Avatar billede EbbeG Nybegynder
18. november 2011 - 14:35 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Tidsberegning i Excel, af timer der udløser tillæg ?

Er der nogen der kan hjælpe med en formel til beregning af timer og minutter ml.
to klokkeslæt, timer som udløser tillæg, det kunne f.eks. være.
Møde-tid kl. 18:00 gå-hjem-tid Kl. 04:00 næste døgn, hvor mange timer er der ml. 18:00
og 21:00 el. Møde-tid 18:15 gå-hjem-tid Kl. 20:30 samme døgn. Kort sagt finde alle timer og min. ml. 18:00 og 21:00 uanset hvornår på døgnet man har møde-tid og hvornår på døgnet man har gå-hjem-tid , Møde-tid ligger altid før gå-hjem-tid.
Har prøvet at konstruere en formel efter læsning af Jkrons gode "Guide Dato- og tidsberegning i Excel" her på Eksperten, men har ramt en mur. Kan godt få formlen til at virke når møde-tid og gå-hjem-tid er inden for samme døgn, men når gå-hjem-tid ligger efter 24:00 får jeg et negativt resultat, har prøvet snart sagt alt og er nu blevet lidt frustreret. Kan nogen hjælpe eller er det bare ikke muligt ?

Arket er tænkt som følger:

A1 = UGEDAG
B1 = DATO
C1 = MØDE-TID
D1 = GÅ-HJEM-TID
E1 = TOTAL TIMER
F1 = TIMER ml. 18:00 og 21:00
G1 = TIMER ml. 05:00 og 06:00

Celler C1 til G1 formateres som: Kategori: Klokkeslæt. Type: 13:30
Det vil, sådan som jeg ser det, ikke være muligt at bruge Dato og klokkeslæt formatet da der kan være gå-hjem-tid f.eks. Kl. 04:00 og møde-tid samme døgn f.eks. Kl:18:00 hvorfor gå-hjem-tid og møde-tid ligger på samme dato men omvendt, gå-hjem-tid kommer før ( bliver mindre end ) møde-tid.
Håber at beskrivelsen af problemet giver mening og at nogen her kan/vil hjælpe en stakkels "formelblind".
Mvh.
EbbeG
P.s. Bruger Office 2008 til Mac
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
18. november 2011 - 15:16 #1
Prøv denne formel i E1

=d1-c1+(d1<c1)
Avatar billede exAHSacto Nybegynder
18. november 2011 - 15:39 #2
hejsa,

prøv denne formel i celle E1: =(D1+(C1>D1)-C1)*24

Da Excel ser datoer og klokkeslæt som tal, da vil ovenstående formel virke bedst, hvis der er tale om hele eller halve timer i celle C1 og D1...

/Anders
Avatar billede exAHSacto Nybegynder
18. november 2011 - 15:40 #3
Der var jeg vist lidt for langsom :)
Avatar billede Kim Nybegynder
18. november 2011 - 15:55 #4
Er du ikke nødt til at indregne dato og mødetid og dato og gå hjemtid i samme felt.

Under formater celler kan du vælge et klokkeslet format som indeholder dato og derefter trække de to tidspunkter fra hinanden med et positivt resultat
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
19. november 2011 - 13:59 #5
Prøv dette eksempel
http://gupl.dk/669106/
Avatar billede EbbeG Nybegynder
19. november 2011 - 16:08 #6
Hej bjarnehansen m.fl.
Tak for svar, men, jeg kan se på de svar jeg får at jeg nok har beskrevet problemet lid uklart, det er IKKE timerne mellem møde-tid og gå-hjem-tid jeg skal bruge, det har jeg klaret, det er tiden MELLEM 18:00 og 21:00 når tiden eller noget af tiden fra 18:00 til 21:00 ligger inden for møde-tid og gå-hjem-tid.
Timer fra 18:00 til 21:00 udløser et tillæg.

Eks.
Man. møde-tid Kl. 07:00    gå-hjem-tid Kl: 20:30. Tid ml. 18-21 er så 2:30
Tirs. møde-tid Kl. 17:00    gå-hjem-tid  Kl: 04:30. Tid ml.18-21 er så 3:00 (bemærk 4:30 Onsdag) Ons. møde-tid Kl. 18:25    gå-hjem-tid Kl: 23:30. Tid ml.18-21 er så 2:35

så det er hvor meget tid (timer.min.) der mellem 18:00 og 21:00 uanset på hvilket tidspunkt man møder eller hvilket tidspunkt man går hjem.
Hvis møde-tid og gå-hjem-tid er indenfor samme døgn har jeg en løsning, men problemet opstår når mødetid er f.eks. Tirsdag Kl: 17:00 og Gå-hjem-tid er Onsdag Kl. 04:30. Her går tiden over midnat og det er åbenbart noget Excel ikke bryder sig om for tallet bliver negativt.
Hvis DATO:KLOKKESLET formatering bruges vil der opstå det problem at at gå-hjem-tid Onsdag- morgen d. 1.1.2011 Kl: 04:30 vil ligge før Møde-tid Onsdag-aften d. 1-1-2011 Kl: 18:25.

Håber jeg har forklaret problemet lidt tyderligere nu.
mvh
EbbeG
Avatar billede store-morten Ekspert
19. november 2011 - 19:20 #7
Prøv:
Timer fra 18:00 til 21:00
C2 = møde-tid
D2 = gå-hjem-tid

=(HVIS(D2-MAKS(C2;(18/24))+(D2<C2)<0;0;D2-MAKS(C2;(18/24))+(D2<C2)))-(HVIS((D2-MAKS(C2;(21/24))+(D2<C2))<0;0;(D2-MAKS(C2;(21/24))+(D2<C2))))
Avatar billede EbbeG Nybegynder
19. november 2011 - 22:05 #8
Hej store-morten
den ser ud til at virke, der er bare en lille hage, hvis C2 eller D2 er tomme, enten sammen eller enkeltvis, får jeg 03:00 som resultat, har prøver med Er.tom osv. men kan ikke få cellen til at være tom. Kan du hjælpe med den også.
mvh
EbbeG
Avatar billede EbbeG Nybegynder
19. november 2011 - 22:25 #9
Hej store-morten
Har fundet løsningen på Er.tom problemet og det virker nu efter hensigten, du er bare dagens mand i skysovs, nu skal jeg bare finde ud af at give dig point men det må kunne klares.
Mange tak for hjælpen.
mvh.
EbbeG
Avatar billede EbbeG Nybegynder
19. november 2011 - 22:37 #10
Hej store-morten
Havde ikke lige sat mig ind i hvor man giver point, er nu blevet klogere, det er jo dejligt, så giv mig et svar, så giver jeg dig point.
mvh
EbbeG
Avatar billede store-morten Ekspert
19. november 2011 - 23:07 #11