Avatar billede yummeh Nybegynder
19. november 2011 - 04:38 Der er 2 kommentarer

charset problem - ÆØÅ løber løbsk.

Jeg er i gang med at producer et hjemmeside for et firma, jeg havde det hele sorteret, men da jeg begyndte at indsætte dansk tekster ind  så begyndte det at fejle for mig.

Mit document (html) filen har noget javascript + 2-3 css filer og en del billeder så ikke det store.

i toppen af min side står der :
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">

Problemet er at mit æøå bliver ikke vist i BESTEMT dele af siden, men bliver vist et andet sted.

f. ekse: Firma informationer som står i et <p> viser øæå men min links gøre det ikke.

Jeg har prøvet at skifte mit charset til ISO 8859 1 men det hjalp ikke jeg fik underlige tegn da jeg gjorde det.

Jeg har prøvet at finde et sted hvor charset måske bliver sat igen eller ændret men det er der ingen steder.

Jeg har også prøvet at sætte linken i et <p> men det hjalp heller ik.

Hvad tror i det kan være?
Avatar billede JensPeterSvensson Nybegynder
19. november 2011 - 10:41 #1
Er både P-tag teksten og A-tag teksterne skrevet direkte i filen?

Eller bliver A-tag teksterne hentede dynamisk fra et eller andet sted jquery, mysql, etc...

For så er det vel formentlig et af de steder som teksten ikke er utf-8
Avatar billede keysersoze Guru
19. november 2011 - 11:49 #2
Der er flere steder end bare meta til at bestemme character encoding - fx også hvordan filen bliver gemt og hvordan webhotellet sender filen ud. Se fx her; http://www.web-dev.dk/post/Korrekt-visning-af-specielle-karakterer-character-encoding.aspx