Avatar billede sir_madsen Nybegynder
29. oktober 2011 - 23:30 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Menu med hover effekt mm.

Kære eksperter,

Jeg søger en tutorial på en simpel horizontal menu (uden drop down), som der er hover effekt ved når man kører musen over, men også en der husker hvilket link man trykkede på og derfor er en anden farve end de andre links i menuen, når du er inde på den bestemte side. Jeg ved ikke om dette kan laves uden jquery?

Jeg includer selve menuen med noget php.

Mvh. Martin
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
29. oktober 2011 - 23:40 #1
>men også en der husker hvilket link man trykkede på og derfor er en anden farve
du kunne lade dig inspirer af http://www.eksperten.dk/spm/950205 #2 eller 3

og lidt css til hover
a:hover{
    background-color:yellow;
}
Avatar billede sir_madsen Nybegynder
30. oktober 2011 - 00:29 #2
Det er præcis det jeg er ude efter. Men min er ikke opbygget i ul/li, den er opbygget i td/tr. Hvordan vil den så se ud?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
30. oktober 2011 - 00:52 #3
nu er tabeller ikke beregnet til design, men men til tabulære data, men hurtig tilretning:
index.php, examples.php osv
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8"/>
    <title></title>
    <link rel="stylesheet" href="menu.css" />
</head>
<body>
<?php
include "menu.php";
?>
</body>
</html>

menu.php
<div id="menubar">
<table id="menutable">
<?php
$dirs = explode('/', $_SERVER['PHP_SELF']);
$size = sizeof($dirs)-1;

$menu = array(
    // bør nok være array("parth","index.php","Home"), hvis parth er forskellig
    array("index.php","Home"),
    array("examples.php","Examples"),
    array("page.php","A Page"),
    array("another_page.php","Another Page"),
    array("contact.php","Contact Us")
);
$lng = count($menu);
for ($i=0; $i<$lng; $i++){
    if($menu[$i][0] == $dirs[$size]){
        echo '<tr>';
            echo '<td class="selectet"><a href="'.$menu[$i][0].'">'.$menu[$i][1].'</a></td>';
        echo '</tr>';
        echo "\n";
    }
    else{
        echo '<tr>';
        echo '<td><a href="'.$menu[$i][0].'">'.$menu[$i][1].'</a></td>';
        echo '</tr>';
        echo "\n";
    }
?>
</table>
</div>

menu.css
a:hover{
    background-color:yellow;
}

.selectet{
    background-color:red;
}

#menutable{
    width: 100%:
}
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
30. oktober 2011 - 01:00 #4
kan se jeg er ved at være træt, det skulle være et semicollon i stedet for et collon

width: 100%;
Avatar billede sir_madsen Nybegynder
30. oktober 2011 - 21:13 #5
Det virker ganske udemærket, bortset fra at jeg ikke kan få den til at være horizontal (kun vertikal). Har du et fif der?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
30. oktober 2011 - 21:28 #6
>til at være horizontal (kun vertikal). Har du et fif der?
så smider du bare dine <tr>'er ude for løkken

menu.php
<div id="menubar">
<table id="menutable">
<?php
$dirs = explode('/', $_SERVER['PHP_SELF']);
$size = sizeof($dirs)-1;
$menu = array(
    // bør nok være array("parth","index.php","Home"), hvis parth er forskellig
    array("index.php","Home"),
    array("examples.php","Examples"),
    array("page.php","A Page"),
    array("another_page.php","Another Page"),
    array("contact.php","Contact Us")
);
$lng = count($menu);
echo '<tr>';
for ($i=0; $i<$lng; $i++){
    if($menu[$i][0] == $dirs[$size]){
        echo '<td class="selectet"><a href="'.$menu[$i][0].'">'.$menu[$i][1].'</a></td>';
        echo "\n";
    }
    else{
        echo '<td><a href="'.$menu[$i][0].'">'.$menu[$i][1].'</a></td>';
        echo "\n";
    }
echo '</tr>';
?>
</table>
</div>
Avatar billede sir_madsen Nybegynder
30. oktober 2011 - 21:41 #7
Super. Mange tak. Et sidste spørgsmål. Min default link font farve er sort, men når den er "selected" vil jeg gerne have at den er hvid. Ville tro man gjorde det under .selectet, men der sker intet. Hvor skal jeg definere at den skal være hvid?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
31. oktober 2011 - 01:47 #8
prøv dette
.selectet{
    background-color:red;
}
.selectet a {
    color:#FFFFFF;
}

a:hover{
    background-color:yellow;
}
#menutable{
    width: 100%;
}

.selectet a  => klasses selectet's anchor skal have farven #FFFFFF (white)

nb husk Rækkefølgen for anchor
LoVeFuckHAte for
a:link
a:visited
a:focus
a:hover
a:active
http://groups.google.com/group/dk.edb.internet.webdesign.html/browse_thread/thread/2aaf9f8c24996085/26d9ffbb57c3ba1d
Avatar billede sir_madsen Nybegynder
31. oktober 2011 - 08:07 #9
Hmm, ser ikke ud til at hjælpe:S
Avatar billede sir_madsen Nybegynder
31. oktober 2011 - 10:54 #10
Sorry, my bad. En mindte stavefejl kom i vejen. 1000 tak for hjælpen. Læg et svar, så giver jeg point.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
31. oktober 2011 - 14:11 #11
får du her