Avatar billede quiw Nybegynder
22. november 2011 - 15:33 Der er 8 kommentarer

Jquery, keypress problemer.

Jeg har følgende eksempel:

<!DOCTYPE HTML>
<html>
    <head>
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
        <title>title</title>
        <style type="text/css">
            #world {
                position:relative;
                left:0;
                top:0;
                width:640px;
                height:320px;
            }
        </style>
        <script type="text/javascript" src="http://code.jquery.com/jquery-latest.js"></script>
        <script type="text/javascript">
            $(document).ready(function(){
                $("#world").keypress(function(e){
                    alert(e);
                });
                $("#world").click(function(e){
                    alert(e);
                });
        </script>
    </head>
    <body>
        <div id="world">
        </div>
    </body>
</html>

Det undrer mig, click virker fint, men keypress (som det hedder ifølge jquery dokumentationen) virker ikke. Jeg har forsøgt med forskellige browser, har sågar også prøvet med keyup/keydown, og får ingen respons. Hvad gør jeg forkert?

På forhånd tak.
Avatar billede softspot Forsker
22. november 2011 - 15:43 #1
Er det ikke fordi et div-element ikke umiddelbart kan have fokus og det dermed ikke giver mening at reagere på keypress/keyup/keydown på denne type elementer.

Det fungerer, iflg. min erfaring, i det mindste godt nok på input-felter...
Avatar billede jokkejensen Novice
22. november 2011 - 15:59 #2
100% enig..
Avatar billede olebole Juniormester
22. november 2011 - 16:34 #3
<ole>

Du kan knytte eventListener'en til dokument objektet og - når den fyres af - tjekke på, om source elementet er #word eller en af dets childNodes

/mvh
</bole>
Avatar billede jokkejensen Novice
22. november 2011 - 16:37 #4
Så det er kun mig der er lidt i tvivl om hvad han forsøger at opnå?
Avatar billede olebole Juniormester
22. november 2011 - 16:45 #5
Nej ... men du er den eneste, der undrer sig. Måske, det hænger sammen med, du kun været bruger siden 2005. Efter 12 år skal der rigtig meget til at vække undren  *D
Avatar billede quiw Nybegynder
23. november 2011 - 10:50 #6
Jeg fik løst problemet i stil med OleBole's løsning. Jeg oprettede en skjult textbox, og tjekkede om fokus var på min div, eller andet. Smid et svar :)
Avatar billede jokkejensen Novice
23. november 2011 - 10:57 #7
@Ole > glæder mig til jeg får de 12 års erfaring :D
Avatar billede olebole Juniormester
23. november 2011 - 17:36 #8
@jokkejensen: Glæd dig hellere til Jul. Den kommer ganske snart - giver større udbytte - og vejen dertil er lige og rimelig problemfri  *D