Avatar billede tazco Nybegynder
14. november 2011 - 08:35 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

batch til nummerering af billeder

Hejsa

Har ca. 300 billeder fra en kunde, som gerne vil have dem som referencer på sin hjemmeside.

Kan man via en batch i photoshop, nummerere billederne (altså i selve billedet) således at brugerne kan sidde og kigge dem igennem og sige "det er produktet på billede 1234 jeg gerne vil have" :-)

Håber nogle kan hjælpe eller måske henvise til 3-parts software, der kan klare opgaven.

Mvh. Michael Bjerregaard
Avatar billede macintosse Nybegynder
14. november 2011 - 08:42 #1
Hvis du bruger en mac kan Finder klare det for dig
Avatar billede The_Buzz Novice
14. november 2011 - 08:47 #2
ReNameIt kan gøre det for dig: http://sourceforge.net/projects/renameit/
Avatar billede tazco Nybegynder
14. november 2011 - 09:20 #3
Hej og tak for jeres hurtige respons.

Mit problem ligger dog ikke i nummerering af selve filnavnene, men mere et slags "vandmærke" i selve billedet. Altså et fortløbende nummer som tekst i photoshop... Jeg ANER ikke om det er muligt, har kun hidtil brugt batches til at automatisere crop eller farveændringer...

mvh. Michael
Avatar billede Freebooter Nybegynder
14. november 2011 - 09:43 #4
Hej Michael
Ja, det kan lade sig gøre i Photoshop.
Du skal lave det der kaldes "Data-Driven Graphics".

Der findes en udemærket tutorial på Youtube som du kan finde her:
http://www.youtube.com/watch?v=i9Ms34nYRFI

God fornøjelse!
Vh Brian
Avatar billede tazco Nybegynder
14. november 2011 - 10:38 #5
Det var mere sådan noget, Brian. Takker for linket - det vil jeg kigge nærmere på. Smider du et svar?

mvh. Michael
Avatar billede Freebooter Nybegynder
14. november 2011 - 10:54 #6
Selv tak og god fornøjelse!
Vh Brian
Avatar billede Freebooter Nybegynder
14. november 2011 - 15:36 #7
Hej igen!

Hvis du ikke har noget imod at redigere lidt i en javascript-fil, kan du redigere (med henblik på tekstens position og størrelse), kopiere og gemme nedenstående kode i en ditFilnavn.jsx fil som du lægger i Photoshop > Presets > scripts - mappen.

Du kan derefter oprette en action i Photoshop, som afspiller scriptet (du finder scriptet i Photoshop her: File > Scripts > ditFilnavn)

Husk at have et foto åbent når du optager action'en.
Derefter er det blot at lave en Batch som du allerede kender.

Det er en enklere løsning end at begynde at eksperimentere med Data-driven graphics.

Vh Brian.

Kode:

//---------------------------------------
// set rulers to pixels and save original for resetting
var originalUnits = app.preferences.rulerUnits
app.preferences.rulerUnits = Units.PIXELS

// add the pixel position for the left side of your text block below
var textLeftPosition= 60

// add the pixel position for the bottom of your text block below
var textBottomPosition= 60

var typeLayer = app.activeDocument.artLayers.add();

typeLayer.name = app.activeDocument.name;
typeLayer.kind = LayerKind.TEXT;
typeLayer.textItem.size = 48;
typeLayer.textItem.position = [textLeftPosition, textBottomPosition];
typeLayer.textItem.contents = typeLayername;

// return units to original
app.preferences.rulerUnits = originalUnits
//---------------------------------------------
Avatar billede Freebooter Nybegynder
14. november 2011 - 15:38 #8
Ps. Filnavnet skal selvfølgelig afspejle det nummer du vil have på billederne...
;-)