Avatar billede para7 Nybegynder
19. november 2011 - 18:15 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Facebook Like thumbnail standard valg

Jeg har et site hvor jeg har FB Like kode. Jeg har sat metatag med ønske om hvad der skal være standardbillede. Der er gået mere end et døgn, men FB vil ikke lytte, den har gemt et flag den bruger som standard thumb.
Hvordan mon jeg kan slippe af med den standard thumb. Her er mine koder:

Site: komblot.dk

<meta property="og:image" content="<?php echo $assets_path?>komblot-logo.png"/>

FB Like Box kode:

<!-- start facebook like code-->
<div id="FaceBookLikeButton" style="margin-top:10px;margin-right:-9px">
<script src="http://connect.facebook.net/en_US/all.js#xfbml=1" type="text/javascript"></script>
<script type="text/javascript">
//<![CDATA[
var fb = document.createElement('fb:like');
fb.setAttribute("href","KomBlot.dk");
fb.setAttribute("layout","button_count");
fb.setAttribute("show_faces","false");
fb.setAttribute("width","100");
fb.setAttribute("font","arial");
document.getElementById("FaceBookLikeButton").appendChild(fb);
//]]>
</script>
</div><!-- end php facebook like code-->
Avatar billede para7 Nybegynder
19. november 2011 - 18:18 #1
Altså kildekoden viser metataggen sådan:
<meta property="og:image" content="http://komblot.dk/assets/komblot-logo.png"/>
Billedstien er rigtig nok.
Avatar billede olebole Juniormester
19. november 2011 - 18:45 #2
<ole>

Det kunne måske hænge sammen med, at 'property' er ikke en tilladt atrribut på et meta element(?)

/mvh
</bole>
Avatar billede para7 Nybegynder
19. november 2011 - 20:28 #3
OK, det var en kode jeg googlede mig til, og som der blev anbefalet flere steder til formålet, at kunne bestemme thumben selv.
Avatar billede CasperFischer Nybegynder
20. november 2011 - 01:08 #4
Facebook bruger caching på delte links.

Altså så ledes:

Du laver en meta beskrivelser.
Du deler dit link
Meta beskrivelse 1 vises.
Du ændre din meta beskrivelse.
Du deler dit link
Meta beskrivelse 1 vises.

Hvor lang tid facebook helt præcist cacher vides ik.

Den nemmeste løsning er at ændre linket, hvor på facebook vil opfatte det som en ny side og altså resultere i at den cacher det nye resultat.

Evt. kan du læse mere her:
http://umairj.com/146/how-to-clear-facebook-shares-cache/
Avatar billede para7 Nybegynder
20. november 2011 - 13:06 #5
Hej casper
Kan du lige uddybe "Den nemmeste løsning er at ændre linket, hvor på facebook vil opfatte det som en ny side og altså resultere i at den cacher det nye resultat."
Det jeg har er jo en FB Like knap, ikke et link.
Avatar billede CasperFischer Nybegynder
21. november 2011 - 06:35 #6
Din fb Like knap har jo en variable i form af "Det du liker´s destination"

Så facebook ved at du liker den side, altså ville ændring af den såkaldte destination for liked opfattes som en helt ny side og altså caches fra ny.

Men selvfølgelig være obs du ikke bare ændre dit likes destination, for så har du pludselig et dødt link på facebook.

Mvh.
Casper
Avatar billede para7 Nybegynder
21. november 2011 - 12:08 #7
OK, ja det er vel det jeg gør, og som man skal gøre?
Jeg forstår ikke hvad løsningen kan være, og hvad jeg kan gøre.
Avatar billede CasperFischer Nybegynder
21. november 2011 - 12:15 #8
Eksempelvis kan du ændre sidens navn.

Så hvis din side hedder:

www.domæne.dk/side1

ændre det til

www.domæne.dk/side2

Alternativt skal vi ud i nogle lidt gense metoder :)
Avatar billede para7 Nybegynder
21. november 2011 - 12:33 #9
At omdøbe sidens navn ville gå ud over besøgendes bookmarks og SEO, det er forsiden. FB må vel gen cache sidens fB thumb som værende den jeg har sat i meta tagget? Elelr er det andet at gøre?
Avatar billede CasperFischer Nybegynder
21. november 2011 - 12:43 #10
Altså, det er langt fra den bedste løsning, dog kan du mere eller mindre slippe uden skade SEO mæssigt ved at opsætte et perm redirect.

Alternativt må man jo bare vente :D

Et andet trick der måske kan virke er at prøve at dele dit link men tilføje ?update=y
Mulighvis kan du så snyde facebook til at recache.
Avatar billede para7 Nybegynder
21. november 2011 - 16:09 #11
Vi taler måske om forskellige ting. Jeg kan ikke forstå man må ændre siders navn eller omdirigere bare fordi en FB box cacher et billede.
Avatar billede para7 Nybegynder
21. november 2011 - 16:13 #12
OK, jeg har også prøvet at tilføje ?update=y:

<script src="http://connect.facebook.net/en_US/all.js#xfbml=1&?update=y" type="text/javascript"></script>

Der skete dog ikke noget.
Avatar billede CasperFischer Nybegynder
21. november 2011 - 16:14 #13
#11

Facebook gemmer indholdet, så den ved på forhånd hvilke billed der skal vises når du deler link #a.

Der i mod kender facebook intet til link #b. og vil altså tjekke dette.

#12

Nej på url´en.

www.ditdomæne.dk/dinside?update=y

Del det link på facebook og så kan du mulighvis være heldig den fixer det.
Avatar billede para7 Nybegynder
21. november 2011 - 16:33 #14
Tak, men mærkeligt nok viser debugging FB den rigtige thumb, nemlige firmaet logo. Men altså http://komblot.dk/da viser et flag som thumb stadig:

http://developers.facebook.com/tools/debug/og/object?q=komblot.dk%2Fda
Avatar billede para7 Nybegynder
21. november 2011 - 16:39 #15
Altså sitets URL er komblot.dk/da
Dog havde jeg angivet uden/da i koden:

fb.setAttribute("href","KomBlot.dk");

Har nu rettet det til:

fb.setAttribute("href","KomBlot.dk/da");

Og nu kommer der en simplificeret Like Box uden nogen thumb eller tekst.
Avatar billede para7 Nybegynder
21. november 2011 - 16:41 #16
Men det er også som det ser ud på et andet site, så sådan er en Like box åbenbart, ikke som en share box med tekst og thumb?
Avatar billede para7 Nybegynder
21. november 2011 - 16:50 #17
Det var sådan set bare mig der lavede forkert URL. Nu ser det rigtigt ud med beskrivelse og thumb. TAK FOR HJÆLP, SEND LIGE SVAR FOR POINT TIL DELING.

Jeg har følgende kode som virker udmærket nu:

<!-- start facebook like code-->
<div id="FaceBookLikeButton" style="margin-top:10px;margin-right:-9px">
<script src="http://connect.facebook.net/en_US/all.js#xfbml=1" type="text/javascript"></script>
<script type="text/javascript">
//<![CDATA[
var fb = document.createElement('fb:like');
fb.setAttribute("href","KomBlot.dk/da");
fb.setAttribute("layout","button_count");
fb.setAttribute("show_faces","false");
fb.setAttribute("width","100");
fb.setAttribute("font","arial");
document.getElementById("FaceBookLikeButton").appendChild(fb);
//]]>
</script>
</div><!-- end php facebook like code-->
Avatar billede para7 Nybegynder
21. november 2011 - 16:51 #18
Stor ståhej for bare en lille URL fejl. Vil andre dele point med os, så skriv lige svar.