Avatar billede EveryMA Mester
07. november 2011 - 17:41 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

301 Redirect - hvordan?

Hey Eksperter.
Jeg sidder og læser på denne side:
http://www.webconfs.com/how-to-redirect-a-webpage.php
Ang. Redirect hvilket giver bedre resultater igennem søgemaskiner.

Jeg forstår bare ikke præcis hvad jeg skal gøre.
Jeg benytter mig af ASP, og på siden står denne kode:

<%@ Language=VBScript %>
<%
Response.Status="301 Moved Permanently"
Response.AddHeader "Location","http://www.new-url.com/"
%>

Hvor skal jeg placere den?
Og før den kode står følgende:

In internet services manager, right click on the file or folder you wish to redirect
Select the radio titled "a redirection to a URL".
Enter the redirection page
Check "The exact url entered above" and the "A permanent redirection for this resource"
Click on 'Apply'

Hvad er det jeg skal redirecte? Hvor og hvad skal jeg lede hvorhen? :)
Avatar billede keysersoze Guru
07. november 2011 - 18:01 #1
Det kommer helt og aldeles an på hvad du vil opnå - hvis du ikke har noget at redirecte skal du jo slet ikke bruge den. Oftest benytter man redirect hvis dine sider skifter URL, i så fald kan den fx placeres i en custom 404-side, eller i forbindelse med at man gerne vil sikre at der altid er www foran domænenavnet hvor redirecten skal ligge på alle side.
Avatar billede vovhunden Nybegynder
07. november 2011 - 22:39 #2
Har du adgang til serveren, hvor siden ligger?
Avatar billede EveryMA Mester
08. november 2011 - 01:58 #3
Hej igen.
"Oftest benytter man redirect hvis dine sider skifter URL"

Hvert klik man gør sig på min side, så skifter url'en. Præcis som her på Eksperten.
Jeg har ikke adgang til selve serveren nej, desværre.
Avatar billede keysersoze Guru
08. november 2011 - 07:51 #4
Det var ikke det jeg mente med at skifte URL - derimod hvis din kontakt-side skifter fra /kontakt.html til /contact.asp så vil det være anbefalelsesværdigt at lave en 301-redirect fra den gamle til den nye side.
Avatar billede EveryMA Mester
08. november 2011 - 09:14 #5
Hmm...
Muligvis dumt spørgsmål, men hvorfor skulle den skifte fra .html til .asp?

Hvis jeg smider et link op til en html side og jeg ved, at den skal vise en asp side, så linker jeg da med det samme til asp siden? Der måske noget andet der går indover?
- I så fald skifter min side ikke url, for det hele er faste links.

<a href="contact.asp">kontakt</a>

Den rykker sig ikke, den viser kun contact.asp.
Avatar billede keysersoze Guru
08. november 2011 - 09:34 #6
Det kunne jo være at du skiftede fra en gammelt hjemmestrikket HTML-only side til et standard CMS-system som fx Umbraco eller Wordpress. Det kunne også være, at du tidligere havde valgt en dårlig URL-strategi, fx /default.asp?=2, og nu ville skifte til /Navn-paa-artikel.
Avatar billede EveryMA Mester
08. november 2011 - 10:07 #7
Jeg har altid benyttet mig af f.eks. default.asp?id=2 f.eks.
- og jeg har tit set sider med /navn-paa-artikel.

Giver det bedre søgeresultater, at have sidst nævnte?
Avatar billede keysersoze Guru
08. november 2011 - 10:31 #8
ja - betydeligt.
Avatar billede EveryMA Mester
08. november 2011 - 11:46 #9
Ok, jamen smid bare et svar.
Så må jeg oprette et nyt / læse mig til hvordan man laver den anden løsning.
Har før prøvet uden held, men det ved at være længe siden.

Jeg takker for hjælpen - jeg har ikke brug for at redirecte min side :)
Avatar billede keysersoze Guru
08. november 2011 - 12:01 #10
svar :)