Avatar billede erik_a Novice
17. november 2011 - 11:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ubuntu apache subdomæne

Hej

Lige som en start, så er jeg 99% novise på linux, men står med et problem jeg gerne vil have hjælp til.

Jeg har et domæne og har fået pejet et subdomæne hen på serveren hvor data skal ligge.
Hvordan får jeg serveren til at fange at hvis der skrives medlem.domæne.dk så skal den ikke kigge i www men i medlem-mappen?

Jeg har SSH adgang, men ved ikke hvilke filer jeg skal rode i, ej heller hvor disse filer ligger, så jeg ønsker mig en udførlig guide til dette.

Pft
Avatar billede erik_a Novice
17. november 2011 - 12:10 #1
Har fundet noget der ser sådan ud:

NameVirtualHost *
<VirtualHost *>
        ServerAdmin webmaster@localhost
        DocumentRoot /home/mydomain/apache/www/
        <Directory />
                Options FollowSymLinks
                AllowOverride None
        </Directory>
        <Directory /home/mydomain/apache/www/>
                Options FollowSymLinks MultiViews
                AllowOverride All
                Order allow,deny
                allow from all
        </Directory>
        <Directory /home/mydomain/apache/www/cgi-bin/>
                AllowOverride None
                Options +ExecCGI -MultiViews +SymLinksIfOwnerMatch
                Order allow,deny
                Allow from all
        </Directory>
        LogLevel warn
        CustomLog "|/usr/sbin/rotatelogs -l /home/mydomain/apache/apachelogs/ex%y%m%d.log 86400" combined
        ErrorLog /home/mydomain/apache/apachelogs/error.log
        ServerSignature On
        php_admin_value upload_tmp_dir "/home/mydomain/apache/tmp"
        php_admin_value session.save_path "/home/mydomain/apache/tmp"
</VirtualHost>

Måske det kan hjælpe jer til at hjælp mig.
subdomænet skal så være medlem.mydomain.dk
Avatar billede lassebm Nybegynder
17. november 2011 - 14:21 #2
Er det apache eller apache2, ved du det?
Ikke fordi der er den vilde forskel, men apache2, har som standard mulighed for at inkludere forskellige vhost filer, som man kan enable/disable, hvilket kan anbefales.

Som du selv er inde på kan du oprette en vhost.

Eks. (apache2)
<VirtualHost *:80>
ServerName medlem.domæne.dk
DocumentRoot /www/mitmedlemsubdomain/
</VirtualHost>
Avatar billede erik_a Novice
17. november 2011 - 14:27 #3
Der er en mappe der hedder apache2, så det må vi gå ud fra.
Hvordan tilføjer jeg din kode?
Jeg er helt blank...
Avatar billede erik_a Novice
17. november 2011 - 14:39 #4
Jeg tog chancen, skrev din tekst ind og genstartede apache.
Det virker :-D

Fatter ikke hvordan, jeg er ligeglad, nu kan jeg endelig komme videre...

Point tildelt...
Avatar billede lassebm Nybegynder
17. november 2011 - 16:53 #5
Du kan evt. oprette en fil der hedder mitdomæne.dk eller medlem.mitdomæne.dk og ligge den i /etc/apache2/site-available/

Herefter kan du enable den med
a2ensite medlem.mitdomæne.dk (hvis filen altså hedder sådan). Så opretter den symlinks, og du skal kun reload apache2.

Det giver den fordel at hvis du skal pille sider op/ned ofte, eller har ændringer, skal du ikke ind og rode i apache2's config fil og risikere at lave fejl. Det giver også et klar bedre overblik.

Men godt at høre det virker :)