Avatar billede hugopedersen Nybegynder
01. november 2011 - 14:21 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Property i DbGrid

Når jeg taster data ind i et DbGrid afslutter jeg normal med tryk på enter og det ser også ud til at data er tastet ind. Men hvis jeg så lukker formen uden at gøre videre, så er mine data der ikke mere. Er der ikke en eller anden property man kan stille på så data gemmes eller hvordan kan man kringle den.
01. november 2011 - 16:31 #1
HEJ HP,

Husker du at POSTE; dine data ?

Eks:

...
    With DBGrid1.Datasource.Dataset DO
      BEGIN
          INSERT;
          FieldByName('Felt1').AsString := 'HEJ MED DIG';
          FieldByName('Felt2').AsString := 'HEJ MED DIG 2';
          POST;
      END;

.....

Felt1 og FELT2 er defineret som STRING, men kan være andre type Husk at rette tilsvarende... AsInteger; AsReal, --- osv...

Men metoden er den samme.

Med INSERT indsætter du nye data og skriver dem med POST.
med EDIT  retter du data og skriver dem med POST,

OSV....

Håber det hjælper på dit prblm...

KRistian
Avatar billede martinlind Nybegynder
01. november 2011 - 22:03 #2
i din formCloseQuery checker du editSate på dbgrid.datasource.dataset og poster hvis der er retter/indsat noget
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
04. november 2011 - 18:59 #3
Det gør ikke lige umiddelbart nogen forskel at checke i FormClose
Men
if Ord(Key) = 13 then
  try
    qryCities.Post;
  except
    on E:exception do
      Logfile.Error('frmFinanceCities.FormKeyPress: ' + E.Message);
  end;

på FormKeyPress gør at når jeg trykker Enter efter en indtastning, så gemmer den OK.
Men om det er elegant kan nok diskuteres
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
26. november 2011 - 17:10 #4
Jeg fik det til at virke og lukker igen