Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
16. november 2011 - 16:31 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Åbne og lukke forms i en Windows applikation (C#)

Jeg har flere forms i min applikation, som jeg gerne vil kunne åbne og lukke via kode som følge af fx et valg i en dropdownlist.

Når jeg er på Form1, så mener jeg at have fundet ud af, at måden at åbne Form2 på er sådan:

Form2 frm0 = new Form2();
frm0.Show();

Er der en bedre/nemmere måde at gøre det på?

Når jeg så står på den åbne Form2, så vil jeg gerne kunne lukke Form2 og gå til Form1, men det kan jeg ikke finde ud af at gøre.

Kan I hjælpe med det?
Avatar billede Syska Mester
16. november 2011 - 16:55 #1
hvad betyder "kan ikke finde ud af" ?

Er Form1 lukket?

Hvis den er åben, så skal nok have et handle med til Form2 for at kunne give Form1 fokus igen.

mvh
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
16. november 2011 - 17:05 #2
Det betyder, at jeg ikke kan finde koden til at gøre det.

Form1 er åben bagved Form2. Hvad skal man konkret skrive for at lukke Form2?
Avatar billede Syska Mester
16. november 2011 - 17:15 #3
Close()
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
16. november 2011 - 17:19 #4
Hvis jeg skriver Form2.Close; så får jeg denne besked:
Error    1    Only assignment, call, increment, decrement, and new object expressions can be used as a statement
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
16. november 2011 - 17:28 #5
Den bør hedde Form2.Close(); men den giver også fejl.Error    1    An object reference is required for the non-static field, method, or property 'System.Windows.Forms.Form.Close()'
Avatar billede Syska Mester
16. november 2011 - 17:45 #6
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.windows.forms.form.close.aspx

Close er en instance method på din Form, ikke en static.

F.eks i en click event på din button som er på Form2:
this.Close();
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
16. november 2011 - 17:59 #7
this.Close(); virker i al fald fint. Mange tak!
Avatar billede Syska Mester
16. november 2011 - 18:00 #8
svar