Avatar billede simsen Mester
30. oktober 2011 - 08:40 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Bedste approach til opgave

Hej,

Jeg får måske en opgave, som jeg skal løse og nu vil jeg høre, hvad bedste tilgang er til den. Som nogle ved, er jeg jo vandt til at arbejde med web forms og har ikke så meget styr på win forms (endnu), så det må gerne være med såkaldte "pang" ord, som jeg kan google mig til og lære noget om.

Opgaven vil være noget i stil med: Et program, der skal sættes op på flere maskiner. De skal alle connecte til samme database. Der skal til programmet løbende hentes ting fra et andet system. Informationer der skal vises, hvis man i programmet beder om det.

Jeg har selv overvejet en client/server løsning. Som jeg forstår Client/server løsning, så har du samtlige metoder til systemet liggende på serveren og det er så de metoder klienten henter. Dette ville jo betyde, at der kun er ét sted, der skal ændres (altså på serveren), hvis der er ændringer til systemet?

Men igen - hvad har I af bud?
Avatar billede JensPeterSvensson Nybegynder
30. oktober 2011 - 09:10 #1
Dette svare ikke på dit spørgsmål, men er bare en ide:

Du kunne vel indlejre en browser component og kode det hele som en normal webside?

Måske ikke så let at indbygge sikkerhed i et sådan system mod udvedkommende kommer på.

Men måske man kunne sætte komponenten til at sende en eller anden værdi med i GET og POST.

Tænkte fordele:
  - Du kender webforms
  - Server/Client er indbygget i browseren (http serveren)
  - Applicationen kan opdateres centralt (det jo en webside, der gives af serveren), med visse undtagelser.
Avatar billede jakobdo Ekspert
30. oktober 2011 - 10:10 #2
Og i stedet for en direkte hjemmeside, kunne du lave det som webservices.
Dermed kan servicen anvendes i alle fremtidige ting der måtte være behov for, du koder ikke noget 1 til 1 kode.

Men ja, en webløsning var måske også en ide?
Så kan de rende rundt med deres smartphones, tabs etc.. og fikse arbejdet derfra.
Avatar billede simsen Mester
30. oktober 2011 - 10:12 #3
Hej Jens Peter,

Tak for dit svar. Desværre så er det ikke en mulighed med webforms, det skal være winforms.

Men det gør nu heller ikke så meget. Jeg elsker at lære nye ting (og I får så en masse hulens spørgsmål herinde fra mig af) :-)
Avatar billede simsen Mester
30. oktober 2011 - 10:34 #4
Hej Jakob,

Tak for dit svar - men som skrevet til Jens Peter er webforms ikke en mulighed. Det skal være winforms. Og der vil med det her program aldrig blive mulighed for at de skal bruge tabs m.fl.

Så jeg er nødt til at finde en løsning med winforms... Og det er her jeg overvejer en client/server løsning.

Det er vel muligt at lave alle metoder på serveren, som så trækkes fra klienten?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. oktober 2011 - 16:07 #5
2 tier:

multiple desktop app med win forms------central database

3 tier:

multiple desktop app med win forms---(remoting)---central server------central database

multiple desktop app med win forms---(web service)---central server------central database

multiple desktop app med win forms---(sockets)---central server------central database

er alle muligheder som er relativt nemme at implementere.

De mest tricky spoergsmaal er:
- sikkerhed (bruger login)
- haandtering af samtidigheds problemer
- konsistent view
Avatar billede simsen Mester
30. oktober 2011 - 19:00 #6
Hej Arne,

Jeg tror, det er en af dine modeller, jeg har haft kig på inden...nemlig :

3 tier:
multiple desktop app med win forms---(sockets)---central server------central database

For at omskrive det til simsen'sk;

Jeg har oprettet en server der lytter efter forbindelse fra klient(er). I min server vil jeg have alle mine metoder. Også kald til database osv.

Jeg har så oprettet en klient, der lytter og sender data frem og tilbage mellem server og klient.

Er det korrekt opfattet med løsningen?

Til denne løsning har jeg så et par millioner spørgsmål (som jeg lige opretter i en anden tråd).

Og smid et svar og tak for hjælpen :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. oktober 2011 - 19:30 #7
Socket er den af de tre som kraever mest kode fra din side.

Fordi med socket sender du messages mellem client og server.

Med web services og remoting kan du noejes med at lave normale metode kald og nogle ting i .NET soerger for at ordne resten.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. oktober 2011 - 19:39 #8
"konsistent view" er dog nok nemmest med sockets.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. oktober 2011 - 19:39 #9
og et svar