Avatar billede Rico1975 Nybegynder
02. november 2011 - 11:18 Der er 8 kommentarer

Problemer med en formel, som jeg ikke ved hvordan skal/kan laves

Jeg har et regneark hvor eks. celle d3 indeholder antallet af overtids timer sats 1 udregnet efter en formel (b3 totaltimer - c3 normaltimer). Men d3 kan max. have værdien 3, så hvis den er mere end det, skal værdien være 3, og så skal det overskydende stå i felt e3, og hvis der ikke er noget overskydende skal e3 være 0.

Kan dette lade sig gøre at lave i en formel, og hvordan?

Kan selvfølgelig altid udregne det i hovedet, men hvad har man et regneark til, hvis ikke den skulle kunne gøre det af sig selv?

hilsen Rico
02. november 2011 - 11:25 #1
D3:
=MIN(B3-C3;3/24)

E3:
=HVIS(B3-C3>3/24;B3-C3-(3/24);0)

Jeg har taget for givet at du benytter klokkeslæt-format til alle celler med tidsangivelser.
Avatar billede iver_mo Nybegynder
02. november 2011 - 11:41 #2
Jeg ville nok have kørt videre med =MAKS ligesom du bruger min:

D3:
=MIN(B3-C3;3)

E3:
=MAKS(B3-C3-D3;0)

Lidt mere simpelt efter min mening.
02. november 2011 - 11:48 #3
iver_mo>> Helt enig!
Avatar billede Rico1975 Nybegynder
02. november 2011 - 11:54 #4
ikke helt..

i kolonne a har jeg dato, i kolonne b har jeg start tid i format tt:mm og det samme gælder for slut tid i kolonne c.

i kolonne d har jeg antal timer i alt, som jeg pt. ikke udregner ved hjælp af formel. I kolonne e står antal normaltimer for pågældende dag indtastet som en fast værdi. I kolonne f udregnes pauser ud fra om jeg har over eller under 10 i kolonne d.

I kolonne g har jeg så overtid for første 3 timer, som jo kan findes ved sige d-e og dette felt kan så max. være værdien 3. Er der mere end 3 timers overarbejde, skal det ud over 3 timer stå i kolonne h.

alle tidsudregninger skal bare være i decimaltal, da vi kører med minimum kvarte time, så 1½ time hedder 1,5 osv.

Håber det gjorde dig lidt klogere på hvordan jeg har opbygget arket, og hvad jeg gerne vil have den til?

I de næste 3 kolonner har jeg et tillæg der bliver udbetalt hvis du har timer i et bestemt tidsrum, som er 18-23 i den ene, 23-06 i den anden, og til sidst et holddriftstillæg i den sidste i tidsrummet 18-06, disse taster jeg i dag manuelt, men ved ikke om det kan klares ved en formel også der tjekker hvor mange af de indtastede timer ligger i det pågældende tidsrum, hvis ikke er disse ikke så vigtige.

hilsen Rico
02. november 2011 - 15:18 #5
Vil meget kraftigt råde dig til at operere i tidsformat, hvis der arbejdes med tid. Du vil løbe ind i en masse udfordringer med at regne frem og tilbage mellem klokkeslæt og decimaltal, hvis du ikke fra starten er konsekvent.

Læs evt. denne fremragende guide om beregninger med dato og tid skrevet af jkrons.
http://www.eksperten.dk/guide/681
Avatar billede Rico1975 Nybegynder
02. november 2011 - 15:56 #6
til erikjuul

den er jeg helt med på, men for jo nogle sjove tal, som skal ganges med en timesats, og det synes jeg giver nogle helt forkerte resultater. Og der er ikke tale om at der skal regnes en masse frem og tilbage i mit tilfælde. Så derfor kan man få vist resultatet af en udregning af timer mellem 2 klokkeslæt i decimaltal, og hvordan?
Avatar billede finb Ekspert
03. november 2011 - 11:47 #7
læser med... finb
Avatar billede Rico1975 Nybegynder
03. november 2011 - 13:36 #8
Jeg har fået løst det med at omregne det til decimal tal.

Nu mangler jeg kunne denne her:

I de næste 3 kolonner har jeg et tillæg der bliver udbetalt hvis du har timer i et bestemt tidsrum, som er 18-23 i den ene, 23-06 i den anden, og til sidst et holddriftstillæg i den sidste i tidsrummet 18-06, disse taster jeg i dag manuelt, men ved ikke om det kan klares ved en formel også der tjekker hvor mange af de indtastede timer ligger i det pågældende tidsrum.

Jeg prøvede at bruge noget af det der var i den vejledning som erikjuul henviste til, men fik den ikke helt til at virke, den kom med et helt forkert tal både i tt:mm format og i decimaltal, og kunne ikke lige gennemskue hvor problemet var, så hvis nogen har en løsning på dette hører jeg gerne fra jer, og den må gerne give resultatet i decimaltal, da det skal ganges med en timesats, og det giver nogle mærkelige tal hvis jeg bruger klokkeslæts formatet, på forhånd tak.