("mappings.xml");
            ISessionFactory sf =  cfg.BuildSessionFactory();
            using(ISession s = sf.OpenSession())
            {
                IList<Person> lst = s.CreateQuery("FROM Person AS p WHERE p.Postnr NOT IN (SELECT p2.Postnr FROM Post AS p2)").List<Person>();
                foreach(Person p in lst)
                {
                    Console.WriteLine(p.Navn + " " + p.Adresse + " " + p.Postnr);
                }
        public static void TestNHibernateLINQ()
        {
            Configuration cfg = new Configuration();
            cfg.Configure("hibernateconfig.xml");
            cfg.AddXmlFile("mappings.xml");
            ISessionFactory sf =  cfg.BuildSessionFactory();
            using(ISession s = sf.OpenSession())
            {
                IList<Person> lst = (from p in s.Query<Person>() where !s.Query<Post>().Select(p2 => p2.Postnr).Contains(p.Postnr)  select p).ToList<Person>();
                foreach(Person p in lst)
                {
                    Console.WriteLine(p.Navn + " " + p.Adresse + " " + p.Postnr);
                }
        public static void Main(string[] args)
        {
            TestDataReader();
            TestNHibernateHQL();
            TestNHibernateLINQ();
            Console.ReadKey();
        }
Avatar billede codecow Nybegynder
29. november 2011 - 13:50 #3
Hej

Tak for hjælpen. Jeg har efter at have prøvet mig lidt frem og tilbage fundet frem til den her løsning som ikke er streng baseret. :)

Hvis der er nogen der vil ave point så smid et svar :)

        /// <summary>
        /// Find alle patienter der er overført til ORTO behandling, siden vi
        /// søgte sidst, så vi kan oprette dem i det eksterne system
        /// </summary>
        private static IList<Patient> FindNewOrtoReferredPatients(ISession session, DateTime fromTime, DateTime toTime)
        {
            var ortoCriteria = DetachedCriteria.For<OrtoVisiteret>()
                .SetProjection(Projections.Distinct(Projections.Property<OrtoVisiteret>(x => x.Patient)))
                ;

            var patientCriteria = DetachedCriteria.For<Patient>()
                .Add(Restrictions.Where<Patient>(x => x.VisiterTilOrto == true))
                .Add(Restrictions.Disjunction()
                    .Add<Patient>(x => x.Log.OprettetTid.IsBetween(fromTime).And(toTime))
                    .Add<Patient>(x => x.Log.RettetTid.IsBetween(fromTime).And(toTime)))
                .Add(Subqueries.NotExists(ortoCriteria))
                ;

            var retVal = patientCriteria.GetExecutableCriteria(session).List<Patient>();

            return retVal;
        }
Avatar billede arne_v Ekspert
30. november 2011 - 03:11 #4
NHibernat er stort.

Udover HQL og LINQ er der ogsaa Criteria.

:-)

Og et svar hvis du syntes.