Avatar billede Mckrede Nybegynder
23. november 2011 - 15:36 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Tildeling af farver til figurer/symboler

Hej Alle

Jeg vil lave nogle figurer, som ændrer farve (grøn, gul og rød) alt efter om de ligger over, under eller mellem forskellige grænseværdier. Det er meningen, at disse værdier skal løbe på månedsbasis. Det vil altså sige, at mine figurer skal kunne ændre farve efter måned og hvilken grænseværdi, der er tale om.

Jeg håber meget, at I kan hjælpe mig.
Avatar billede vejmand Juniormester
23. november 2011 - 16:10 #1
Mon du tænker på Betinget formatering -> Ikonsæt

(Excel 2007)
Avatar billede acore Ekspert
23. november 2011 - 16:11 #2
Med

    Sheets("Sheet1").Rectangles("Rectangle 1").Interior.Color = RGB(0, 120, 120)

kan du sætte farven af "rectangle 1" på siden Sheet1 til hvad du vil. Er det den vej du vil?
Avatar billede Mckrede Nybegynder
24. november 2011 - 08:45 #3
Vejmand: Denne funktion er ikke tilstrækkelig, da farverne skal variere alt efter de, indtil videre, tre grænseværdier, der er opstillet.

Acore: Ja, jeg vil gerne vide mere om denne løsning.
Avatar billede vejmand Juniormester
24. november 2011 - 10:43 #4
da farverne skal variere alt efter de, indtil videre, tre grænseværdier, der er opstillet.

Kan du evt. beskrive det lidt nærmere?
Avatar billede Mckrede Nybegynder
24. november 2011 - 11:17 #5
Ja naturligvis.

Jeg skal få disse figurer til, at skifte farve alt afhængig af nogle grænseværdier. Det vil sige jeg har mit nøgletal, som kan være grønt, gult eller rødt afhængigt af nøgletallets værdi og dennes grænseværdier. Nøgletallet skal være afhængig af følgende tre faktorer:

x < Grænse1 = Grøn
Grænse1 < x > Grænse2 = gul
x > Grænse2 = rød

Da jeg har flere nøgletal, vil jeg naturligvis have flere grænseværdier, men der er typisk en nedre og en øvre grænseværdi samt den grænseværdi, hvor nøgletallet ligger imellem den nedre og øvre.

Jeg håber det var bedre forklaret, eller at det i hvert fald fremgår mere tydeligt, hvad det er jeg ønsker.
Avatar billede vejmand Juniormester
24. november 2011 - 11:27 #6
Hmmm, så forstår jeg ikke hvorfor du ikke kan bruge mit forslag?

Det er jo lige nøjagtig det den gør....
Avatar billede Mckrede Nybegynder
24. november 2011 - 12:31 #8
Jeg kan se jeg ikke har skrevet, at denne ene celle skal tage højde for de tre grænseværdier måned for måned.

Jeg har forsøgt mig med bettinget formatering, men kan ikke se, hvorledes jeg skal anvende det. De gange jeg har forsøgt, har jeg ikke kunne markere en række som reference.

Jeg har lavet mit ark således, at mit nøgletal vises efter valgt måned. Herefter skal farven på figuren reagere på den valgte måned og den tilhørende grænseværdi.
Avatar billede vejmand Juniormester
24. november 2011 - 12:45 #9
Kan du evt. beskrive et simpel eksempel på det du ønsker.

Hvad har du i hvilke celler, og hvad ønsker du?
Avatar billede Mckrede Nybegynder
24. november 2011 - 13:17 #10
Jeg arbejder med tre ark. Et ark til al min data. Et andet med mine grænseværdier. Det tredje er hvor det hele skal samles og præsenteres på en overskuelig måde.

Det er her de farvede figurer kommer ind i billedet.

Præsentations ark
I B7 har jeg min figur (som er et symbol, cirkel, nu). C7 giver en beskrivelse af nøgletallet. E7 viser nøgletallet.

Ark med grænseværdier
D3:G14 er grænseværdier for nøgletallet.

Dataark
C3:n12 er observationer af nøgletallet.
Avatar billede vejmand Juniormester
24. november 2011 - 13:34 #11
Hmmm, det er rimelig svært at gennemskue....

Det jeg mener med et simpel eksempel, er hvis du kunne lave noget lign:

A1 =
B1 =
C1 =
osv indtil det giver mening i dit eksempel, og så beskrive hvad du ønsker ved forskellige intervaller.
Når vi så har fundet en løsning, kan du sikkert let "overføre" det til dit eget ark.
Avatar billede Mckrede Nybegynder
24. november 2011 - 14:01 #12
Jeg synes også problemstillingen i sig selv er svær. Men jeg kan prøve, som du siger, med et lidt simplificeret eksempel.

