Avatar billede Slettet bruger
01. november 2011 - 12:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Programmer et simpelt regne program.

Hey alle sammen.

Jeg vil prøve at udfordre mig selv lidt ved at programmer et regne program.

I mit hoved er det simpelt nok, men spørgsmålet er om det nu også er det.

Det hele går ud på at jeg har en masse inputfelter og nogle formler stående i programmet. Jeg vil så gerne kunne indtaster nogle kendte tal i nogle af inputfelterne og så skal tallene, enten automatisk eller ved hjælp af en knap, indsætte sig selv i formlerne og selv finde et resultat og komme med de sidste ukendte tal.

Det lyder måske til at være en stor mundfuld.
Men jeg har en ide om at det ikke er så svært.

Ex:

jeg har 3 inputfelter:
R [  ]ohm
U [  ]V
I [  ]A

Ved siden af har jeg
formlerne til at stå:
U = I*R
R = U/I
I = U/R

Hvis jeg så skriver indsætter 10 i I feltet. Så skal formlerne ændres til:
U = 10*R
R = U/10
I = U/R

Hvis jeg så også skriver 2 i R feltet. Så ville jeg gerne have at formelen ved siden af inputfelterne ændres til:
20 = 10*2
2 = 20/10
10 = 20/2

Om det sker med en knap eller automatisk er lige meget.

Så vidt jeg kan se er det ikke andet end at sige hvis et inputfelt er tomt, så skal der stadig stå en benævnelse men hvis det ikke er tomt, skal indholdet kopieres over i formelen.
Og så er der selv resultatet. Det skal jeg bare være udregning af de tal der står i formlen.

Jeg skal nok bare have noget start hjælp.

Derfor vil jeg høre jer eksperter.
I hvilket program, gerne gratis, kan det lade sig gøre at lave det meget nemt.
Det skal kunne regne med kvadratrod, ln(), cos,sin og tan, og opløftelser.
Avatar billede danco Nybegynder
01. november 2011 - 12:20 #1
Jeg tror at du bliver nødt til at forholde dig til hvilket programmeringssprog du vil lave det i.. Vi kan ikke rigtig lave kodeeksempler til dig hvis vi ikke kender til det konkrete sprog.
Avatar billede TIversen Novice
01. november 2011 - 12:31 #2
Prøv i førsteb omgang at lave den online med PHP...det skulle være ret lige til :D
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2011 - 12:49 #3
Danco -> Du misforstår mig :)
Det er ikke koder jeg ville have, så havde jeg nok smidt spørgsmålet ind i en kategori der passede.

Jeg vil have eksperterne til at fortælle hvilket sprog/program der kan lave det nemmest muligt. Jeg har jo ikke forstand på det og derfor starter jeg med at se på hvor man kan lave det.

citat:

Jeg skal nok bare have noget start hjælp.

Derfor vil jeg høre jer eksperter.
I hvilket program, gerne gratis, kan det lade sig gøre at lave det meget nemt.
Det skal kunne regne med kvadratrod, ln(), cos,sin og tan, og opløftelser.

TIversen.
Har faktisk lavet meget af det som PHP. ;)
Men da jeg for noget tid siden, skulle fremvis formellere og tal endte jeg et sted uden internet forbindelse, også kunne jeg ikke komme på.
Jeg vil bare gerne lave det så det kan ligge på en USB pen eller på min computer, så jeg bare kan åbne det og vise folk det der skal vises.
Avatar billede danco Nybegynder
01. november 2011 - 13:03 #4
Hvis du vil være uafhængig af internet forbindelse kunne du overveje at lave det som stand-alone applikation i enten Java eller C# .. Det burde være rimelig lige til at omskrive PHP til et af sprogene.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. november 2011 - 23:03 #5
Alle eller ihvertfald naesten alle programmerings sprog boer kunne loese den opgave.

Og hvad der er nemmest maa primaert afhaenge af hvilk sprog du kender bedste.

Du burde ieoevrigt godt kunne faa Apache og PHP til at koere fra en USB stick.
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2011 - 13:08 #6
Jeg fik en kammerat til at få det til at fungere med et USB stick. Så du må gerne svare arne.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. november 2011 - 15:25 #7
ok
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2011 - 04:47 #8
saa mangler du bare at acceptere