Avatar billede hypetaxx Nybegynder
22. november 2011 - 16:21 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

VBA: Pivot dobbeltklik omdøbe ark

Jeg forsøger at få excel til (med VBA) at, omdøbe de ark som bliver oprettet ved dobbeltklik på en sum i en pivottabel.

Jeg kan dog ikke rigtig, få det hele til at spille sammen.

Jeg har denne kode til at få værdien, jeg vil omdøbe arket til:
ActiveWorkbook.Sheets("MAIN").Cells.Range("A" & ActiveCell.Row)

Den returnere godt nok værdien, men jeg har nu prøvet utallige måder at få den til at omdøbe de nye ark.
Jeg er da også kommet frem til at det for mig, virker nemmest at gøre det er vha. newsheet event, men der vil den ikke hente værdien vha. ovenstående formel.

Jeg håber der er en der forstår, udfordringen og kan hjælpe med en løsning.

Pft.
Avatar billede Ialocin Novice
22. november 2011 - 21:11 #1
Hej hypetaxx

Har du mulighed for at maile en kopi af dit ark ?, så skal jeg prøve at kigge på det.

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede hypetaxx Nybegynder
23. november 2011 - 08:13 #2
Mail sendt...
Avatar billede Ialocin Novice
23. november 2011 - 10:49 #3
Hej hypetaxx

Mange tak ... jeg kigger lige på om der er noget jeg magter :o)

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede Ialocin Novice
23. november 2011 - 11:46 #4
Hej Thomas

Herunder lidt kode ... prøv den og lad høre ?

OBS:
Koden aktiveres også, hvis der dobbeltklikkes uden for din pivot tabel, hvilket gi´r en fejl! ... men det kan laves :o)

Blot til en start ...

Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
Dim c As Variant
Dim NySide As Variant

'sæt c = rækken med den aktive celle
c = ActiveCell.Row

'sæt objekt variablen NySide = en ny side efter den sidste side
Set NySide = Sheets.Add(after:=Worksheets(Worksheets.Count), Type:=xlWorksheet)

    'tildel den ny side navnet med værdien fra kolonne A i den aktive række
    NySide.Name = Me.Range("A" & c).Text

'tøm objekt variablen
Set NySide = Nothing

End Sub

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede hypetaxx Nybegynder
23. november 2011 - 12:06 #5
Det ser meget fint ud, dog falder ideen lidt fra hinanden da jeg ikke får de data der udgør summen i pivot'en.

Jeg formoder næsten at du kender til pivot, når du roder med VBA etc? men her kommer lidt forklaring :-)

Når man dobbeltklikker på en sum i en pivot, så oprettes der et nyt ark som indeholder de data der udgør summen (kaldes pivot drill down, kender ikke noget dansk ord for det), det er dette ark jeg vil have omdøbt, kan du klare den?

Altså skal koden ikke oprette det nye ark, men blot "registrere" det og omdøbe det.
Avatar billede Ialocin Novice
23. november 2011 - 12:17 #6
Hej Thomas

Argh ... kender ikke specielt meget til Pivot´er :o)

Men jeg prøver lige, at oprette en pivot i mit eget testark.
Du hører nærmere ...

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede Ialocin Novice
23. november 2011 - 13:34 #7
Hej Thomas

Så prøver vi lige igen :o)

Opret et modul i VBA editoren.
I modulet skriver du følgende linier:

'erklær c som en offentlig variabel
Public c As Integer

I MAIN sidens Før Dobbelklik hændelse:

Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
'tildel den offentlige variabel c, rækkenummeret med den aktive celle
c = ActiveCell.Row
End Sub

Og i Workbook´ens NewSheet hændelse:

Private Sub Workbook_NewSheet(ByVal sh As Object)

'tildel den ny side navnet på værdien fra kolonne A i den aktive række
sh.Name = Sheets("MAIN").Range("A" & c).Text

End Sub

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede hypetaxx Nybegynder
23. november 2011 - 14:19 #8
Det er jo smukt, jeg har faktisk prøvet det samme det eneste jeg ikke "magtede" var at erklære en "public2 variabel med activecell.row fra MAIN.

Men så lærte jeg også noget i dag.

Tak for hjælpen.

Smider du et svar så får du nogle point :-)
Avatar billede Ialocin Novice
23. november 2011 - 21:39 #9
Hej Thomas

Super ... godt at høre, at det fungerer efter hensigten :o)

Og selv tak for spørgsmålet ... det er spændende med lidt problemstillinger fra den virkelige verden.

Hermed mit svar.

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede hypetaxx Nybegynder
28. november 2011 - 13:46 #10
Lukket, har lige haft lidt travlt de sidste par dage....