Avatar billede jasperDK Nybegynder
17. november 2011 - 17:37 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

To temperaturlogninger - at finde udsvingnings forskellen i procenten

Jeg har siddet og kæmpet en bitter kamp med excel, og mine matematiske evner, men må nu se mig besejret af manglende kundskaber.

Jeg har indsamlet data over temperaturen to forskellige steder - 2684 logninger hvert sted. Logningerner varierer fra -17C til -24C over det ene sted, mens logningerne det andet sted varierer mellem -16 til -23C.
Mit problem er nu, at jeg skal vise hvor meget mere, i procent, den ene logning varierer i data. Altså hvor ofte temperaturen er i bevægelse. Logning1's data er utrolig svingende, mens logning2's data er relativ jævn.
Den ene logning er foretaget på et gammelt anlæg, mens den anden logning er foretaget på et nyt og bedre isoleret anlæg. Men hvor meget bedre er det til at holde temperaturen jævn!??

Eksempel (groft sat op):
Logning1:
-17
-18
-19
-18
-19
-20
-21
-22
-23
-24
-23
-22
-21
-20
-19

Logning2:
-16
-17
-18
-19
-20
-21
-22
-23
-22

Jeg stiller gerne alle min logdata til rådighed ;)
Avatar billede vejmand Juniormester
17. november 2011 - 18:15 #1
Vil gerne prøve, men ved ikke helt om du kan bruge det.  :-)

Logning1 har jeg indtastet i A1 til A16
Logning2 har jeg indtastet i B1 til B16

Følgende formel: =SUM(HVIS(A2:A16<>A1:A15;1;0)) indtastet som matrix, altså afslut med Ctrl+Skift+Enter, viser at temperaturen skifter 14 gange i Logning1

Følgende formel: =SUM(HVIS(B2:B16<>B1:B15;1;0)) indtastet som matrix, altså afslut med Ctrl+Skift+Enter, viser at temperaturen skifter 8 gange i Logning2

Formlen viser kun hvor mange gange temperaturen skifter, ikke hvor meget, men måske du kan bruge det alligevel?

Der kan jo altid bygges videre på formlen, hvis du skal have noget i procenter......
Avatar billede oyejo Nybegynder
17. november 2011 - 19:29 #2
Kanskje standardavviket kan benyttes?

http://www.eksperten.dk/spm/694883
Avatar billede oyejo Nybegynder
17. november 2011 - 19:36 #3
Avatar billede exAHSacto Nybegynder
17. november 2011 - 20:06 #4
Hej ttj,

Jeg ville tage den naturlige logaritme af observationerne. Hvis du har Logning 1 i kolonne A, da skriv i celle B2 LN(A2/A1) og træk formlen ned. Herefter udregn standardafvigelsen på summen af kolonne A, ved at anvende den indbyggede formel i Excel STDEV.

= STDEV(A1:A2684)

Jeg får Logning A's standard afvigelse til 4,9 % og 3,3 % for Logning B.

Mvh
Anders
Avatar billede exAHSacto Nybegynder
17. november 2011 - 20:07 #5
Hej ttj,

Jeg ville tage den naturlige logaritme af observationerne. Hvis du har Logning 1 i kolonne A, da skriv i celle B2 LN(A2/A1) og træk formlen ned. Herefter udregn standardafvigelsen på summen af kolonne A, ved at anvende den indbyggede formel i Excel STDEV.

= STDEV(A1:A2684)

Jeg får Logning A's standard afvigelse til 4,9 % og 3,3 % for Logning B.

Mvh
Anders
Avatar billede jasperDK Nybegynder
18. november 2011 - 13:44 #6
Først og fremmest, rigtig mange tak for svar!

Vejmand, den passer rigtig godt! Inkluderer den halve tal, såsom -16 til -16,5?

Oyejo, Mit norske er meget rustent.. og ligeledes er google translate - så jeg fik ikke fat det.

exAHsacto, = STDEV(A1:A2684) formlen melder fejl når sætter den ind. STDEV kan ikke genkendes (#NAVN?) - jeg har excel dansk 2010.
Avatar billede jasperDK Nybegynder
18. november 2011 - 13:46 #7
*STDAFV = STDEV
Avatar billede jasperDK Nybegynder
18. november 2011 - 13:47 #8
Må lige afprøve det her senere. Jeg vender tilbage i morgen. Tak for hjælp.
Avatar billede exAHSacto Nybegynder
18. november 2011 - 13:59 #9
ja, STDEV er engelsk. Den danske formel hedder STDAFV.

/Anders
Avatar billede vejmand Juniormester
18. november 2011 - 14:35 #10
Ja, min formel registrerer enhver ændring.......
Avatar billede jasperDK Nybegynder
20. november 2011 - 19:26 #11
Hej igen,

Vejmands formel er blevet den, som jeg bruger. Men tak for alle svarene!

Vejmand vil du afgive et "svar"?

Mvh
Avatar billede vejmand Juniormester
20. november 2011 - 19:31 #12
Velbekomme, svar kommer her....