A1 = Nedre grænseværdi
B1 = Øvre grænseværdi
B3 = Nøgletal
A3 = Figur/symbol, der skal skifte farve, på baggrund af nøgletallets værdi, afhængig af grænseværdierne
Avatar billede vejmand Juniormester
24. november 2011 - 14:13 #13
Så mangler vi lige eksemplet.  :-)

Nu prøver jeg så at lave et eksempel, så må du sige om det kan bruges:

A1 = 3
B1 = 15
B3 = 7
A3 = Gul

A1 = 3
B1 = 15
B3 = 2
A3 = Rød

A1 = 3
B1 = 15
B3 = 17
A3 = Grøn

Kan det beskrives på den måde?
Avatar billede Mckrede Nybegynder
24. november 2011 - 14:32 #14
Ja, groft sagt kunne dette godt være et eksempel.
Avatar billede vejmand Juniormester
24. november 2011 - 14:53 #15
Ok, kigger på det, så snart jeg får tid.....
Avatar billede vejmand Juniormester
24. november 2011 - 15:35 #16
Tag en kig på denne, om det er ca. sådan: http://gupl.dk/669447/
Avatar billede Mckrede Nybegynder
24. november 2011 - 16:27 #17
Det er sådan det skal være, men grænseværdierne skal være dynamiske. Det vil sige, at opsætter grænseværdier pr. måned for et år af gangen. Dette skal figuren kunne reagere på.
Avatar billede vejmand Juniormester
24. november 2011 - 16:32 #18
Det er så den del jeg ikke forstår?

Er det ikke mulig for dig at lave et simpel eksempel?

Det letter forståelsen meget, at man ikke skal gætte sig frem.....
Avatar billede Mckrede Nybegynder
24. november 2011 - 17:22 #19
Når jeg siger dynamisk, så mener jeg, at grænseværdien skal kunne ændres fra ex. jan til feb. Neden for er listet grænseværdierne for jan og feb:

jan
A1 = 3
B1 = 15
B3 = 2
A3 = grøn

A1 = 3
B1 = 15
B3 = 14
A3 = gul

A1 = 3
B1 = 15
B3 = 17
A3 = rød

Feb
A1 = 5
B1 = 20
B3 = 4
A3 = grøn

A1 = 5
B1 = 20
B3 = 15
A3 = gul

A1 = 5
B1 = 20
B3 = 23
A3 = rød

Dette er jo blot to måneder, men arket skal kunne tage højde for alle tolv måneder.
Avatar billede vejmand Juniormester
24. november 2011 - 17:29 #20
Jamen, sådan virker det ark jeg uploadede jo??????

Prøv at ændre A1 til 5 og B1 til 20, så kan du se det.....
Avatar billede vejmand Juniormester
24. november 2011 - 17:36 #21
Jeg er først tilbage engang sener i aften..........
Avatar billede Mckrede Nybegynder
25. november 2011 - 09:09 #22
Beklager det sene svar.

Problemet med dette er, at grænseværdierne ikke skal ændres i de celler. Der skal være flere, tolv, rækker med grænseværdier. Det skal være muligt for udenforstående, at kunne gå ind på den forreste side i arket, og hurtigt danne sig et overblik over nøgletal i en given periode, uden denne skal ind og røre ved noget af det bagvedliggende.

Der for har jeg lavet et restriktions ark, hvor grænseværdierne er opstillet. For et enkelt nøgletal kunne det se ud som følgende:

A1:A12 = grænseværdier fra Jan-Dec, rød
B1:B12 = grænseværdier fra Jan-Dec, grøn
C1:C12 = nøgletal fra Jan-Dec

På forsiden (den simple side) er det eneste brugeren, skal gøre at vælge måned. Herefter skal arket spytte værdien på nøgletallet ud, give en beskrivelse af nøgletallet og vise en lille figur i rød, gul eller grøn.
Avatar billede vejmand Juniormester
25. november 2011 - 13:50 #23
Her kommer et nyt eksempel:
http://gupl.dk/669496/

Der er data i ark1 og ark2

Prøv at ændre A1 i ark1 til jan, feb, mar, apr osv
Vær opmærksom på, det er små bogstaver.
(A1 kan også laves med rulleliste, hvis det ønskes)
Avatar billede vejmand Juniormester
25. november 2011 - 13:58 #24
Her er den med rulleliste i A1:
http://gupl.dk/669497/
Avatar billede Mckrede Nybegynder
28. november 2011 - 08:46 #25
Beklager det sene svar. Det er lige det jeg søger, så kunne man bruge bettinget formatering! Mange tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Mckrede
Avatar billede Mckrede Nybegynder
28. november 2011 - 08:47 #26
Hov er ikke sikker på jeg har gjort det rigtigt, Vejmand skal du evt. svare på tråden, så jeg kan give point.....
Avatar billede vejmand Juniormester
28. november 2011 - 09:42 #27
Velbekomme, godt du fik det fikset.  :-)

Her kommer et svar til accept.